Majorarea accizei pentru carburanţi, la 7 eurocenţi pe litru, a intrat în vigoare la 1 aprilie, având ca efect creşterea cu 0,41 de lei/litru a preţului carburanţilor la vânzători, adică firmele care comercializează combustibil. Acestea au transferat imediat acciza la pompă, adică în buzunarul cumpărătorului. Deşi guvernanţii sperau ca prin această creştere a taxei pe combustibil să mărească încasările la bugetul de stat cu aproximativ 2,5 miliarde de lei în 2014. Iată însă că nu a fost aşa, dimpotrivă, datele Institutului Naţional de Statistică arată că volumul de combustibil consumat în aprilie 2014, când a început să se aplice acciza mărită, a fost mai mic cu 18,7% decât luna precedentă.
Minus de 5,7% la încasări bugetare
Prin scăderea consumului, încasările reale la buget pe acest segment au scăzut cu 5,7%. Acelaşi lucru s-a întâmplat când a crescut TVA de la 19% la 24%, în sensul că au scăzut încasările din cauza falimentării firmelor şi a creşterii evaziunii fiscale. La fel cu taxa auto de mediu, care nu a dus la mărirea încasărilor, ci la scăderea tranzacţiilor cu maşini, adică la micşorarea veniturilor la bugetul de stat. În general, creşterea preţurilor duce întotdeauna la scăderea consumului şi, implicit, la micşorarea veniturilor bugetare legate de circulaţia mărfurilor prin consum. Nu trebuie să fie nimeni geniu pentru a şti că circulaţia mărfurilor în economie aduce bani la bugetul de stat în mod direct proporţional. Dacă se mişcă marfa, sunt bani – dacă nu se mişcă, nu sunt bani!
Transportatorii prevăd un colaps al economiei
Pentru firmele de transport marfă şi călători, guvernul a promis rambursarea trimestrială a valorii accizei. Cu toate acestea, transportatorii prevăd un viitor sumbru al economiei, în general. “Efectul rambursării accizei, care ar fi putut fi benefic pentru firmele de transport marfă şi de pasageri, este, în acest moment, redus substanţial din cauza creşterii preţului barilului de petrol la nivel mondial. Cotaţia petrolului a depăşit din nou pragul de 100 de dolari. Preţul petrolului pe termen mediu şi lung va înregistra creşteri, pentru că petrolul este o resursă limitată, iar cererea este în permanentă creştere”, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România. Asta înseamnă că pe termen mediu şi lung, economia mondială este în pericol de colaps.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro