„România este ţara europeană cu cea mai mare rată de mortalitate în sistemul de transport – în primul rând pe autostrăzi, însă, având în vedere starea deplorabilă a infrastructurii feroviare, trebuie să fim conştienţi că oricând s-ar putea înregistra un accident de nivelul celui din Grecia”, avertizează ea.
Cel puțin 57 de persoane au murit în Grecia, pe 1 martie, când un tren cu pasageri, care făcea legătura între Atena și Salonic, s-a ciocnit cu un marfar.
Corina Crețu, actual europarlamentar, avertiza din 3 martie, când un tren de călători a lovit unul de marfă în Teleorman, că România nu a decontat până acum niciun euro din PNRR pentru lucrări în domeniul feroviar.
Acum, după accidentul din gara Galați, ea revine și subliniază, ca măsură de siguranță pentru traficul feroviar, că „este imperios necesară consolidarea capacităţii administrative a CFR în vederea implementării sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS)”.
„Potrivit unui studiu realizat de către Comisia Europeană, niciuna dintre investiţiile semnificative efectuate în sisteme de semnalizare feroviară nu a fost încă dată în folosinţă, punându-se astfel în pericol viaţa pasagerilor şi împiedicând creşterea vitezei de deplasare funcţionale pentru traficul feroviar. Fără un sistem ERTMS funcţional, niciunul dintre proiectele feroviare finalizate nu poate fi considerat ca fiind funcţional”, afirmă Corina Crețu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5de0f979857e9ebbf4839d23f6289403.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://mediacdn.libertatea.ro/unsafe/870x0/smart/filters:format(webp):contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2023/03/instantgalatiaccidentgara0003inquamphotosovidiuiordachi.jpg)
Întreţinerea investiţiilor în domeniul transporturilor este o alt obiectiv foarte important pe care îl menționează fostul comisar european pentru politică regională între 2014 și 2019.
„Este bine cunoscut faptul că bugetele actuale destinate întreţinerii reţelelor rutiere şi feroviare din România nu sunt suficiente. Trebuie să se găsească mai multe surse de finanţare noi pentru întreţinere, cu scopul de a proteja investiţiile din fondurile ESI şi de a asigura o reţea de transport de înaltă calitate în România”, subliniază Crețu.
„În acest sens, este important să se accelereze pregătirea unui portofoliu lărgit de proiecte mature ce ar putea fi finanţate atât din PNRR, cât și din Programul Operațional de Transport 2021-2027 (în valoare de 9,6 miliarde de euro), care nu a fost lansat, deși banii pot fi cheltuiți de mai bine de un an și jumătate”, mai adaugă fostul comisar european.
Patru persoane au fost rănite, iar una dintre ele a decedat la spital, după ce un tren de călători a fost lovit violent de locomotiva care urma să fie cuplată la el, sâmbătă seară în Galați. Directorul CFR Călători a precizat că, din imagini, locomotiva pare să se deplaseze cu 30-35 km/h, în vreme ce viteza la cuplare ar trebui să fie de maximum 10 km/h.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_96dc07023f1b694be22236ea50bc3495.jpg)
Rodrigo Maxim, lider sindicat CFR, susține că accidentul s-a produs din cauza unei defecțiuni tehnice. „Era un mecanic cu experiență, dar locomotiva nu l-a mai ascultat. El trebuia să se cupleze la tren. Mergea cu viteză mai mică, însă trenul n-a mai ascultat comanda mecanică. Este o problemă tehnică. Locomotiva a avut probleme. Graduatorul s-a defectat și n-a mai ascultat comenzile. Crește treptele și dă viteză. Ca accelerația la mașină. Multe locomotive au probleme”, a declarat Maxim.
Foto: Inquam Photos / Ovidiu Iordachi
Vezi rezultate alegeri prezidențiale, turul 1 – 4 mai 2025, conform BEC!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_e2d8674899d24eaad26ee8bb6fac6a6d.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f680bfe4850c0845c6eabae2d80612cd.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_52b8efaeb453aa05d10a4d0eb8d081de.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_5eeb01d9ba3d5ca35c061a5390046e27.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_dde60f373c0d863ccb50cd462e57f021.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_c849927189a300b8e5f319642ecc65ba.jpg)