UPDATE 22 iunie: Într-o serie de precizări primite după apariția articolului din partea Rosal Group pe tema problemei colectării gunoaielor din Ploiești, societatea acuză Primăria că în mai multe luni nu a asigurat bani suficienți pentru operațiunile necesare. Mai multe, Rosal precizează că firma a reziliat contractul cu Primăria și nu invers.
„Menționăm că pentru asigurarea salubritatii stradale Primăria Mun. Ploiești a asigurat în unele luni un buget de 700.000 lei/lună inclusiv TVA, ceea ce reprezinta spre exemplu 5% din valorea salubrității unui sector din Mun. București, sau reprezinta ½ din bugetul asigurat de Mun. Călărași etc. Astfel starea de curățenie este asigurată și printr-un volum adecvat de lucrări asigurat de către Primărie, nu numai de către operatorul de salubritate prin executare serviciului. Spre exemplu jumătate din bugetul menționat este reprezentat de acoperirea cheltuielilor cu deșeuri necontrolate, nemaiexistand bani și pentru asigurarea unor lucrări obligatorii cum ar fi spălatul, stropitul, măturatul mecanizat”, se arată în documentul trimis redacției. Precizările complete, la finalul articolului.
Dacă în sectorul 1 din București Prefectura Capitalei a refuzat să declare stare de alertă din cauza gunoaielor neridicate de pe străzi, la Târgu Mureș s-a ajuns la această situație în urmă cu o săptămână.
Problemele din Mureș au început pe 21 ianuarie. Operatorul de salubritate, Sylevy Salubriserv SRL, i-a anunțat pe locuitorii orașului că va înceta în două zile toate serviciile desfășurate pe raza municipiului. Salubriserv SRL e o firmă din Ceuașu de Câmpie, care în ultimii doi ani și-a construit un adevărat monopol în întregul județ Mureș, unde a ajuns să controleze 73% din piața de salubritate. Acum, reclamă facturi neachitate de 3,8 milioane de euro.
În plus, Salubriserv susține că bugetul de aproape 8 milioane de euro, alocat prin contractul de salubrizare semnat în vara anului trecut pentru o perioadă de 12 luni, s-a epuizat în doar 7 luni. Adică pe 15 ianuarie 2021.
„Suntem în imposibilitatea de a mai presta servicii de salubrizare pe raza municipiului Târgu Mureș până la alocarea sumelor necesare pentru continuarea serviciilor”, a anunțat firma într-un mesaj postat pe Facebook.
La rândul ei, primăria mureșeană a anunțat că nu va accepta mai multe facturi emise de Sylevy Salubriserv SRL, pe care o suspectează de decontarea unor lucrări inexistente. Mai exact, primăria a reclamat o diferență între cantitatea de deșeuri raportată în acte și volumul de gunoi care a ajuns efectiv la stația de transfer de la Cristești și la depozitul de la Sânpaul.
Operatorul nu poate strânge gunoaiele fără i se spună de unde
Supraevaluarea reclamată de primărie însemna 22.000 de tone, adică aproape jumătate din întreaga cantitate de gunoaie colectată în cele șapte luni de contract, așa cum a acuzat pe 25 ianuarie primarul Soos Zoltan, citat de publicația locală Zi de Zi Mureș.
Iar gunoaiele au rămas neridicate de pe străzi până pe 15 februarie. Atunci, municipalitatea a reziliat contractul de salubrizare cu Sylevy Salubriserv SRL, cu obligația ca firma să asigure serviciile de salubritate pentru o perioadă de 90 de zile, adică până pe 15 mai 2021. Angajament acceptat de operator, care a început colectarea gunoaielor din oraș.
Cu trei zile înainte de expirarea înțelegerii, pe 12 mai, consilierii locali au decis să prelungească asigurarea continuității serviciului de salubrizare cu această firmă, până când se reușește finalizarea procedurilor de achiziție de către Primăria Târgu Mureș.
