Afaceristul Costel Comana a murit în toaleta unui avion care se deplasa din Bogota la San Jose. Există două ipoteze până în momentul de față: fie s-a spânzurat într-o toaletă a avionului fie transporta droguri în stomac, iar recipientele au fost perforate și Comana a murit.

Asociatul său de la Regiotrans, Ganea Iorgu, a fost reținut pe 19 februarie, apoi arestat preventiv. Procurorii DNA aveau informații că Ganea Iorgu urma să fugă în Brazilia și de aceea au intervenit. De altfel, anchetatorii îl știau pe Costel Comana tot în Brazilia.

Patronii Regiotrans erau suspectați că ar fi oferit mită unor responsabili din CFR și Ministerul Transporturilor, pentru a obține subvenții ilegale, pentru compania lor care efectua transport de călători, în regim privat, pe calea ferată.

De altfel, în cauză a fost arestată și o șefă de serviciu din cadrul CFR, dar sunt suspectate și alte personae din Ministerul Transporturilor.

 

Poziția oficială a DNA:

”Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor conexe infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea, pentru 24 de ore, începând de la data de 18 februarie 2015, respectiv 19 februarie 2015, a inculpaților:

ȘTEFĂNESCU ESTRELLA, șef serviciu Urmărire Transporturi în cadrul CNCF CFR S.A, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de: 
– acordarea de subvenții cu încălcarea legii sau neurmărirea conform legii a respectării destinației subvențiilor, 
– permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații care nu sunt destinate publicității în scopul obținerii unor foloase pentru altul (două acte elemente materiale),
– luare de mită în formă continuată (9 acte materiale);

GANEA IORGU, om de afaceri, reprezentant al S.C. REGIOTRANS, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de: 
– două infracțiuni de dare de mită, dintre care una în formă continuată (9 acte materiale), 
– folosirea în mod direct și indirect de informații care nu sunt destinate publicității în scopul obținerii unor foloase pentru sine sau pentru altul, 
– utilizarea subvențiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate. 
Celor doi inculpați li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală, fiind prezentați, la data de 19 februarie 2015, la Tribunalul București, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

În aceeași cauză, se efectuează acte de urmărire penală și față de următoarele persoane fizice și juridice:

S.C. REGIOTRANS S.R.L. Brașov, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de utilizarea subvențiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate;

HĂDĂREAN FLORIN, director REGIOTRANS SRL, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de complicitate la dare de mită;

CIAPRAZ GHEORGHE – VALENTIN, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de complicitate la dare de mită;

DUMITRESCU CLAUDIU – OCTAVIAN, director al Direcției Feroviare din cadrul Direcției Generale Transport și Infrastructură – Ministerul Transporturilor, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de:
– luare de mită, 
– trafic de influență;

NICOLAU COSTACHE, director general al Regionalei Căi Ferate Brașov sub aspectul săvârșirii infracțiunilor prev. de: 
– permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații care nu sunt destinate publicității în scopul obținerii unor foloase pentru altul (2 acte materiale), 
– luare de mită în formă continuată (3 acte materiale). 
Suspecților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.

În ordonanța de efectuare a urmăririi penale se arată că, în cauză, există date și indicii din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

SC REGIOTRANS SRL este o societate privată care desfășoară activități sociale de transport călători și beneficiază de subvenții de la bugetul statului în baza mai multor acte normative, pentru acoperirea diferenței dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de călători și costurile reale de transport.

Deși operatorul național SNTFC „CFR Călători” a renunțat la majoritatea traselor de pe liniile neinteroperabile sub motivația nerentabilității, acestea au fost preluate imediat de SC REGIOTRANS SRL care a procedat la dublarea sau chiar triplarea curselor efectuate pe o trasă (cu acceptul decizionalilor guvernamentali menționați și sub pretextul necesității creșterii numărului de curse – perechi de trenuri – folosind argumente de ordin „social”, deși traficul de călători este redus) exclusiv pentru a obține un cuantum al subvenției cât mai ridicat (acordat pe sistemul lei/tren/km), chiar dacă garniturile introduse circulă în 80% din situații cu o acoperire a capacității de transport de numai 5-10%.

