Documente pentru dovedirea cheltuielilor

În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă. Prin dovadă se înţelege orice mijloc de probă admis de lege (chitanţă, factură etc.).
De asemenea, “beneficiază de ajutor de deces şi pensionarul sau asiguratul căruia i-a decedat un membru de familie”, prin asta înţelegânduse “soţul, copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate, părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi”.

Actele necesare

Ajutorul de deces se acordă, în baza unei cereri la care se ataşează certificatul de deces (original şi copie), actul de identitate al solicitantului (original şi copie), cupon de pensie al persoanei decedate sau al susţinătorului şi dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces. Ajutorul pentru înmormântare este plătit prin Casa Judeţeană de Pensii, în cazul pensionarilor, şi de către angajator, în cazul decesului unei persoane angajate cu contract de muncă.

Cine poate încasa ultima pensie a decedatului

Potrivit Art. 97 din Legea nr. 19/2000, “sumele rămase neîncasate de către pensionarul decedat, reprezentând pensia pe luna în care a avut loc decesul şi, după caz, drepturile de pensie cuvenite şi neachitate până la deces, se plătesc soţului supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa acestora, celorlalţi moştenitori, în condiţiile dreptului comun”.
Drepturile pot fi solicitate Casei de Pensii în cadrul termenului general de prescripţie (în perioada de 3 ani, calculaţi cu începere de la data decesului). Cererea trebuie depusă la Casa Teritorială de Pensii a sectorului/ localităţii unde îşi avea domiciliul persoana decedată. Instituţia are obligaţia să elibereze un ordin de plată şi să ofere indicaţii despre Oficiul Poştal sau sucursala CEC de unde se pot ridica banii (de obicei, Oficiul Poştal de unde primea pensia persoana decedată).

 
 

Urmărește-ne pe Google News