Liniștea a durat până în această lună, când gunoaiele au ajuns din nou să se adune în Târgu Mureș. Nu e vorba însă de gunoaiele aruncate de târgumureșeni la ghene, ci deșeurile clandestine abandonate în peste 900 de zone din oraș.
Colectarea acestor deșeuri clandestine este făcută de către Sylevy Salubriserv, însă ea să făcea doar atunci când firma primea o comandă fermă în acest sens de la autoritățile locale.
Curățenie după 3 zile de stare de alertă sanitară în Târgu Mureș
Până să se apuce firma de curățenie însă, pe 11 iunie, Comitetul Local pentru Situații de Urgență s-a reunit pentru a declara existența unei situații de alertă sanitară la nivelul municipiului Târgu Mureș. Starea de alertă sanitară a fost ridicată după trei zile, când Primăria Târgu Mureș a ieșit să anunțe că s-a făcut curat în 789 de locații cu risc major pentru sănătatea publică și a mediului, rămânând în lucru 180.
Primarul Soos Zoltan spunea că declararea situației de urgență sanitară a avut efectul scontat, a scris Agerpres.
O primăvară cu două crize ale gunoiului în Alba Iulia
Și în Alba Iulia, oraș cu 74.000 de locuitori, au apărut două crize ale gunoiului, într-un singur anotimp. Prima, după ce Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Gorj a închis, în martie 2021, depozitul de deșeuri de la Târgu Jiu, administrat de către Polaris M Holding, un gigant al salubrizării controlat de familia fostului deputat PSD Eduard Martin.
Aici mergeau și gunoaiele colectate din mai multe localități ale județului Alba, unde curățenia e asigurată de cei de la Polaris.
Era 15 martie când APM Gorj a comunicat decizia celor de la Polaris. A durat alte șapte zile ca operatorul de salubritate să anunțe public că, începând din aceeași zi, 22 martie, nu va mai strânge gunoiul menajer din Alba Iulia, Teiuș, Sântimbru, Mihalț, Galda, Cricău, Stremț, Ciugud și Rădești, potrivit publicației locale Alba24.
Nu s-a reușit găsirea unei soluții decât după alte două zile, timp în care gunoaiele s-au adunat printre blocurile din Alba Iulia.
Șicane între firme
Problemele cu mormanele de gunoi au revenit din cauza șicanelor dintre cele două firme, Polaris M Holding, care e pe picior de plecare, și asocierea RER Vest – Retim.
În ultima săptămână a lunii mai, Polaris a acuzat că mașinile care adună gunoiul din oraș nu au unde să-l descarce, pentru că depozitul de la Galda de Jos a impus o limită zilnică de 120 de tone de deșeuri din Alba Iulia, în vreme ce media de deșeuri zilnice colectate este de 150 de tone, relatează publicația Alba24.
Situația a continuat și-n această lună, când munții de gunoaie deja brăzdau parcările din Alba Iulia. Deșeurile au început să fie ridicate abia în ultima săptămână, asta după ce Consiliul Local a acceptat să discute creșterea de 30 de ori a tarifului pentru preluarea deșeurilor rezultate din construcții și din demolări, de care ar urma să profite până la plecare cei de la Polaris M Holding, scrie Alba24.
Greva angajaților Rosal din Ploiești
Banii au fost miezul problemelor și la Ploiești.
Aici, de ridicarea gunoaielor se ocupă Rosal de 10 de ani. Firma a încasat anul trecut de la autoritățile locale 25 de milioane de lei, adică aproximativ 5 milioane de euro.
Problemele au început în martie, când angajații Rosal au intrat în grevă și au refuzat să mai ridice deșeurile din oraș timp de mai multe zile, nemulțumiți că nu le-au fost plătite salariile de la începutul anului, o consecință, a acuzat firma, a faptului că cetățenii nu au plătit serviciile de care beneficiază.
A urmat o a doua grevă, în aprilie, din același motiv, când angajații au refuzat să iasă pe teren în mare parte dintre localitățile județului Prahova în care firma are contracte, printre ele și orașul Ploiești.
