Cultele consideră că Religia, ca materie, este discriminată în raport cu altele din trunchiul comun, precum Limba Română, Matematica, Sociologia, materii care sunt probe la examenul de Bacalaureat.

Înscrierea la orele de Religie să fie făcută o singură dată

Mai mulți reprezentanți ai bisericilor din România au participat miercuri la discuțiile despre legile Educației din Comisia de învățământ din Camera Deputaților. A fost a doua zi de dezbateri pe tema proiectelor de legi ale Educației, pentru învățământ preuniversitar și pentru învățământul superior. De la ora 9.00 au avut loc discuțiile cu reprezentanții rectorilor, iar de la ora 14.00, dezbaterile cu cultele religioase.

Acestea din urmă au durat în jur de o oră, timp în care acestea au reiterat o parte dintre cererile făcute în urmă cu câteva săptămâni în scrisoarea comună trimisă Ministerului Educației.

Printre acestea, revenirea la vechea formă de înscriere la orele de religie, adică înscrierea automată la această disciplină, astfel încât doar cei care nu vor să depună o cerere scrisă în acest sens. Acum este invers: cei care vor să facă ore de religie depun cerere.

Bisericile mai susțin că opțiunea de a participa la orele de religie ar trebui să rămână permanent valabilă pe parcursul învățământului obligatoriu: o dată optat în clasa I, să rămână așa până în clasa a XII-a. Ele nu sunt de acord cu versiunea propusă în proiectele noi de lege: ca reînscrierea la orele de religie să fie făcută la începutul fiecărui ciclu școlar, adică în clasa a V-a, apoi din nou în clasa a IX-a.

Ministrul educației, Ligia Deca, a atras atenția că acest lucru nu este posibil din punct de vedere juridic și contravine unei decizii mai vechi a Curții Constituționale.

„Ministerul Justiției ne-a sugerat ca formularea să cuprindă participarea fie pentru fiecare an școlar, fie pentru fiecare ciclu. Noi am mers pe varianta ciclului de învățământ ca să nu-i încărcăm birocratic pe părinți și pentru că oricum ar fi fost necesară reexprimarea dorinței pentru că se schimbă unitatea de învățământ la finalul ficărui ciclu”, a explicat Deca.

Ligia Deca Foto: EPA

„O discuție pe care o putem purta”

În cadrul dezbaterilor, liderii cultelor religioase au vorbit din nou despre Religia ca probă la examenul de Bac. Ar trebui să fie adăugată celorlalte materii și să-i fi acordată aceeași importanță ca Limbii Române sau Istoriei, au spus ei, mai ales în contextul în care pot fi elevi care mai târziu își doresc să studieze teologia, indiferent de profilul de liceu pe care l-au studiat.

„De principiu, este o discuție pe care o putem purta”, a răspuns ministrul Ligia Deca. Însă, a adăugat ea, în acest moment nu este posibilă introducerea unei probe suplimentare. „Avem deja proba asta pentru licee teologice, dar pentru alte profiluri, trebuie să vedem. Eliminăm o probă existentă? Este o discuție de ordin tehnic pe care suntem dispuși să o avem”, a punctat ministrul Educației.

„Punem credința la îndoială pentru următoarele generații”

La dezbatere a fost și Corina Dumitrescu, fondatoarea Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, care a susținut toate amendamentele propuse de culte.

„Militez pentru religie în școli. Dacă nu ar fi, cum ar arăta școala românească? Care chiar și așa, trăiește momente și episoade care arată deriva copiilor, momente rușinoase. Copiii trebuie să fie conștientizați că se nasc ființe, dar trebuie să ajungă oameni. Suntem acum la o răscruce. Lăsăm școala să se scufunde în continuare? În săptămâna patimilor, să dăm drumul la aceste amendamente”, a spus ea.

Corina Dumitrescu a fost propunerea din 2012 a premierului de-atunci Victor Ponta pentru portofoliul Educației, propunere retrasă după mai puțin de o săptămână din cauza scandalului „Standford”. Ea a scris în CV că deține o diplomă de absolvire a unor cursuri de drept internațional la Universitatea „Standford”, California. Pe lângă greșeala de scriere – numele universității fiind Stanford – Hotnews a dezvăluit ulterior că nu a absolvit aceste cursuri și nici măcar nu a fost înscrisă acolo. 

„Trag un semnal de alarmă pentru proiectul care pare că a fost luat pe persoană fizică de doamna ministru. Dezbaterile trebuie să se desfășoare până eliminăm semnele de întrebare”, a criticat reprezentantul unui cult, după ce Natalia Intotero, președinta Comisiei de învățământ, a declarat închisă dezbaterea și a anunțat că amendamentele pot fi depuse până săptămâna viitoare.

Intotero a dat asigurări că dezbaterile vor fi prelungite și „lucrăm și în weekend, de dimineață până seara”, dacă e necesar, iar votul final, amânat până în mai.

Întreaga Europă are la bază credința în Dumnezeu, iar noi punem acum credința la îndoială pentru următoarele generații. Europa de mâine va arăta așa cum arată învățământul. Dacă scoatem religia din manuale, vom trăi într-o țară și într-o Europă fără Dumnezeu”, a spus preotul.

Niciun cuvânt despre „diversitate”

La finalul dezbaterilor, deputatul UDMR Szabó Ödön i-a asigurat pe reprezentanții cultelor că propunerile lor au fost luate în considerare și „foarte puține” vor fi respinse.

Una dintre cele mai controversate propuneri ale cultelor a fost eliminarea termenului de „diversitate” din proiectele de lege, motivând că „obligația de a promova diversitatea sexuală în școli este total abuzivă și nocivă”. Acest subiect nu a fost însă abordat în discuțiile de miercuri din Comisie.

Întrebată despre asta de jurnaliști la finalul dezbaterii, Ligia Deca a spus că termenul „diversitate” nu poate fi scos din lege, pentru că „un copil trebuie respectat pentru identitatea lui”, în condițiile în care diversitatea este de mai multe feluri: religioasă, culturală, etnică.

„Nu putem spune că un copil dreptaci este mai bun decât un copil stângaci sau că un copil din mediul urban este mai bun decât unul din rural”, a exemplificat ea.

Această propunere a fost, de altfel, criticată inclusiv de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării: „Vor să șteargă tot ce exprimă zona drepturilor omului și a nediscriminării din legea educației”, a acuzat președintele CNCD, Csaba Asztalos.

În prima zi de dezbateri, marți, discuțiile din Parlament s-au purtat cu sindicatele profesorilor, reprezentanții elevilor, părinților și studenților, ONG-uri și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Amendamentele la legile educației mai pot fi trimise până pe 18 aprilie, iar votul final, după avizul Comisiei de învățământ, va avea loc pe 26 aprilie, în plen. Termenul ar putea fi amânat cu cel puțin încă o săptămână, „dacă va fi nevoie”, a precizat, însă, Natalia Intotero, președinta Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților. 

Urmărește-ne pe Google News