Cu referire la inculpata Ștefănescu Estrella

Inculpata Ștefănescu Estrella, în calitate de șef serviciu Urmărire Transporturi în cadrul CNCF CFR S.A, a acționat, în mod neîntrerupt, pentru favorizarea intereselor a doi oameni de afaceri, Ganea Iorgu și o altă persoană, contra unor foloase necuvenite, aspectele de fapt constând în:
– facilitarea preluării, de către Ganea Iorgu și alt om de afaceri, a unui număr cât mai mare de trasee de la SNTFC „CFR Călători” (care a renunțat la acestea sub motivația lipsei de rentabilitate economică) și permiterea accesului acestora la date și informații de natură economică din cadrul societății de stat, nedestinate publicității, privind limitele financiare agreate de administratorii feroviari naționali;
– acordarea de consultanță în procesul de constituire/depunere a documentațiilor pentru obținerea de contracte de transport feroviar social în parteneriat cu statul român, cu subvenție supraevaluată în detrimentul CNCF CFR SA;
– protejarea intereselor economice ale lui Ganea Iorgu și ale celuilalt om de afaceri, în sensul tolerării practicilor acestora de a introduce și menține în circulație un număr nejustificat de trenuri și trase în scopul exclusiv de a obține subvenții suplimentare.

În schimbul sprijinului constant și continuu acordat companiei feroviare brașovene REGIOTRANS SRL și altei societăți, Ștefănescu Estrella a fost recompensată material primind diferite foloase necuvenite, după cum urmează:
– În data de 18.08.2011, respectiv în perioada 26.04 – 06.05.2011 și în perioada 22.11.2011-25.11.2011 (imediat după câștigarea secțiilor neinteroperabile de pe raza RCF Timișoara de către una din societățile private favorizate), la solicitarea lui Ștefănescu Estrella, Hădărean Florin (director REGIOTRANS SRL) s-a ocupat de efectuarea reviziei la autoturismul proprietate personală a funcționarului, marca Audi
– La data de 31.08.2011, Ștefănescu Estrella i-a solicitat lui Hădărean Florin să-i alimenteze cardul de combustibil pus la dispoziție de REGIOTRANS SRL pentru a plăti carburantul necesar parcurgerii unei distanțe de 2.000 km pe traseul Brașov-Bicaz-Iași-Târgu Mureș-Cluj-Transalpina (în data de 01.09.2011 de pe acest card Ștefănescu Estrella a alimentat 46,17 l. combustibil).
– În aceeași perioadă, Ștefănescu Estrella a beneficiat împreună cu fiica sa de cazare gratuită la o pensiune deținută de Ganea Iorgu în Poiana Brașov și, de asemenea, a solicitat și a obținut decontarea sejurului turistic în stațiunea Gura Humorului, jud. Suceava, în perioada 31.08 – 10.09.2011.
– Pentru a o recompensa disimulat pe Ștefănescu Estrella, Ganea Iorgu și alt om de afaceri au angajat formal două persoane din familia acesteia, pe perioada de vară, în calitate de controlori bilete pe ruta București-Constanța, trasă efectuată de REGIOTRANS SRL; deși cei doi angajați au fost retrași după două zile de activitate, REGIOTRANS SRL a efectuat plata pentru întreaga perioadă de vară. La data de 04.07.2011, Ștefănescu Estrella a primit și un telefon mobil de la aceeași firmă.
– La data de 05.10.2011, Ștefănescu Estrella a solicitat printr-un interpus al oamenilor de afaceri furnizarea cu titlu gratuit a unui set de anvelope de vară (de cca.1600 lei) pentru autoturismul proprietate. La aceeași dată, aceasta a solicitat și o bicicletă pentru uz personal, sugerând ca aceasta să fie considerată un „cadou” de Crăciun, indicând explicit modelul;
– La începutul lunii mai 2010, Ștefănescu Estrella a primit de la unul din oamenii de afaceri o sumă de bani pentru a participa la o nuntă în familie; 
– În perioada 08-13.06.2010, Ștefănescu Estrella a solicitat și primit de la cei doi oameni de afaceri un laptop performant și un telefon mobil cu abonament înregistrat pe firmele celor doi. Obiectele au fost achiziționate de Hădărean Florin conform parametrilor tehnici indicați explicit de Ștefănescu Estrella. Laptopul a fost primit la data de 14.06.2010 .
– Ștefănescu Estrella le-a permis celor doi oameni de afaceri să scoată din circulație câte trenuri doresc. Simultan aceasta a acționat pentru eliminarea de pe trei trasee din nordul Moldovei a unui alt operator privat, competitor al celor doi oameni de afaceri favorizați.

