Cuprins:
Farmaciile din Rusia au vândut cu 50% mai multe medicamente, de toate categoriile, de când a început războiul. Statistica a fost furnizată ziarului economic Kommersant de la Moscova de către un mare grup din industria de sănătate, DSM Group, care beneficiază de date colectate din piața rusă.
Această creștere medie, care include și medicamentele de diabet, tensiune, inimă și celelalte afecțiuni, este depășită cu mult de ceea ce se întâmplă în zona medicamentelor împotriva anxietății, depresiei și insomniei.
Conform cifrelor din farmacii, țara cu 144 de milioane de locuitori se află, scrie Kommersant, la „începutul unor depresii în masă”.
În săptămâna 28 februarie – 6 martie, în Rusia au fost vândute peste o jumătate de milion de pachete de antidepresive, mai exact 577.600. Asta înseamnă, în medie, de trei ori mai mult decât anul trecut.
Iar în privința pastilelor contra insomniei și anxietății, care intră într-o categorie diferită de antidepresive, vânzările în farmacii s-au dublat.
Explozia cererii, scrie ziarul, a venit atât pentru că oamenii își fac provizii de medicamente, cât și pentru că nivelul de anxietate socială a crescut în Rusia, de la izbucnirea a ceea ce guvernul de la Kremlin numește „operațiunea specială din Ucraina”.
De ce șocul este atât de mare?
Conform sondajelor de opinie de dinainte de război, realizate atât în Rusia, cât și în Ucraina și citate de Libertatea, rușii și ucrainenii sunt atât de legați între ei, prin rudenie și prietenii apropiate, încât în niciuna dintre țări populația nu a crezut că războiul este posibil.
Înainte de 24 februarie, 43% dintre ucraineni mărturiseau că au rude pe care le consideră apropiate în Rusia, iar 45% dintre ruși spuneau și ei că au relații foarte bune cu ucrainenii.
Validitatea acestor cercetări este dovedită astăzi, prin mai multe chei de verificare factuală.
Sondajele de opinie au estimat corect rezistența cetățenilor ucraineni, dar și stupoarea rușilor
Realizate în Rusia de organizația neguvernamentală de cercetare Levada Center și în Ucraina de Institutului Internațional de Sociologie de la Kiev (KIIS), cercetările au arătat, în avans, că nivelul de rezistență al populației Ucrainei este complet diferit în 2022 față de 2014, momentul anexării Crimeei.
Sondajele au indicat, încă din noiembrie, că 50,2% dintre ucraineni sunt pregătiți să reziste activ, cam 30% dintre aceștia fiind gata să participe efectiv la luptă, iar aproximativ 20% gândindu-se să reziste prin acțiuni de rezistență civilă. Asta se vede atât prin participarea voluntarilor civili de frontul de luptă, cât și în nenumăratele demonstrații ale populației din orașele ocupate de ruși.
O altă cifră a sondajelor, care se regăsește azi în realitate este intenția de a pleca din țară.
În sondajele realizate în noiembrie 2021, 10% dintre ucraineni au spus că ar pleca din țară dacă începe războiul, iar în acest moment ONU estimează că au plecat 3 milioane de ucraineni din populația de 43 de milioane.
În privința rușilor, doar 17% dintre ei doreau o unire sau o preluare a Ucrainei, ceea ce, pe planul psihic, explică șocul. Intrați în a patra săptămână a războiului, „începutul unor depresii în masă” este vizibil în Rusia, chiar și în condițiile în care populația, sub sentimentul de criză al luptei, dar și convinsă că NATO sunt provocatori, declară în majoritate că sprijină acțiunile lui Vladimir Putin.
Cel mai cumpărat este Cipralex
„Depresia de masă” care se oglindește în farmacii este sporită de faptul că majoritatea antidepresivelor, calmantelor și medicamentelor pentru somn sunt produse în străinătate. Iar oamenii nu știu cât timp le vor mai avea la dispoziție.
„Astfel, la antidepresive, din 28 februarie până pe 6 martie vânzările de Cipralex (escitalopram) medicament al companiei daneze Lundbeck, au ajuns la 121,3 milioane de ruble, Brintellix (vortioxetină) al aceluiași producător – 43,3 milioane de ruble, iar Fevarin (fluvoxamină) al companiei americane Abbott – 50,9 milioane de ruble”, scrie Kommersant.
Conform aceleiași surse, cel mai popular somnifer este Novo-Passit de la compania israeliană Teva, care a reprezentat 18,3% din vânzările din categorie.
Dintre medicamentele anxiolitice, primul este Afobazol, un produs local lansat la începutul anilor 2000 de compania rusească Otisipharma, care are pondere de 70,9% din piață.