După mai bine de o săptămână în care gunoaiele au zăcut pe străzile orașului, primarul PNL Andrei Volosevici a denunțat „un atac la sănătatea populației”.
Cu gunoaiele împrăștiate pe străzi, primăria e ieșit, în 28 aprilie, cu voluntari să le strângă, dar a fost amendată de poliție pentru că a făcut asta noaptea, când circulația era interzisă ca măsură de combatere a pandemiei.
Primarul Ploieștiului a cerut încă din mai declararea stării de alertă, dar fără succes.
Lupta de la Ploiești continuă
Ultimul episod al crizei gunoaielor a început luni, 14 iunie, cu o altă grevă spontană a angajaților Rosal care acuză aceleași probleme cu întârzierile salariale. Iar problemele nu sunt doar în Ploiești, ci și în alte opt localități din județul Prahova care au contracte cu același operator.
Miercuri, Comitetul Local pentru Situații de Urgență Ploiești a cerut din nou Prefecturii să declare stare de alertă din cauza gunoaielor neridicate, conform News.ro.
„Servicii absolut execrabile”
Ploieștiul a avut două contracte cu firma Rosal: unul prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Prahova, care cuprinde alte 35 de localități și privește gunoiul cetățenilor, și al doilea contract care se referă la curățenia căilor publice.
Pe acesta din urmă Consiliul Local Ploiești l-a reziliat, dar contractul pentru deșeurile menajere este în continuare în vigoare.
Într-un interviu pentru Spotmedia, Mihai Polițeanu, deputat USR de Prahova, spunea că problemele cu serviciul de salubrizare datează încă de la începutul contractului și că, de fapt, doar „primii 2-3 ani au fost decenți”, apoi calitatea serviciilor a scăzut continuu, orașul fiind constant sufocat de gunoaie. El a vorbit și despre o problemă politică și dă vina pe PNL că nu reziliază mai repede și cel de-al doilea contract.
„Serviciile sunt absolut execrabile în toate localitățile. (…) În Ploiești lumea e sătulă până peste cap de operatorul de salubritate și, cumva, este de partea autorităților dacă decid să rezilieze contractele. Problema e că partidele politice, mai exact PNL care e la guvernare la nivel județean, e cel care trage de timp și nu vrea să rezilieze contractul, împotriva dorinței cetățenilor”, a spus Polițeanu pentru Spotmedia.
Rosal acuză primăria că nu respectă legea, primăria dă amenzi pentru Rosal
Contractele Primăriei Ploiești cu Rosal au tot fost reînnoite de-a lungul timpului, primul pas pentru a întrerupe legătura dintre ADI și Rosal și implicit între administrația locală și operatorul de salubritate fiind făcut abia acum.
Singura reacție publică a firmei Rosal a fost la sfârșitul lunii aprilie, când a reclamat, într-o postare pe Facebook, „motive de ordin electoral sau de imagine” care au pus angajații de la salubrizare în postura de a nu-și primi salariile.
Rosal s-a plâns că peste 48.000 de ploieșteni, aproape un sfert dintre locuitorii orașului, nu plătesc pentru serviciile de salubritate, deși beneficiază de ele, iar asta i-a adus o pierdere lunară de aproape 640.000 de lei.
Primăria Ploiești a dat peste 50 de amenzi firmei de salubrizare pentru neridicarea gunoiului de la începutul anului, potrivit News.ro.
130.000 de lei este totalul amenzilor primite de Rosal anul acesta.
Între timp, procurorii DNA au intrat pe fir și verifică derularea contractului de salubritate din ultimii trei ani, potrivit News.ro.
Precizări din partea societății Rosal pe tema colectării gunoaielor din Ploiești
Față de afirmațiile cuprinse în cadrul articolului menționat facem următoarele precizări:
- Societatea noastră prestează serviciul de Salubritate în Mun. Ploiești începând cu anul 2011, deci de aproximativ de 10 ani.
- Contractele de prestație încheiate au fost toate obținute în urma unor proceduri de achiziție publică, în marea lor majoritate ca urmare a confirmării rezultatelor procedurilor de atribuire de către instanța de judecată.
- În toată această perioadă mai ales în ceea ce privește relația cu Primăria Mun. Ploiești deși am fost îndrituiți la ajustarea tarifelor de prestație conform prevederilor legale în speță art. 20 alin. 2 din cadrul Legii 101/2006 privind salubritatea, nu au fost admise nici o astfel de solicitare (mai precis 13 solicitări înregistrate începând cu anul 2019 și până în prezent), acesta constituind unul dintre motivele pentru care societatea noastră a solicitat în data de 13.05.2021 rezilierea contractului încheiat. În acest sens în prezent Primăria Mun. Ploiești a fost acționată în instanță pentru acoperirea prejudiciilor cauzate pentru neindexarea tarifelor și neasigurarea unor lucrări minime, dosar ce face obiectul sesizării înregistrate la Tribunalul București Secția Civilă – dos. nr. 18059/3/2021. În concluzie NU PRIMĂRIA PLOIEȘTI A REZILIAT CONTRACTUL DE PRESTAȚIE, CI ROSAL GRUP PRIN NOTIFICAREA DE REZILIERE A CONTRACTULUI FORMULATĂ ÎN DATA DE 13.05.2021, SOCIETATEA NOASTRA URMÂND A PRESTA SERVICIUL DE SALUBRITATE STRADALĂ PÂNĂ CEL TÂRZIU LA DATA DE 14.09.2021.
- Totodată acest lucru se aplică și în cazul contractului încheiat cu ADI PMIGD Prahova, în prezent pentru zona Mun. Ploiești:
- Tarifele de prestație nu sunt actualizate, fiind aferente unui cuantum de costuri aferent anului 2019. Am solicitat în repetate rânduri aceste actualizări tarifare;
- Numărul de populație deservit ce are încheiat contract de prestări servicii reprezintă numai 75% din totalul populației, RESTUL POPULAȚIEI NEAVÂND CONTRACT, CUANTUMUL ACESTOR PRESTAȚII TREBUIND SĂ FIE SUPORTAT DE CĂTRE AUTORITĂȚILE PUBLICE PRIN TAXE SPECIALE INSTITUITE CONFORM ART. 26 ALIN. 1 LIT.C DIN CADRUL LEGII 101/2006. ACEST LUCRU NU SE ÎNTÂMPLĂ DEȘI AM NOTIFICAT ÎN NENUMĂRATE RÂNDURI TOATE AUTORITĂȚILE PUBLICE LOCALE DE PE RAZA JUD. PRAHOVA.