Cu referire la suspectul Nicolau Costache

În perioada august 2010 – februarie 2011, suspectul Nicolau Costache, în calitate de director general al Regionalei Căi Ferate Brașov, a primit, în trei rânduri, de la reprezentanții unor firme, sumă de bani, cu scopul favorizării firmelor respective procedura de achiziții publice a unor lucrări la calea ferată, pe raza RCF Brașov.
În același sens, Nicolau Costache i-a promis unui om de afaceri să-și exercite influența pe lângă alți colegi, respectiv clienți ai RCF Brașov și ulterior a și intervenit, cu scopul de a-i facilita încheierea de noi contracte, inclusiv prin subcontractare.
De asemenea, în contextul organizării de către CN CF CFR S.A. și Ministerului Transporturilor, începând cu data de 10.03.2011, a procedurilor de licitare a lucrărilor destinate transformării / reabilitării unor gări feroviare, Nicolau Costache s-a implicat nemijlocit în acțiuni care au ca obiect favorizarea anumitor firme pentru ca acestea să obțină contracte de lucrări direct și prin subcontractare ulterioară.
La data de 05.07.2010, Nicolau Costache i-a comunicat informații privilegiate unui om de afaceri pentru ca acesta să obțină contractul de „achiziții echipamente de lucru”, pe care CNCFR S.A. l-a scos la licitație; în același sens, a intervenit la Direcția Comercială a CN CF CFR S.A. pentru a prelungi termenul limită referitor la licitație, astfel încât societatea privată să facă rost de obiectele în cauză.
Din funcția deținută, suspectul Nicolau Costache a inițiat demersuri pentru ca să fie înființată disimulat (posibil pe numele unui terț) o societate comercială având ca obiect de activitate „lucrări de construcții, montaj, reparații infrastructură feroviară”, spre care să dirijeze ulterior, în mod ilegal, contractele ce urmau a fi licitate de RCF Brașov și / sau CN CF CFR S.A. În acest sens, Nicolau Costache intenționa să valorifice în interes personal datele și informațiile pe care le deține din interiorul companiei.
În același context, Nicolau Costache a promis acestora că, în perioada următoare, CN CF CFR S.A. va scoate la licitație un contract de achiziție pentru bariere automate de cale ferată, pe care îl poate dirija preferențial către o asociere nou înființată.

Cu referire la suspectul Dumitrescu Claudiu Octavian

La data de 02.01.2013, suspectul Dumitrescu Claudiu Octavian, director al Direcției Feroviare din cadrul Direcției Generale Transport și Infrastructură – Ministerul Transporturilor, a primit suma de 20.000 euro de la Ganea Iorgu, în schimbul căreia a promis sprijin atât în legătură cu exercitarea propriilor atribuții de serviciu din cadrul Direcției feroviare – DGTI cât și că va interveni pe lângă alți funcționari, atât din subordinea sa cât și funcționari ierarhic superiori, pentru promovarea intereselor financiare ale firmelor deținute de omul de afaceri, cu predilecție a REGIOTRANS SRL, operator național de călători.
În acest sens, Dumitrescu Claudiu Octavian a promis că va depune toate diligențele pentru ca (pe fondul restricțiilor bugetare): 
– să nu fie redus prea mult cuantumul subvenției alocate de Ministerul Transporturilor pentru pachetul social de transport feroviar de călători aferent anului 2013; 
– să se păstreze criteriul actual de acordare a subvențiilor în cauză (indicator tren/km), care este unul păgubos pentru bugetul de stat, și să blocheze intenția ministrului de finanțe de a introduce ca și criteriu obligatoriu „numărul minim de călători transportați”;
– să le furnizeze informații privilegiate din cadrul DGTI privind ceilalți concurenți; 
– să efectueze intervenții pe lângă diferiți funcționari pentru urgentarea circuitului documentelor de resort și obținerea avizelor de legalitate aferente obiectului de activitate al SC REGIOTRANS SRL;

Pe de altă parte, Dumitrescu Claudiu Octavian urma să furnizeze pe e-mail, lui Ganea Iorgu și unui alt om de afaceri, variantele de contract aflate în dezbatere la Ministerul Transporturilor, pentru ca informațiile astfel obținute să fie utilizate de către aceștia în cadrul discuțiilor purtate la nivelul ministerului de resort dar și pentru a crea avantaje în concurența cu ceilalți operatori feroviari”.

 


 
 

Urmărește-ne pe Google News