Cuprins:
Industria auto din Rusia
În urma sancțiunilor occidentale, industria auto rusă a încercat să se reorienteze către producția de modele chinezești. Cu toate acestea, rezultatele sunt departe de așteptări. În 2024, producția pe principalele platforme de fabricație a fost de două ori mai mică decât cea planificată și de aproape șapte ori mai mică decât în ultimul an înainte de război.
Probleme la fostele fabrici străine
Un exemplu elocvent este fosta fabrică Nissan din Sankt Petersburg, redenumită „Uzina Auto Sankt Petersburg.” Deși oficialii susțin că producția continuă, surse din industrie afirmă contrariul. Potrivit canalului de Telegram „Mașina rusească”: „Pe linia de asamblare au fost agățate mașini parțial dezasamblate și cele luate din reparații. Practic, au simulat o parte din procesul de producție.”
Din cele 20.000 de mașini Xcite produse în 2024, aproximativ 15.000 rămân nevândute. Principala cauză este lipsa de încredere a consumatorilor în viitorul mărcii.
Situația la alte fabrici
Fosta uzină Hyundai, acum „Uzina Auto AGR”, are rezultate ceva mai bune, producând 26.000 de mașini în 2024, în principal modelul Solaris. Deși este o scădere drastică față de 2021, experții consideră Solaris ca fiind cel mai avansat tehnologic automobil asamblat acum în Rusia. Din cele opt fabrici străine care operau în Rusia înainte de război, doar Haval din China și-a menținut și chiar extins producția. Celelalte șase au fost repornite între 2022-2024, dar cu rezultate mult sub așteptări.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3eec99f6e91065241840f597b3570e29.jpg)
Supraproducție și stocuri nevândute
Potrivit sursei citate, depozitele dealerilor auto sunt pline de mașini nevândute. Sergei Tselikov, directorul agenției analitice AUTOSTAT, estimează că există între 450.000 și 470.000 de automobile nevândute, atât de producție rusească, cât și importate din China.
Totodată, Constructorul auto chinez Chery a început să asambleze mașini în Rusia. Această mișcare marchează o nouă etapă în industria auto rusă, după plecarea multor producători occidentali în urma invaziei din Ucraina.
Cauzele crizei
- Prețuri prea mari;
- Calitate nesatisfăcătoare a produselor;
- Creșterea taxei de reciclare;
- Dobânzi mari la creditele auto;
- Devalorizarea rublei.
Exemplul Chery Tiggo 7, asamblat la fosta fabrică Volkswagen din regiunea Kaluga, ilustrează problemele. Planul inițial de 70.000 de mașini pe an a fost redus la 27.000, dar în 2024 s-au produs doar 13.000 de unități.
În ciuda supraproducției și scăderii cererii, prețurile nu vor scădea. AUTOSTAT prognozează o scădere a vânzărilor cu 10% în 2025, dar unii experți se tem de o prăbușire și mai drastică, de până la 30-35%. Paradoxal, pentru a susține producția, aceasta trebuie redusă și mai mult pentru a rezolva problema stocurilor nevândute.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_82e621aaef4e12e1e02a900c17064efa.jpg)
Sergei Tselikov a propus două soluții: „Pentru a rezolva această problemă, există două căi. Fie reducem importurile și producția. Fie stimulăm activ (prin programe de stat) vânzările până la 120-150 de mii pe lună.”
Guvernul rus încearcă să sprijine producția locală prin creșterea taxei de reciclare pentru importuri. Cu toate acestea, măsura a dus doar la creșterea prețurilor, fără a stimula producția internă.
În plus, noile reglementări pentru piața taxiurilor vor afecta semnificativ cererea de mașini noi. Interdicția pentru migranți de a lucra ca șoferi de taxi și posibila limitare a modelelor permise doar la cele produse în Rusia cu un nivel ridicat de localizare vor reduce drastic numărul de mașini utilizate în acest sector.
Urmărește Live Text Alegeri Prezidențiale și vezi care este prezența la vot în turul 2! Când ai rezultate exit poll la prezidențiale!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d0ef0a283cc1be265c01c6c57a895fd3.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_e03ced9cf41737f5936aae9c77445602.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_30f7f58f5566dfbfd16febbe942553ee.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_6a2a4164866181bb3baed710a1c869a7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_329b64fb41da4ec62431c71e847520a7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_a76a9003ecd0ac9b22bd6aa1a2cb0010.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_6564cca5f4b3478d584880edf88f7ee3.jpg)