- Documentația de atribuire a fost întocmită în mod deficitar fiind preconizate venituri suplimentare imposibil de realizat, în speță numărul de populație a fost supraevaluat din rațiuni ce sunt străine de societatea noastră, putând să ne ducă cu ideea la faptul că s-a dorit accesarea unor fonduri europene mai consistente deși acest lucru nu se justifica;
- Gradul de implicare civică și de sprijin al autorităților publice din Ploiești nu există, în speță nu sunt aplicate în nici un fel amenzi persoanelor care arunca deșeuri în mod necontrolat;
- Punctele de colectare sunt insuficiente, solicitări noastre repetate de modernizare nefiind admise;
- În Mun. Ploiești, sunt zone critice aflate la periferia orașului care practic nu pot fi salubrizate, consituind reale probleme sociale, nefiind acoperite de utilități de vreun fel. ASTFEL AUTORITĂȚILE PUBLICE DIN MUN. PLOIEȘTI DORESC IMPLEMENTAREA PRINCIPIILOR DE ECONOMIE CIRCULARĂ DEȘI ZONELE MENȚIONATE NU AU DRUMURI, CANALIZARE SAU UTILITĂȚI;
- De asemenea deși în conformitate cu anexele la caietul de sarcini cuprins în cadrul documentației de atribuire cât și cu prevederile pct. II.1.4) din cadrul Fișei de Date a Achiziției, Primăria Ploiești avea obligația de a asigura un minim anual de lucrări care să nu afecteze starea de Salubritate și curățenie a unității administrative teritoriale, minim obligatoriu al unui contract subsecvent în valoare de 19.974.710 lei plus TVA mai precis un minim de lucrări cu tot cu TVA de 23,769,904.9 lei, aceasta a asigurat o cantitate de lucrări insuficientă care a condus la asigurarea unei stări de salubritate insuficientă. Menționăm că pentru asigurarea salubritatii stradale Primăria Mun. Ploiești a asigurat în unele luni un buget de 700.000 lei/lună inclusiv TVA, ceea ce reprezinta spre exemplu 5% din valorea salubrității unui sector din Mun. București, sau reprezinta ½ din bugetul asigurat de Mun. Călărași etc. Astfel starea de curățenie este asigurată și printr-un volum adecvat de lucrări asigurat de către Primărie, nu numai de către operatorul de salubritate prin executare serviciului. Spre exemplu jumătate din bugetul menționat este reprezentat de acoperirea cheltuielilor cu deșeuri necontrolate, nemaiexistand bani și pentru asigurarea unor lucrări obligatorii cum ar fi spălatul, stropitul, măturatul mecanizat.
- Societatea noastră și-a întocmit fișele de fundamentare a tarifelor cât și dimensionarea tehnică conform cerințelor cuprinse în cadrul documentației de atribuire, raportându-se la o valoarea maximă a cantităților programate nu la cantități programate ce nu reprezinta nici macar minimul menționat. Prejudiciile cauzate prin neasigurarea unui volum de lucrări adecvat ridicându-se la aproximativ 1 milion de euro în fiecare an contractual
- În conformitate cu dispozițiile art. 20 alin. 2. lit. d din cadrul Legii 101/2006 societatea noastră are dreptul de a percepe tarife care să fie conforme cerințelor legale de executarea a prestației, în speță tarifele percepute să cuprindă în mod minimal conținutul salariului minim pe economie stabilit conform HG nr. 4/2021. Acest lucru nu s-a întâmplat, în prezent societatea noastră plătește pentru fiecare angajat 2300 lei minim, dar îi este decontat numai 1400 lei pentru fiecare angajat. Neactualizarea acestor tarife conducând în repetate rânduri la greve spontane din partea angajaților societății noastre, greve care au perturbat în mod iremediabil activitatea de salubritate. ARĂTĂM CĂ ÎN PREZENT, ÎN CADRUL PROCEDURII DE ATRIBUIRE A UNUI NOU CONTRACT, PRIMĂRIA PLOIEȘTI ASIGURĂ OPERATORILOR ECONOMICI INTERESAȚI PLATA CUANTUMULUI SALARIULUI MINIM, RECUNOSCÂNDU-ȘI ASTFEL CULPA CONTRACTUALĂ, procedura menționată conducând la perceperea unor tarife mai mari ca cele percepute în prezent, singura dorință a Primăriei Ploiești, în opinia noastră, fiind aceea de a schimba operatorul de salubritate, această intenție fiind singura explicație logică pentru care:
- Primăria Ploiești nu a indexat cu rata de inflație măcar tarifele de prestație;
- Primăria Ploiești nu a asigurat măcar decontarea cheltuielilor cu salariul minim pe economie;
- Primăria Ploiești nu a asigurat minim stipulate de lucrări, încercând astfel să inoculeze publicului că din cauza Rosal Grup este murdar orașul, deși acest lucru se datorează Primăriei care nu a asigurat spre decontare un minim necesar de lucrări;
- Primăria Ploiești nu a depus niciun demers de sancționare a cetățenilor care nu au contract sau care arunca în mod neadecvat deseuri pe domeniul public;