“Azi au fost într-adevăr mai mulți pacienți. Nu au fost toți într-un spațiu închis, spațiile sunt foarte mari și generoase la institut. Sunt circuite separate pentru pacienții care vin să se testeze. Nu știu ce soluții să găsim pentru ei”, a spus Lidia Kajanto, managerul Institutului Oncologic din București, pentru Libertatea.
Reacția vine după ce, luni, o femeie a postat pe Facebook o imagine cu cozile uriașe formate pe holurile institutului în care sute de oameni așteptau fie să fie testați, fie să intre la analize sau la alte investigații medicale.
Managerul spitalului spune că nu este pentru prima dată când se aglomerează foarte mult holurile spitalului.
“Noi recoltăm cam de la 200 de pacienți zilnic. Stau la coadă, vin foarte mulți dimineața, nu sunt toți programați la prima oră. Ce putem face cu ei, să le spunem să nu vină la prima oră?”, se întreabă Lidia Kajanto.
Managerul unității medicale a spus că sunt circuite separate pentru pacienți, iar instituția are reguli clare.
“Trebuie să-i testăm pe toți într-un anumit interval orar, până în ora 11.00, ca după ora 12.00 să plece analizele la laborator pentru ca a doua zi să avem rezultatele. Pacienții oncologici sau cei care sunt pe ambulatoriu se testează înainte de a urma cura de chimioterapie”, a explicat aceasta.
Managerul instituției spune că de câteva luni încearcă să rezolve problema, însă mulți dintre pacienți nu vin la timp la programare, iar zilnic holurile se transformă într-un adevărat furnicar.
Medicii alături de conducerea spitalului caută soluții pentru a rezolva aceste probleme, dar au ajuns la capătul puterilor.
“Cu ce ne poate ajuta și Ministerul Sănătății, credeți-mă că ne-au ajutat cu totul, cum să ne ajute? Am încercat toate posibilitățile, mă apucă groaza că vine iarna, nu știu cum o să facem. Sunt corturi puse ca să stea când afară a plouat, au containere”, mai spune Lidia Kajanto.
Aceasta lansează un apel către pacienți pentru a evita aglomerația în această periodă.
“Pacienții să ia legătura cu medicii curanți și să vină în zilele în care sunt programați, să vorbească cu ei, să îi țină la curent. Toată vina este pe doctori, noi suntem vinovați pentru tot. Nu știu ce să mai fac”, a subliniat șefa Institutului Oncologic.
Managerul SJU Ploiești: „Părerea de rău e că oameni nu se programează”
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 3Și în cazul imaginilor de la Ploiești, acolo unde zeci de oameni s-au înghesuit azi în spital după ce au stat zeci de minute în ploaie, managerul pune situația pe seama faptul că oamenii nu își fac programări.
„A fost o situație legată de faptul că în general oamenii vin la începutul săptămânii lunea, marțea, au fost foarte mulți care au venit pentru neurochirurgie la consult la un doctor care atunci era în operație. În rest celelalte zile din săptămână sunt mai libere. Îmbulzeală era pentru că toți încercau să se adăpostească pentru că a plouat. Noi avem niște spații acolo, dar fizic ar trebui să fie foarte mare ca să aibă loc atâta lume”, a explicat Sebastian Toma, managerul Spitalului Județean Ploiești.
Șeful unității medicale spune că nu este pentru prima dată când se formează astfel de cozi.
„Nu este un caz singular au mai fost probleme și vara. Părerea de rău e că oameni nu se programează. Sunt și persoane în vârstă care sunt mai reticente la genul acesta de programări, sunt obișnuite să stea la coadă așa cum era pe timpuri”, a mai explicat managerul instituției.
Sebastian Toma spune că astfel de situații ar putea fi evitate dacă pacienții și-ar face programările telefonic, mai ales că spitalul are acest tip des servicii funcționale.
„La fiecare în parte se comunică, data viitoare vă rugăm să sunați la numărul acesta, pe biletul de externare noi le scriem în general și le și spunem. Dacă ei vin și doctorul are o operație programată sau este într-o urgență și să vrea omul respectiv nu poate să-și lase pacientul pe masa de operație pentru o scrisoare medicală sau pentru un concediu medical. În general i-am suplinit, încât oamenii să plece rezolvați”, a mai declarat medicul.
Acesta spune că a căutat o serie de soluții pentru a evita aglomerația, însă nu îi poate trimite acasă pe pacienții veniți să se trateze, chiar dacă nu au programare.
„De exemplu, erau niște domni veniți azi din Giurgiu, mai erau și din Dâmbovița care s-au prezentat pentru un consult la neurochirurgie. Ei vin dimineața când au mașină, sunt în general familii de la țară. Noi suntem obligați să-i înțelegem nu să-i trimitem acasă. Am încercat să găsim soluții și să-i ajutăm pe toți, însă fiind una așa număr mare de oameni este foarte greu să-I gestionăm pe toți, în condițiile în care trebuie să păstrăm distanțarea”, a mai spus Sebastian Toma.
La Neamț, pacienții au stat și 12 ore în curtea spitalului
La începutul lunii, o situație asemănătoare s-a produs la Spitalul Județean din Piatra Neamț. Pacienții au fost ținuți afară pe scaune în curtea Spitalului Județean din Piatra Neamț, în așteptarea unui consult. Oamenii s-au plâns că au așteptat și 14 ore să intre în unitatea medicală.
Managerul spitalului a recunoscut atunci, pentru Libertatea, că oamenii au fost ținuți pe scaune ore în șir, susținând că blocajul a avut loc din cauza faptului că unitatea medicală este aproape de capacitatea maximă.
„Cauza creșterii constante a numărului de prezentări la Spitalul Județean reprezentată atât de pacienții suspecți de Covid, cât și de cei confirmați, în data de luni a apărut un blocaj, constând în faptul că pacienții care au fost internați au trebuit duși în saloanele de pacienți confirmați cu Covid-19, iar saloanele pe care le-au ocupat au trebuit dezinfectate”, spunea, la momentul respectiv, Dan Verzea, managerul spitalului pentru ziar.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro