PSD a investit masiv în campania lui Marcel Ciolacu din prima săptămână. 23,79 de milioane de lei sunt cheltuielile declarate de PSD și publicate de Autoritatea Electorală Permanentă, pentru prima săptămână de campanie. Șapte facturi au fost declarate de PSD.

Cea mai mare este în valoare de 11,56 de milioane de lei, iar la categoria de cheltuieli electorale e menționat „vestimentație”. Potrivit informațiilor Libertatea, e vorba de mai multe tipuri de articole de vestimentație, de la veste și polare la șepci.

Următoarele două facturi, cu mențiunea „online” la tipul de cheltuieli electorale, sunt în valoare de 6,79 de milioane de lei, respectiv 2,68 de milioane de lei. Una are ca furnizor Vertigo Events SRL, care de ani este compania comercială care intermediază contractele cu diferite entități de presă, după cum a arătat din 2022 Recorder.

Tot pe Vertigo este o factură privind „Radio/TV”, în valoare de 1,5 milioane de lei. 800.000 de lei au fost plătiți pentru pliante electorale, furnizorul fiind Poșta Română, în timp ce 372.000 de lei au fost plătiți pentru „închiriere spațiu și echipamente”. Cea mai mică factură a fost de aproximativ 71.000 de lei, pentru „audio video TV”.

AUR, peste PNL și UDMR, la cheltuieli

Al doilea partid care s-a evidențiat prin banii băgați oficial în campania pentru prezidențiabilul lor este Alianța pentru Unirea Românilor. 1,38 de milioane de lei a cheltuit AUR pentru George Simion. Cinci facturi apar la AUR la capitolul cheltuieli, trei dintre ele fiind pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online. Cea mai marea fost de 541.500 de lei. AUR a mai dat 285.600 de lei pentru afișe electorale, iar 178.500 pentru „servicii mandatar financiar”.

În cazul PNL și al lui Nicolae Ciucă, o singură factură a fost menționată la cheltuieli, în valoare de 499.999,92 de lei. „Cheltuieli aferente serviciilor de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport ale voluntarilor și ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spații și echipamente, cheltuieli pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță, precum și pentru plata serviciilor mandatarilor financiari”, este explicația dată de AEP în tabelul privind raportarea liberalilor.

534.420 de lei este valoarea totală a cheltuielilor declarate de UDMR pentru candidatul formațiunii, Kelemen Hunor. Din cele patru facturi din evidențele AEP, cele mai mari sunt pentru cheltuieli cu online-ul, 261.800 de lei și 160.000 de lei, în timp ce 81.626 de lei pentru pliante, iar 30.993 de lei pentru afișe.

USR, reținută cu banii

144.930 de lei este suma declarată de Uniunea Salvați România pentru Elena Lasconi. Sunt trei facturi, din care cea mai mare este în valoare de 97.580 de lei, reprezentând „cheltuieli pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite”.

În afară de partidele menționate mai sus, cheltuieli au mai fost declarate de Forța Dreptei (pentru Ludovic Orban), în valoare de 130.000 de lei, pentru servicii „online”, dar și de Ana Birchall (candidată independentă), care a declarat cheltuieli în valoare de 24.514 lei, bani dați pentru afișe electorale, broșuri, pliante și alte materiale de propagandă electorală tipărite.

Cine lipsește din listă

Din documentul AEP lipsesc mai multe partide și candidați independenți, cel mai de notorietate fiind Mircea Geoană. Însă de pe lista cheltuielilor lipsesc și partidele care-l sprijină pe Cristian Terheș (PNRC) și Silviu Predoiu (Partidul Liga Acțiunii Naționale), dar și alți independenți: Cristian Diaconescu și Călin Georgescu.

 
 

Urmărește-ne pe Google News