Inițial, firmele care produc haine tradiționale în județul Bihor s-au arătat deranjate când au văzut colecția 2017 a casei de modă Dior o haină tradițională semăna izbitor cu o vestă, care în regiune se produce de aproximativ un secol. O vestă produsă în România costă aproximativ 500 de euro, în timp ce Dior o vinde cu 30.000 de euro, scrie AFP.
Stupéfaits de découvrir dans la collection de la maison de couture Dior un vêtement similaire à leur tenue traditionnelle, les artisans de la région roumaine de Bihor se frottent les mains. Les commandes ont commencé à pleuvoir. Vidéo: @ic_iordachescu #AFP pic.twitter.com/TyMW7BEs6r
— Agence France-Presse (@afpfr) August 13, 2018
Vesta produsă de Dior a devenit mai cunoscută după ce un rezident al orașului Beiuș a văzut-o într-un magazin din Singapore, apoi a fotografiat-o și a postat imaginea pe Facebook. Utilizatorii platformei sociale au răspuns în număr mare la postare, ceea ce a atras atenția presei.
”În acea zi am postat primul meu comentariu pe Facebook, mulțumind casei de modă Dior pentru că apreciază acest obiect”, a spus Dorina Hanza, o croitoreasă în vârstă de 52 de ani.
Ulterior, pagina ”La Blouse Roumaine”, care promovează îmbrăcămintea tradițională pentru a încuraja femeile să o poarte, a postat o imagine cu cele două veste (una produsă de Dior și una fabricată în România), adăugând hashtag-ul #givecredit (nr. oferiți meritele).
Chiar dacă juranliștii de la AFP au încercat fără succes să contacteze Dior pentru a oferi un răspuns pe această temă, casa de modă pare să fi făcut designerilor din Bihor o favoare.
Cererea de veste tradiționale produse în România a crescut de când mai multe postări pe rețelele sociale arătau similaritățile dintre ambele versiuni ale vestelor brodate și multicolorate.
”De atunci, fiecare vrea câte una. Vesta ne aparține 100%”, a spus Ana Florea, care coordonează un grup de croitorese din Beiuș.
Totuși, Dorina Hanza susține că Dior ar putea oferi sursa insiprației lor. ”Ar fi putut să spună că au împrumutat vesta de la poporul român”, a spus femeia, adăugând că ”tradiția ar fi putut să fie uitată” dacă nu apărea controversa.
Revista Beau Monde alături de o agenție de publicitate au lansat o campanie intitulată ”Bihor Couture”, împreună cu un site, unde fanii pot comanda haine tradiționale. Până acum, s-au înregistrat aproximativ 1000 de comenzi.
Horațiu Ilea, curatorul Muzeului Țăranului Român, a spus că orice acuzație adusă casei de modă Dior este nejustificată.
”Cultura este un element viu. Ideile se răspândesc, nu poți să oprești asta”, a spus Ilea pentru agenția franceză.
CITEȘTE ȘI: Piața ridică 5 întrebări. Același loc, același scop, două proteste încheiate total diferit
FOTO: CAPTURĂ VIDEO YOUTUBE