Apropierea campaniei electorale a majorat bugetele alocate de partide pentru sondajele de opinie în 2022, comparativ cu 2021. Toți banii folosiți provin de la bugetul de stat, acordați prin subvenție. 

În democrații, sondajele sunt un instrument frecvent folosit atât de partide, cât și de guvernanți, pentru elaborarea de politici publice sau pentru sondarea sprijinului de care se bucură măsurile. 

În total, în 27 de luni, doar PSD, PNL și USR au plătit pentru sondajele de opinie peste 17,3 milioane de lei. PMP a alocat aproape 170.000 de lei în același interval. Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) nu a utilizat bani publici din subvenție pentru realizarea de sondaje de opinie, potrivit datelor consultate de Libertatea.

Partidele au dorit să afle care este încrederea românilor în diferite personalități, care este poziția cetățenilor în legătură cu diferite teme, precum aderarea la spațiul Schengen, facturile la energie sau comasarea alegerilor. Dar și care este scorul, dacă ar avea loc alegeri generale sau pentru diferite primării.

Banii plătiți în intervalul 1 ianuarie 2021 – 31 martie 2023

PSD a plătit cei mai mulți bani pentru sondaje

Partidul Social Democrat conduce topul plăților efectuate pentru a afla care este intenția de vot sau starea de spirit a românilor. Social-democrații refuză să prezinte sumele defalcat, cât au plătit pentru fiecare casă de sondare a opiniei publice. 

Dacă în 2021, partidul condus de Marcel Ciolacu a alocat pentru categoria sondaje de opinie 2,25 de milioane de lei, suma s-a dublat anul trecut și a ajuns la 4,65 de milioane de lei.

Marcel Ciolacu. Foto: Hepta

În primele trei luni ale acestui an, PSD a plătit aproape 1,6 milioane de lei pentru sondajele de opinie. 

Analiza Libertatea, după consultarea documentelor Autorității Electorale Permanente, indică un total de 8,5 milioane de lei (1,7 milioane de euro) în 27 de luni pentru PSD.

Centrul de Sociologie Urbană și Regională (CURS), condus de Iosif Buble, proprietarul site-ului stiripesurse, a realizat mai multe sondaje de opinie pentru PSD.

Iosif Buble. Foto: Facebook

Buble este soțul deputatei Diana Tușa, unul dintre comunicatorii partidului. Pe lângă sediul central din Kiseleff, nr. 10, firma lui Buble a avut contracte și cu mai multe organizații județene ale social-democraților. În declarația de avere a Dianei Tușa se arată că a existat un contract, în 2021, în valoare de 360.677 de lei între CURS și PSD. 

Diana Tușa

Partidul a dat publicității mai multe sondaje de opinie efectuate în 2021, 2022 și 2023 la firma condusă de Iosif Buble.

Grupul de Studii Socio-Comportamentale Avangarde, condus de Marius Pieleanu, a avut contracte cu PSD în ultimii ani pentru realizare de sondaje de opinie la nivel național sau local, potrivit mai multor surse din conducerea partidului.

Sociopol, condusă de Mirel Palada, este o altă firmă care a avut contracte cu PSD în ultimii ani.

PSD a angajat și o firmă americană, specializată în interpretarea sondajelor de opinie. Contractul cu americanii a fost intermediat de Bogdan Popescu, unul dintre consultanții social-democraților, au precizat mai multe surse din conducerea partidului.

PNL apelează tot la CURS și la specialiștii companiei lui Buble

PNL apelează la sondajele de opinie realizate de CURS, la fel ca partenerul său de guvernare, pe principiul că un contract de sondare a opiniei publice nu este unul de afiliere.

Liberalii au crescut suma investită în date sociologice, de la 1,35 de milioane de lei în 2021 la 4,11 milioane de lei în 2022. De trei ori mai mulți bani.

Tandemul Ciucă-Bode a plătit mai multe sondaje decât au făcut-o Ludovic Orban și Florin Cîțu.

Nicolae Ciucă și Lucian Bode. Foto: Hepta

În acest an, în primele trei luni, banii dați de PNL pentru sondaje se apropie de un milion de lei.

CURS, firma lui Iosif Buble, a încasat de la PNL, în 2022, cei mai mulți bani pentru sondajele de opinie. Au fost efectuate 21 de plăți din Modrogan spre CURS. Cea mai mare sumă plătită s-a înregistrat pe 11 noiembrie 2022, când din contul PNL au plecat aproape 650.000 de lei.

Plățile către firma lui Iosif Buble (CURS) au crescut de trei ori într-un an: de la aproape 700.000 de lei în 2021 la 2,1 milioane de lei în 2022.

INSCOP Research, condus de Remus Ștefureac, a încasat anul trecut de la PNL peste 100.000 de euro (538.656 de lei).

Remus Ștefureac. Foto: strategicthinking.ro

Pe lista firmelor de sondare a opiniei publice cu care au lucrat liberalii în 2022 mai sunt Novel Research, contracte de aproape 700.000 de lei, și Sociopol, cu aproape 80.000 de lei.

USR-ul lui Drulă, mult mai interesat de sondaje

Chiar dacă sumele folosite pentru sondajele de opinie sunt mai mici decât la PSD și PNL, USR a decis să dubleze banii plătiți pentru sondaje.

Chestionarele au costat partidul aproape 220.000 de lei în 2021, iar suma a crescut substanțial de când la conducerea partidului a venit Cătălin Drulă.

Președintele USR, Cătălin Drulă. Foto: Hepta

Anul trecut s-au plătit sondaje în valoare de 1,65 de milioane de lei, potrivit datelor de la Autoritatea Electorală Permanentă.

În primele trei luni din acest an, USR a utilizat aproape 530.000 de lei pentru a afla care sunt intențiile românilor.

Printre firmele implicate în sondarea opiniei publice pentru USR, în 2022, se află:

  • IPSOS SRL – 502.658 de lei;
  • Annovar SRL (cu un contract lunar de 10.700 de lei);
  • MSG Factory SRL – contract lunar până în iunie între 4.400 și 5.600 de lei;
  • Mercury Research – aproape 190.000 de lei

Pe lista plăților realizate de USR pentru sondajele de opinie se regăsește și o plată lunară în 2022 către sociologul Barbu Mateescu, în valoare de aproape 17.200 de lei. Valoarea totală pe an a acestui contract este de aproape 200.000 de lei.

Urmărește-ne pe Google News