În vreme ce electrocasnicele, cărțile, hainele sau cosmeticele sunt comandate masiv pe internet, procentul cumpărăturilor online de alimente era infim, înainte de apariția Covid-19. În SUA, de exemplu, anul trecut, doar 4% din totalul produselor alimentare vândute pe teritoriul întregii țări erau comandate online.
Acest lucru a început să se schimbe, de când a
izbucnit pandemia de coronavirus, iar restricțiile impuse de la nivel înalt
forțează lumea să stea în casă.
Comenzile online de carne, lactate, fructe și
legume au crescut, în America, cu până la 218%!
Experții în domeniu cred că tendința va continua
și se va extinde și în Europa. Iar mare parte din oameni vor rămâne fideli acestei
modalități de shopping și după ce pandemia se va stinge.
A fost foarte ușor. O să comand online și când lucrurile vor reveni la normal.
Maria Alvarado, Phoenix, SUA:
Analiștii de la Gordon Haskett Research Advisors arată că o treime din cumpărăturile de produse alimentare efectuate weekendul trecut în SUA au fost online, iar 41% dintre cumpărători erau la prima comandă plasată pe internet.
În plus, “vedem un procent tot mai mare de cumpărători online de peste 60 de ani”,
spune J.J. Fleeman, directorul de vânzări online al Ahold Delhaize, gigantul
alimentar care în România operează rețeaua Mega Image.
Comportamentul cumpărătorilor se schimbă pe timp de dezastru. Oamenii deprind noi aptitudini – în acest caz, cum să comande online.
Doug Baker, vicepreședinte la Food Marketing Institute:
Magazinele alimentare trebuie să angajeze însă
masiv ca să poată face față cererii venite din mediul online, pentru că fiecare
om care lua magazinul la picior pentru a-și umple coșul de cumpărăruri trebuie
înlocuit acum de un angajat care să facă asta în locul lui și să pregătească
apoi comanda pentru a fi livrată.
“Creșterea numărului de
comenzi online ne-a luat un pic pe nepregătite și a creat dificultăți operaționale”,
recunoaște CEO-ul unei firme de consultanță din industria alimentară.
Au loc schimbări structurale accelerate în industrie, din cauza Covid-19, se întâmplă deodată lucruri care ar fi trebuit să se întâmple gradual, pe parcursul a vreo cinci ani.
Seth Sigman, analist Credit Suisse:
Aceste schimbări ar putea îngropa o parte din
afacerile mici, care nu au capacitatea de a livra la domiciliu, mai crede
analistul.