Din centralizarea datelor primite de către Corpul de Control al premierului au rezultat următoarele: „un nivel foarte scăzut al eficienţei utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici, în sensul că efortul financiar suportat de cele patru ministere în sumă totală de 23,9 milioane de lei a fost compensat doar în proporţie de 24,23%, reprezentând ponderea valorii studiilor de fezabilitate plătite şi utilizate în valoarea totală a studiilor de fezabilitate plătite (utilizate +neutilizate); implicit, un grad foarte ridicat al ineficienţei utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici, de 75,77%, exprimat ca pondere a valorii studiilor de fezabilitate plătite şi neutilizate”.

Studii plătite degeaba

Potrivit Corpului de Control al premierului, 46 studii de fezabilitate au fost plătite şi utilizate, valoarea totală a acestora fiind de 5,79 milioane de lei (6,24% din totalul angajamentelor legale, respectiv 14,78% din valoarea contractată a studiilor de fezabilitate finalizate şi plătite. Alte 29 de studii de fezabilitate au fost plătite şi neutilizate, în valoare totală de 18,1 milioane de lei (19,51% din totalul angajamentelor legale, respectiv 46,22% din valoarea contractată.

„Cauzele care au condus la plata şi neutilizarea celor 29 de studii de fezabilitate au fost: lipsa sursei de finanţare pentru etapele următoare; neîntocmirea documentaţiei pentru avizarea investiţiei în Consiliul tehnicoeconomic al Ministerului Transporturilor, aceasta fiind la momentul acţiunii de documentare în curs de întocmire; necesitatea completării studiilor de fezabilitate conform solicitărilor CE; un studiu de fezabilitate a fost dat spre consultare experţilor în proiectul USTDA; neeligibilitatea beneficiarilor”, arată Corpul de Control al premierului.

De asemenea, „cauzele care au condus la actualizarea studiilor de fezabilitate au fost expirarea termenului de valabilitate a studiului de fezabilitate iniţial (inclusiv modificarea legislaţiei incidente) sau efectuarea unui studiu de fezabilitate iniţial incomplet şi cu soluţii de proiectare diferite faţă de cerinţele actuale”.

 
 

Urmărește-ne pe Google News