- Coreea de Sud a ieșit pe 6 mai din faza de ”distanțare socială” și a intrat în faza mai relaxată, de ”distanțare în viața de zi cu zi”, doar după îndeplinirea unor condiții: numărul de bolnavi era de aproape o lună sub 50 pe zi, iar proporția cazurilor cu sursă de infecție necunoscută, sub 5%, spune ambasadorul Kim Yong-Ho.
- Prin comparație, România a anunțat joi 245 de noi cazuri de infecție, iar cifra zilnică nu a mai scăzut sub 150 de noi cazuri zilnice de la începutul lunii aprilie.
Abordarea strict științifică ghidează în continuare măsurile autorităților de la Seul, care au elaborat ghiduri de măsuri ce guvernează toate aspectele vieții, de la cea individuală la cea de grup, de la felul în care vor trebui să funcționeze parcurile până la cel în care își vor derula activitatea saloanele de nunți, spune ambasadorul sud-coreean la București, Kim Yong-Ho.
Pe știință și tehnologie s-a bazat strategia Coreei de Sud pentru controlul epidemiei, strategie care a inclus testarea masivă și identificarea persoanelor contact, prin urmărirea cardurilor de credit, a imaginilor CCTV și prin folosirea unei aplicații pentru monitorizarea celor izolați. Totul sub acoperirea legii, asigură diplomatul.
Coreea de Sud, mai spune ambasadorul, a împărtășit această experiență cu autoritățile române și a colaborat cu guvernul de la București pentru a intermedia livrări de echipament medical.
Posibilitatea unei alte creșteri a numărului de infecții
– Numărul zilnic de noi cazuri, cândva ridicat, a scăzut substanțial în ultima vreme. Este epidemia sub control în Coreea de Sud?
– Epidemia de COVID-19 din Coreea de Sud a avut o încetinire semnificativă a numărului de cazuri noi de ceva vreme. După ce a atins 909 cazuri pe 29 februarie, numărul zilnic de noi cazuri a scăzut constant la sub 100 pe 15 martie și în cele din urmă la sub 10 cazuri pe 19 aprilie.
Numărul mediu de cazuri zilnice a ajuns la 6,4 în prima săptămână a lunii mai. În prezent, aproape 90% din cazurile confirmate s-au vindecat.
În ciuda trendului încurajator, am rămas vigilenți pentru a detecta transmisiile sporadice comunitare din diferite părți ale țării, dar și numărul constant de cazuri confirmate în rândul călătorilor care intră în țară.
Recent, după câteva zile consecutive de sărbătoare, între 30 aprilie și 5 mai, și după relaxarea măsurilor de distanțare socială pe 6 mai, suntem atenți la posibilitatea unei alte creșteri a numărului de infecții.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
De ce este important nivelul înalt al încrederii publice
– Care au fost principalele măsuri care au ajutat la reducerea numărului de cazuri?
– Toate eforturile și măsurile guvernului coreean pentru combaterea COVID-19 pot fi rezumate în formula ”TRUST” (Încredere), adică Transparență, Responsabilitate, Acțiuni Comune, Știință și Rapiditate și Împreună în solidaritate.
Transparență. De la începutul epidemiei de COVID-19, guvernul coreean a încercat să țină publicul deplin informat pe tema situației epidemiei și a politicii guvernului, considerând că transparența este cheia câștigării încrederii publice, a conștientizării și a participării.
Din prima zi, declarațiile de presă au fost susținute de două ori pe zi, cu traducere simultană în engleză. Toate informațiile necesare pentru înțelegerea situației actuale, inclusiv judecățile eronate sau greșelile guvernului, au fost dezvăluite. Asta a încurajat participarea civică și comunicarea opiniilor, ceea ce a permis concertarea expertizei, a experienței și a capacităților inovative și s-a reflectat într-o ajustare și modificare a politicilor guvernului.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
Responsabilitate. Guvernul coreean a adoptat o abordare preventivă, riguroasă și inovativă în vreme ce a respectat valorile democratice și a menținut deschiderea și transparența. Strategia a constat în cei trei T (Testare, Trasabilitate și Tratament) – testare robustă pentru identificarea cazurilor confirmate, identificarea persoanelor contact pentru prevenirea răspândirii virusului și tratarea celor infectați în cel mai timpuriu stadiu.
