de Richard Waters
Cuprins:
OpenAI – o creștere record în istorie
Nicio altă companie nu a construit vreodată un imperiu al internetului de consum atât de repede. Google a avut nevoie de 13 ani pentru a ajunge la 1 miliard de utilizatori, în timp ce Facebook a atins aceeași bornă în opt ani. Datorită succesului viral al ChatGPT, OpenAI pare pe cale să ajungă acolo în trei ani. Viteza i-a luat prin surprindere chiar și pe liderii săi.
Până de curând, aceștia au insistat asupra faptului că obiectivul lor principal era să transforme compania într-o platformă de inteligență artificială la care să se conecteze alte companii, nu într-o companie de consum în sine. Însă directorul executiv Sam Altman a declarat săptămâna trecută că audiența sa s-a dublat în câteva săptămâni și cuprinde acum o zecime din populația lumii.
Acest lucru este uluitor – ChatGPT a depășit 200 de milioane de vizitatori săptămânali abia în august anul trecut. Creșterea rapidă a lăsat companiei puțin timp pentru a aborda unele dintre cele mai fundamentale întrebări pentru orice companie de internet pentru consumatori.
Cum poate OpenAI să păstreze atenția utilizatorilor
Una dintre aceste întrebări: cum poate OpenAI să păstreze atenția utilizatorilor atunci când rivalii săi giganți controlează principalele canale de distribuție digitală? Meta are o audiență captivă vastă pe rețele precum WhatsApp și Instagram. Apple are iPhone-ul.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_22246996d7e1b51c64b6872045927e13.jpg)
În timp ce aceste companii își promovează propriile inteligențe artificiale universale pentru consumatori, OpenAI se confruntă cu aceeași provocare cu care s-a confruntat Google la începuturile sale, aceea de a menține o legătură directă cu utilizatorii săi (în cazul Google, amenințarea venea din partea Microsoft Windows, care domina lumea calculatoarelor la acea vreme).
OpenAI poate aminti cel puțin de acordul de distribuție remarcabil pe care l-a încheiat cu Apple anul trecut. Conform acestuia, Siri de la Apple se oferă să transmită anumite întrebări ale utilizatorilor către ChatGPT în cazul în care nu poate răspunde singur la ele. Cu toate acestea, cu condiția ca Apple să poată depăși recentul eșec care a întârziat lansarea completă a propriilor sale servicii de inteligență artificială, acest acord pare să fie doar temporar.
OpenAI va trebui să vină cu propriile sale dispozitive și software pentru a depăși aceste obstacole. Google, care s-a confruntat cu aceeași problemă în primii ani de activitate, a creat browserul Chrome ca alternativă la Microsoft și a folosit Android pentru a rivaliza cu iPhone.
Succesul acestei strategii defensive s-a întors să-l bântuie: judecătorul care supervizează cazul antitrust din SUA împotriva companiei de căutare va decide în următoarele luni dacă va obliga Google să se desprindă de Chrome. Dacă o va face, ar putea oferi OpenAI o ocazie rară de a cumpăra o platformă gata folosită de mai mult de jumătate din utilizatorii de internet din lume.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_511f0c055b1d70f14761367018ea7557.jpg)
Cum faci bani bani de pe urma acestui nou public de consumatori
O a doua întrebare fundamentală pe care OpenAI abia a început să o abordeze este cum să facă bani de pe urma acestui nou public de consumatori. Până acum, publicitatea a fost calea preferată a companiilor de internet de masă. Până în prezent, Altman a refuzat această idee, preferând să se bazeze pe abonamente.
Acest lucru a adus rezultate impresionante. Veniturile companiei au crescut la aproximativ 4 miliarde de dolari anul trecut, iar investitorii i-au acordat recent o evaluare de 300 de miliarde de dolari.
Dar Google nu a ajuns la această evaluare până când veniturile sale anuale nu au atins 60 de miliarde de dolari – un semn al faptului că OpenAI mai are multe de demonstrat. Într-o discuție recentă cu Ben Thompson de la buletinul informativ Stratechery, Altman a declarat că ar prefera să facă bani trimițând utilizatorii direct la site-uri de comerț electronic, mai degrabă decât prin reclame.
Dacă ChatGPT ar evolua într-un asistent și agent universal în care utilizatorii de internet ar avea încredere pentru a-i ghida prin lumea digitală, ar putea fi într-o poziție puternică pentru a obține profit. Dar construirea unei economii de comerț electronic complet noi în jurul acestui serviciu nu a început încă.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ba462ed2696cae41d867705711cdb7b2.jpg)
La ce anume servește ChatGPT?
A treia mare întrebare care se pune în fața OpenAI: la ce anume servește ChatGPT?
Cea mai recentă creștere a numărului de utilizatori a urmat lansării generării de imagini în modelul său GPT-4o, care a declanșat o nebunie virală online pentru crearea de imagini care par a fi în stilul Studio Ghibli, o renumită casă de animație japoneză. Astfel de caracteristici la modă pot genera vârfuri de utilizare, dar nu reprezintă o bază durabilă pentru creșterea viitoare.
Comparați această dilemă cu Google, ai cărui utilizatori au știut de la prima lor vizită care este scopul serviciului: o căutare mai bună pe internet. Un număr mare de persoane au găsit o mare valoare în ChatGPT, de la obținerea de ajutor cu temele la efectuarea de cercetări aprofundate.
Dar serviciul evoluează rapid. Căutarea web a fost adăugată abia în octombrie anul trecut, deschizând astfel concurența cu Google.
Luna aceasta, memoria sa a fost extinsă astfel încât să poată utiliza toate interacțiunile sale anterioare cu un utilizator atunci când răspunde la o solicitare – un pas important către transformarea sa în tipul de agent online personalizat la care visează Altman.
Această strategie de produs incipientă are sens într-o lume în care IA evoluează rapid și în care premiul final este încă neclar. Dar, în timp ce se îndreaptă spre pragul de 1 miliard de utilizatori, OpenAI mai are un drum lung de parcurs pentru a dovedi că poate deveni următorul gigant al internetului pentru consumatori.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_e4b4232f58af577445869754a331d2e5.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_e7b2415d0ddb1ea773aa1ae38303d53d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_c9a61558b143042d3992271b56f4f15e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_329b64fb41da4ec62431c71e847520a7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_ddcb3181759dcc3099dfc968c689ae71.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_a4ad70798db1612f1b424924f0c91e95.jpg)