UPDATE ora 17.10: Într-un punct de vedere transmis redacției, Crucea Roșie susține că nu a folosit și nu va folosi banii primiți din donații de la populație pentru campania de informare derulată în colaborare cu Guvernul. Redăm integral dreptul la replică la finalul articolului.


  • Prin secretarul general Antonel Tănase și prin Andi Manciu, de la Grupul de Comunicare Strategică, Guvernul a spus că, de fapt, el dă banii.
  • Întrebată și ea, Crucea Roșie a recunoscut, prin directorul Crucii Roșii, Ioan Lefter, că “am mai pus și noi bani, avem fonduri pentru astfel de situații”. Apoi și-a schimbat declarația.
  • Unul dintre donatorii Crucii Roșii, care a sesizat problema către Libertatea, a spus că: “E anormal ca eu să dau bani din impozite Guvernului și din rest să fac donații, care să ajungă tot la Guvern, ca el să plătească pe Facebook campanii umanitare, care peste tot sunt gratuite!”.
  • Conform regulilor Stării de Urgență, mijloacele de informare în masă trebuie să publice gratuit anunțurile și campaniile de informare ale autorităților.

Pe contul de Facebook al Guvernului, la secțiunea dedicată reclamelor – Ad Library – toate postările referitoare la COVID-19 apar ca fiind plătite de Crucea Roșie. 

Am încercat să aflăm de ce Guvernul României nu a achitat de unul singur această factură. 

Contactat de Libertatea, secretarul general al Guvernului, Antonel Tănase, ne-a declarat că întreaga campanie de comunicare derulată pe tema COVID-19, atât în mediul online, cât și în mediul offline, a fost plătită exclusiv de Executiv, în două tranșe:

1. Tranșa de 150.000 de lei a fost alocată la începutul lunii februarie, când Tănase a anunțat public Memorandumul încheiat între Guvern și Crucea Roșie;

2. Tranșă de bani în cuantum de 250.000 de lei a fost alocată săptămâna trecută;

“Da, avem o campanie în parteneriat cu Crucea Roșie, referitoare la măsurile de prevenție privind COVID-19. Banii vin de la Guvern, sunt fonduri publice alocate în cadrul unui parteneriat cu Crucea Roșie. Deci, noi le dăm lor banii și, mai departe, ei plătesc campania – nu se derulează direct de către Guvern”, a declarat Tănase pentru Libertatea.

Antonel Tănase, secretar general al Guvernului lui Orban

“Vorbiți cu Andi Manciu”

Întrebat de ce nu s-a ocupat chiar Guvernul de această campanie, Tănase ne-a sugerat să discutăm cu Andi Manciu, șeful Grupului de Comunicare Strategică și persoana care ar fi propus acest mecanism. “Vă dă el toate detaliile, eu doar am pus în aplicare Memorandumul”, s-a justificat secretarul general al Guvernului. 

Șeful Grupului de Comunicare Strategică indică probleme tehnice

Andi Manciu, șeful Grupului de Comunicare Strategică, susține că la mijloc este o problemă tehnică din cauza căreia Guvernul nu își poate plăti singur reclamele pe Facebook. 

Întrebat cum s-a ajuns la acest mecanism întortocheat, în care Guvernul dă bani unui ONG care să plătească, la rândul lui, campania derulată de Executiv, Manciu a susținut că “Guvernul nu poate face promovare în mod direct”. 

Andi Manciu, care a fost șeful departamentului de comunicare al PNL, este consilier de stat al premierului Orban și lucrează la Grupul de Comunicare strategică condus de Raed Arafat

“Pentru că este un acord de parteneriat încheiat cu Crucea Roșie, astfel încât să facem această promovare. Banii vin de la Guvern, dar prin ei (n.r. – Crucea Roșie) putem sponsoriza acele postări. Având în vedere că noi avem un acord cu ei, că Guvernul nu poate face promovare în mod direct și că ei ne-au ajutat cu materiale și cu suport, colaborăm cu ei”, a declarat Manciu.

În continuare, întrebat de ce Guvernul nu poate promova direct aceste mesaje, Manciu a răspuns: “Nu știu să zic, așa am primit răspuns – că nu se poate – de la tehnicul de aici, care se ocupă de partea asta”.

Potrivit Memorandumului făcut public de Guvern, banii au fost alocați de Secretariatul General al Guvernului prin Direcția de Strategii Guvernamentale.

Crucea Roșie a spus, prima oară, altceva

Contactat de Libertatea, directorul Crucii Roșii, Ioan Lefter, a declarat inițial că, de fapt, și Crucea Roșie a contribuit cu fonduri în derularea acestei campanii, dar că nu poate specifica suma exactă. 

În cadrul parteneriatului, s-a acordat o sumă de bani din partea Guvernului. Am mai pus și noi bani, pentru că avem fonduri pentru astfel de situații. E un contract, vă dați seama, avem niște acte la bază.

Ioan Lefter, directorul Crucii Roșii

“Au dat și ei bani, nu știu dacă pot spune că e vreun motiv greu de înțeles pentru care au apelat la noi. Poate dă bine – Crucea Roșie se bucură de încredere. Nu aș putea spune de ce, dar nu puteam răspunde negativ solicitării Guvernului – pentru că Guvernul ne-a solicitat”, a arătat Lefter.

Ulterior, într-un răspuns oficial transmis Libertatea, Crucea Roșie și-a schimbat declarația și a exprimat poziția Guvernului – toți banii au fost alocați de Executiv, iar ONG-ul nu a făcut altceva decât să îi ruleze.

“150.000 de lei din fonduri guvernamentale”

“Prin acest memorandum, Crucii Roșii Române i-au fost alocați 150.000 de lei din fonduri guvernamentale, care au fost folosiți în felul următor: 

  • tipărire și distribuție de 10.000 de afișe în format A3 și 150.000 de flyere informative în format A5 (…). Valoarea totală a materialelor tipărite și distribuite a fost de 96.776,75 lei;
  • campanie de informare și conștientizare a populației prin intermediul rețelelor de socializare. Suma alocată – 50.000 lei. Campania este în curs de desfășurare;
  • În cadrul campaniei de informare a populației, Crucea Roșie Română a folosit numai banii din alocația guvernamentală”, se arată în răspunsul Crucii Roșii remis Libertatea.

ERATĂ: Într-o versiune anterioară a acestui articol, Mihaela Geoană apărea drept președinte al Crucii Roșii, poziție pe care ea nu o mai ocupă, având acum un rol onorific în instituție.

Drept la replică transmis de Crucea Roșie ziarului Libertatea:

 
 

Urmărește-ne pe Google News