Responsabilitatea civică constituie un alt pilon critic al luptei împotriva COVID-19. Nivelul înalt al încrederii publice și al conștientizării civice, al aderenței la igiena personală, la testarea voluntară, la autoizolare și distanțare socială a încetinit efectiv răspândirea COVID-19.
Acțiuni comune. Măsurile comune luate de guvern, instituțiile de cercetare și companiile private au pregătit calea pentru dezvoltarea, aprobarea rapidă și producția în masă de teste.
Au permis, de asemenea, Coreei să livreze kituri de teste și altor țări. Coreea a menținut o implicare totală a guvernului. Comitetul Central de Management al Crizei, prezidat de premier și cuprinzând toți miniștrii relevanți, 17 provincii și orașe majore, a fost instituit pentru a permite alocarea și realocarea rapidă a resurselor pentru controlul bolii.
Asta ne-a permis să ajustăm rapid sau să finisăm măsurile luate cu întreruperi minime.
Știință și rapiditate. Guvernul coreean a aplicat tehnologii inovative, cum ar fi stații de testare în aer liber drive-thru sau walk-thru, pentru un răspuns cât mai rapid. Recent, Coreea a inițiat și un studiu prospectiv de cohortă pe cazurile interne de COVID-19, în colaborare cu Organizația Mondială a Sănătății, cu așteptarea că studiile clinice, epidemiologice și imunologice ar putea contribui la eforturile internaționale de combatere a COVID-19 și ar putea oferi baze științifice pentru trasarea de recomandări.
Împreună în solidaritate. Așa cum președintele Moon a subliniat la summitul G20 din martie, solidaritatea globală este esențială în răspunsul la criza COVID-19.
Eforturile ar trebui să includă împărtășirea datelor clinice, a experiențelor privind carantina, dar și munca comună pentru devoltarea tratamentelor și a vaccinurilor; susținerea țărilor cu sisteme sanitare mai puțin dezvoltate; adoptarea de politici macroeconomice, întărirea plasei de siguranță financiară și colaborarea pentru stabilitatea economică a țărilor mai puțin dezvoltate. Coreea este gata să își împărtășească cu comunitatea internațională informațiile, bunele practici și lecțiile învățate.
Anchetele epidemiologice, decisive în reducerea epidemiei
-Coreea de Sud folosește tehnologia pentru a controla epidemia, identificând persoanele contact sau alertând oamenii cu privire la infecții apărute în cartierul lor. Ați putea să ne explicați cum funcționează? Încalcă această tehnologie dreptul la intimitate al cetățenilor?
-Trasabilitatea – anchetarea epidemiologică viguroasă și monitorizarea persoanelor contact – este una dintre cele trei acțiuni-cheie folosite de guvernul coreean pentru a controla epidemia de COVID-19.
Guvernul coreean îi depistează pe cei care au fost în contact cu cazurile confirmate, utilizând carduri de credit și istoricul tranzacțiilor, imagini CCTV și date ale GPS-urilor telefoanelor mobile atunci când este necesar, pe baza legii interne (Legea Prevenirii și Controlului Bolilor Infecțioase).
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
Sunt depuse toate eforturile pentru protejarea informațiilor personale și doar informațiile relevante, anonime sunt dezvăluite publicului, pentru a-i alerta pe ceilalți cetățeni că ar fi putut intra în contact cu pacienții confirmați.
Toate persoanele contact identificate prin anchetele epidemiologice sunt testate pentru COVID-19, plasate în autoizolare și sunt alocate unor funcționari prin intermediul ”Aplicației pentru Siguranță și Protecție în Autoizolare”, care permite oficialilor să le monitorizeze simptomele de două ori pe zi și să fie alertați dacă aceștia încalcă autoizolarea, prin urmărirea GPS-urilor. Această urmărire a locației GPS-ului telefoanelor este făcută cu acceptul persoanelor.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
Diferența dintre modelul sud-coreean și cel occidental
-Dacă ar fi să subliniați o diferență între modelul sud-coreean și cel, să zicem, occidental de combatere a coronavirusului, care ar fi aceea?
