Potrivit proiectului publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, accizele vor creşte cu 22% pentru benzină şi cu 14% pentru motorină.

„Pentru menținerea prețurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină și motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv:

Benzină fără plumb – 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri;

Motorină – 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri”, se arată în proiectul de modificare a Codului fiscal.

Potrivit calculelor specialiștilor, aceste modificări ar însemna că benzina și motorina se vor scumpi cu 45 de bani pe litru.

În prezent, accizele, după scăderea operată la data de 1 ianuarie 2017, sunt următoarele:

Benzină fără plumb – 2.151 lei/tonă, respectiv 1.656 lei/1.000 de litri.

Motorină – 1.796 lei/tonă, respectiv 1.518 lei/1.000 de litri.

Nivelul accizelor la carburanți în România este foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația UE

Ministerul Finanțelor Publice, inițiatorul proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea Codului fiscal, arată, în nota de fundamentare, că pentru benzină și motorină, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro publicat în prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016, sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația Uniunii Europene.

”Astfel, în situația în care cursul leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ar depăși valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România pentru benzină și motorină ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevăzute de legislația Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile”, motivează Ministerul Finanțelor propunerea de creștere a accizei la carburanți.

Încasările din accize în primul semestru din 2017 au scăzut cu peste 760 milioane de lei

Inițiatorul proiectului de act normativ precizează că, din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente primului semestru al anului 2017 față de perioada similară a anului trecut, a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei.

În primele șase luni ale acestui an, consumul de motorină a crescut față de perioada similară din 2016 cu 253.078.000,18 litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854.000,08 litri, dar încasările au scăzut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei. Ministerul Finanțelor susține că această situație se datorează scăderii, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1000 litri la 1.518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1000 litri la 1,656,36 lei/1000 litri, precum și scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.

”Scăderea nivelului accizelor pentru benzine și motorine a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din țara noastră, și prin urmare aveau prețuri la pompă mai scăzute”, potrivit MFP.

România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe

Inițiatorii proiectului mai spun că, din analiza nivelurilor accizelor practicate de statele membre, s-a constatat că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislația Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană – 0,997 euro pe litru cu taxe și al treilea cel mai mic preț pentru motorină – 0,977 euro pe litru cu taxe, după Luxemburg – 0,955 euro pe litru și Bulgaria – 0,961 euro/litru.

Mai mult, susține MFP, în cazul prețului benzinei fără taxe, România este pe locul 15 în Uniunea Europeană, cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria.

Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria.

Inițiatorii proiectului mai spun că, în urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017, s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei în România, în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei.

De asemenea, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria – 60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei, Polonia – 57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei sau Bulgaria – 53% pentru benzină și 51% pentru motorină, precizează inițiatorii proiectului.

”Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât în prezent poderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE”, potrivit notei de fundamentare a proiectului.


Citește și: Moartea bizară a unui tânăr de 32 de ani. Tratat pentru insolație, a murit a doua zi, pentru că medicii nu au depistat că avea…

La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!
 

Urmărește-ne pe Google News