Românii din Canada pot vedea filmul în Toronto, azi, 6 septembrie, la proiecția din cadrul TIFF de la 16.00, ora locală, într-una din sălile complexului Scotiabank Theatre.
Documentarul „Colectiv” al regizorului Alexander Nanau mișcă presa și publicul internațional. Criticul de film Jay Weissberg oferă România, în revista americană Variety, drept exemplu nu doar pentru corupția cu care se luptă întreaga lume, ci mai ales pentru felul în care publicul și presa din România se implică să stopeze corupția, fie că e cea a guvernului sau cea din sistemul de sănătate.
După proiecția de la Festivalul de Film de la Veneția, unde „Colectiv” a avut premiera, criticul de film Jay Weissberg a scris un articol foarte elogios, descriind filmul lui Nanau ca „un documentar al vremurilor noastre, care merită o expunere cât mai mare”.
Criticul vorbește în cronica sa despre documentarul „Colectiv” ca o forță care nu doar că ne deschide ochii, ci ne sfâșie prin expunerea unor derapaje morale care au efecte mult dincolo de granițele țării.
Văzută de sine stătător, această expunere cutremurătoare ar trebui să zguduie un sistem atât de lipsit de scrupule încât politicienilor și unor medici nu le pasă că lasă oamenii să moară, doar pentru a se asigura că rămân la putere și își primesc mita.
Jay Weissberg
Însă Jay Weissberg nu vede în „Colectiv” doar o poveste limitată la România și la corupție. Criticul de film subliniază că exemplul corupției din România expus în documentar este reprezentativ pentru fenomenul global, care a cuprins întreaga lume, în care oamenii se simt atât de deconectați unii de alții, încât empatia este înlocuită de avariție, iar „celălalt” este văzut ca un concept abstract.
Spectatorii din întreaga lume pot face comparații cu situația din țările lor
Criticul crede că spectatorii din întreaga lume se vor regăsi în situația expusă de documentar.
Mulți spectatori vor putea face comparații alarmante cu propriile lor țări, în timp ce privesc reprezentanții guvernului cum mint cetățenii fără rușine pentru a fi apoi realeși.
Jay Weissberg
Un alt elogiu pe care îl face criticul este la adresa alegerii lui Alexander Nanau de a se concentra doar asupra cazului din România și a cazului Colectiv (și urmările sale) pentru a sublinia subtil că reflectă o boală care se manifestă la nivel mondial: cum ajunge corupția să anestezieze empatia, umanitatea din fiecare dintre noi.
Nu e vorba doar despre minciuni, revărsate atât de des că adevărul începe să pară un concept perimat, ci și despre absența totală a compasiunii.
Jay Weissberg
Pronosticul nu este bun, dar „Colectiv” cu siguranță va ajuta
Alegerea regizorului Nanau de a nu intervieva supraviețuitorii incendiului de la Colectiv este apreciată de critic, văzând în această alegere dedicarea regizorului pentru abordarea observațională, care îi reprezintă stilul. Alegând scenele esențiale, ilustrează lupta unora pentru reafirmarea umanității reduse la tăcere de corupția sistemică.
Criticul încheie subliniind că „pronosticul nu este bun, dar «Colectiv» cu siguranță va ajuta”.
În cronica sa, Jay Weissberg o confundă pe ziarista Mirela Neag cu, probabil, medicul Camelia Roiu, una dintre sursele investigației realizate de echipa de ziariști a Gazetei Sporturilor.
Jay Weissberg e criticul de film care scrie, din 2003, pentru Variety, revista americană săptămânală. Specializat pe festivaluri de film din Europa, Orientul Mijlociu și America Latină, criticul este același care a participat anul acesta și la TIFF-ul din Cluj-Napoca, de unde a scris despre premierele românești.