-Respectând recomandările OMS, am manageriat riscul asociat cu circulația persoanelor peste graniță, nu cu o interdicție totală a intrărilor, ci cu o adaptare continuă și o finisare a măsurilor croite pentru controlul și monitorizarea călătorilor care intră în țară și a infecției pe care unii ar putea să o aducă.
”În loc să închidem granița, măsurile de restricționare a traficului au fost introduse în faze, în raport cu riscul public, iar țările afectate au fost notificate în avans”
Mai mult, ușile au rămas deschise pentru traficul esențial. Președintele Moon Jae-in a subliniat la Summitul Extraordinar virtual G20 ținut pe 20 martie că este important să găsim o cale de a permite traficul peste graniță pentru scopuri esențiale, în special pentru oamenii de știință, profesioniștii din domeniul medical și oamenii de afaceri, în măsura în care nu va interfera cu capacitățile țărilor de a preveni și controla boala.
De asemenea, guvernul coreean și administrațiile locale au lucrat împreună cu societatea civilă pentru a menține viața zilnică a persoanelor, cu interferențe minime în libertatea lor de mișcare. Centrală, în acest scop, a fost strategia noastră de a testa pentru a confirma cazurile pozitive, de a urmări persoanele contact pentru a preveni răspândirea virusului și de trata persoanele infectate în cel mai timpuriu stadiu.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
Cum a ajuns Coreea de Sud să livreze teste în toată lumea
-Coreea de Sud a devenit rapid unul dintre principalii producători de teste pentru depistarea virusului. Cum ați reușit acest lucru? Este o industrie deja existentă sau v-ați adaptat rapid la situație?
-Capacitatea de diagnosticare prin testare stă la baza strategiei noastre pentru controlul epidemiei de COVID-19. Cu o capacitate de testare de până la 40.000 de teste pe zi am derulat până în prezent un total de peste 690.000 de teste și continuăm să testăm la capacitate aproape maximă.
Acest lucru a fost posibil deoarece, în vreme ce am folosit la maximum capacitățile sistemului sanitar, guvernul, institutele de cercetare și companiile private au acționat în comun pentru dezvoltarea, aprobarea și producerea în masă de kituri de teste.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
De la bun început, Coreea a avut un sistem sanitar robust, care a fost întărit după experiențele cu SARS din 2003 și MERS din 2015, și una dintre cele mai avansate infrastructuri de informații și comunicații din lume.
Companiile coreene investesc într-un mediu de cercetare bazat pe IT&C, big data și Inteligență Artificială, care a permis folosirea resurselor disponibile de pe platformele globale online ale OMS și ale altor organizații internaționale.
Procesele de calcul de înaltă performanță și algoritmii AI au fost folosiți pentru scurtarea semnificativă a procesului de dezvoltare a kiturilor de testare de la câteva luni la aproape două săptămâni.
Dincolo de începerea rapidă a producției, autorizarea rapidă a kiturilor de teste fabricate de companiile de biotech, transferul rapid de tehnologie către sectoarele relevante și colaborarea eficientă a instituțiilor publice și private capabile să testeze la scară largă au permis actuala capacitate de testare a Coreei.
Expertiză și echipamente medicale oferite României
-Știm că o companie sud-coreeană a început să livreze teste în România, o tranzacție intermediată de guvernul de la Seul. În ce fel a mai ajutat guvernul sud-coreean România?
-A existat o livrare făcută de o companie sud-coreeană de 20.000 de kituri de teste către România la mijlocul lui martie, în care ambasada noastră a jucat un rol.
Veștile recente privind kiturile de teste, echipamentele de protecție și ventilatoarele exportate din Coreea în România, prin patru transporturi aranjate de guvernul român în colaborare cu NATO sau cu Forțele Aeriene Române, au primit o mare atenție din partea presei coreene și a celei din România.
În afară de colaborarea pentru asigurarea livrărilor de echipament de protecție, am cooperat cu autoritățile române împărtășind cunoștințele și experiența guvernului coreean. Guvernul coreean a organizat o serie de seminare online, care vor continua până în iulie, pentru a-și împărtăși experiența și practica, acoperind o gamă largă de teme.
Informațiile privind aceste întâlniri sunt împărtășite cu autoritățile române pentru a le facilita acestora participarea.
Ambasada mea va continua să ofere informații folositoare și să servească ca un canal eficient pentru comunicarea nevoilor autorităților române către guvernul coreean.
Măsuri luate pentru ”distanțarea în viața de zi cu zi”
-Restricțiile au fost limitate în Coreea de Sud. Iar acum, țara a început o ridicare treptată a acestora. Care este strategia pentru a evita un nou val de infecții? Și ce recomandare ați avea pentru România pentru a evita creșterea numărului de cazuri, ținând cont că și noi ne pregătim pentru o ridicare limitată a restricțiilor?
-Apreciez foarte mult guvernul român pentru rolul său activ în combaterea epidemiei de COVID-19 în ultimele două luni. Aș vrea să elaborez pe tema măsurilor de relaxare pe care le-a luat Coreea, de unde România ar putea prelua exemple pentru a lua măsuri care pot fi adaptate la situația și capacitățile ei.
Coreea a abordat epidemia fără a apela la lockdown, la suspendarea transportului public și la alte restricții la scară largă, dar prin ”întărirea distanțării sociale”.
Începând cu 6 mai, distanțarea socială s-a transformat într-o schemă de ”distanțare în viața de zi cu zi”.
În pregătirea acestei decizii, o celulă interministerială și un comitet ad-hoc compus din experți în boli infecțioase, economiști, reprezentanți ai societății civile și oficiali guvernamentali au fost formate la mijlocul lui aprilie și s-au reunit regulat pentru a discuta când și cum putem relaxa măsurile de distanțare socială.
Au fost redactate ghiduri detaliate, versiunile inițiale au fost publicate, apoi, pe baza feed-back-ului, au fost finalizate de comitetul ad-hoc pe parcursul a trei săptămâni.
În urma deliberărilor guvernului s-a decis că, deși este riscant, a venit timpul tranziției către o formă de distanțare socială care este sustenabilă pe termen lung. Condițiile pentru această schimbare au fost stabilite astfel ca numărul de cazuri confirmate să fie mai mic de 50 pe zi, iar proporția pacienților cu sursă de infecție necunoscută să fie sub 5%. Numărul pacienților era sub 50 pe zi de mai bine de 25 de zile, de când a căzut la 39, pe 9 aprilie, înainte ca guvernul să decidă tranziția către ”distanțarea în viața de zi cu zi”.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
Două ghiduri de distanțare în ”viața de zi cu zi” au fost finalizate: unul personal și unul comunitar.
Ghidul personal stabilește un cod de conduită pentru indivizi, recomandând acestora să stea acasă 3-4 zile când se simt bolnavi, să își spele mâinile, să tușească în cot și să își aerisească casele de două ori pe zi.
Oferă de asemenea informații procedurale detaliate pentru purtarea măștilor, dezinfectarea locurilor înconjurătoare, îngrijirea vârstnicilor și menținerea unui stil de viață sănătos.
Ghidul comunitar elaborează coduri de conduită pentru grupuri de oameni, recomandând, spre exemplu, numirea unui responsabil pentru carantină în cadrul grupului, implementarea și respectarea de reguli adaptate pentru acel grup și cooperarea cu responsabilul.
Acest ghid include totodată 31 de alte ghiduri elaborate de 12 ministere pe teme precum biroul, transportul public, restaurantele, saloanele de nunți, casele de pompe funebre, instituțiile religioase, hotelurile, grădinile zoologice, parcurile publice, băile publice, librăriile, teatrele, muzeele, facilitățile sportive, etc.
Mesajul guvernului către public este că distanțarea în viața de zi cu zi nu este o simplă tranziție de la distanțarea socială și o întoarcere la viața de dinainte de COVID-19, ci mai degrabă adoptarea unor schimbări pe termen lung care sunt necesare pentru a ne proteja împotriva pericolului care ne pândește și care va rămâne cu noi, cel mai probabil, pe termen lung.
Kim Yong-Ho, ambasadorul Republicii Coreea la București:
În funcție de evoluția epidemiei, măsurile de distanțare socială ar putea fi relaxate sau întărite, așa cum va fi necesar.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!