Potrivit publicației ruse independente The Moscow Times, care preia investigația făcută de NBC News, propagandiștii Kremlinului pun în aplicare o nouă abordare pentru a manipula publicul occidental. În loc să creeze și să difuzeze ei înșiși materialele de dezinformare, așa cum au făcut până la lansarea invaziei la scară largă din Ucraina, la 24 februarie 2022, propagandiștii lui Vladimir Putin se folosesc de influenceri din Occident. Elon Musk se află printre cei care au răspândit probabil fără să știe materiale finanțate din Rusia și care transmit idei dorite de liderul de la Kremlin.

Cu 198 de milioane de abonați pe X, fondatorul SpaceX și al Tesla a redistribuit cel puțin 60 de materiale produse de Tenet Media sau de influenceri asociați acestei companii cu sediul în statul american Tennessee. Potrivit investigației NBC News, Musk a promovat, de regulă, conținut favorabil Rusiei.

Tenet Media a devenit cunoscută după ce Departamentul american al Justiției a impus sancțiuni împotriva redactorului-șef al RT, Margarita Simonian, și a altor nouă persoane pentru eforturi de a se amesteca în alegerile prezidenţiale programate pe 5 noiembrie în SUA. În plus, a pus sub acuzare doi angajați ai RT și a dispus confiscarea a 32 de domenii de internet legate de Rusia.

Conform procurorului general Merrick Garland, doi angajați ai RT au transferat cel puțin zece milioane de dolari către o companie de producție media din SUA în scopul de a „crea și distribui în rândul publicului american conținut ce reflectă în mod disimulat mesajele guvernului rus”, inclusiv ideea de a pune capăt sprijinului pentru Ucraina. Cei doi angajați se numesc Konstantin Kalașnikov și Elena Afanasieva, iar compania americană vizată este Tenet Media.

Activitățile lui Kalașnikov și Afanasieva sunt citate ca exemplu pentru unul dintre „proiectele secrete” cu care s-a lăudat Margarita Simonian, poreclită „Păpușa de fier a lui Putin”. Potrivit acesteia, cu ajutorul unor astfel de proiecte, RT ocolește sancțiunile și continuă să influențeze opinia publică occidentală.

Cei doi angajați ai RT au contactat Tenet Media și au instruit-o să încheie contracte cu influenceri care pot produce materiale de dezbinare internă în SUA și de combatere a politicii externe americane, în special pe tema Ucrainei. Tenet Media nu le-a dezvăluit însă acestora sursele finanțării și nici legăturile cu RT și implicit statul rus.

Circa 2.000 de videoclipuri au fost create în acest scop și distribuite pe TikTok, Instagram, X și YouTube. Printre colaboratorii importanți ai Tenet Media se aflau influencerii Benny Johnson și Dave Rubin – fiecare cu câte 2,5 milioane de abonați pe YouTube, urmați de Tim Pool – cu 1,4 milioane de abonați – și Lauren Southern – cu 750.000 de abonați. Ei s-au făcut cunoscuți cu conținut împotriva imigrației, feminismului, „woke-ismului” și presei tradiționale.

Odată cu aflarea legăturilor dintre Tenet Media și RT, cu toții s-au declarat victime. Ei spun că nu au știut despre această finanțare și s-au declarat păcăliți de compania de producție media. „Nu știam absolut nimic despre această activitate frauduloasă”, a răspuns Dave Rubin, care l-a apărat la rândul său pe Tim Pool într-un mesaj lung în care înjură Rusia și spune despre Vladimir Putin că „este un ticălos”.

În ceea ce îl privește pe Musk, acesta a redistribuit în iulie o postare ce apără declarația lui Donald Trump potrivit căreia, dacă s-ar întoarce la Casa Albă, americanii „nu vor mai fi nevoiți să voteze”. Redistribuirea lui Musk a înregistrat 28 de milioane de vizualizări, după cum constată NBC News.

Tenet Media a încercat în repetate rânduri să-i atragă atenția multimiliardarului american, etichetându-l de peste 50 de ori la materialele sale – de regulă pe subiecte legate de Trump și alegerile din SUA – în speranța că acesta le va prelua pe contul său de X.

Elon Musk a răspândit materiale de propagandă create și de alte surse rusești, cum ar fi o memă ce îl ridiculizează pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski pentru insistența sa de a cere ajutor internațional în respingerea invaziei ruse. Potrivit unei investigații publicate de Radio Free Europe/ Radio Liberty, mema respectivă a fost creată de Agenția de Design Social.

Într-un rechizitoriu depus la începutul acestei luni, Departamentul american al Justiției spune despre Agenția de Design Social că este una dintre cele trei organizații care, sub conducerea șefului adjunct al Administrației Prezidențiale Ruse, Serghei Kirienko, desfășoară operațiunea internațională de dezinformare de tip „doppelgänger”, ce constă în răspândirea de informații false și articole ostile Ucrainei prin intermediul unor „site-uri oglindă” (pagini web care imită site-urile reale ale unor mari instituții de presă din Occident).

 
 

Urmărește-ne pe Google News