„Faptul că lucrăm în echipă, că știm să lucrăm bine împreună aici, la Cluj, nu numai în educație, ci și în alte domenii, face ca rezultatele să vină”, spune Marinela Marc, inspector general la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj.
Aceasta amintește că elevii și profesorii au depus un efort, pentru că, la fel ca toți ceilalți din țară, au fost nevoiți să lucreze în online, în pandemie.
Marinela Marc a preluat funcția de conducere a instituției chiar în martie 2020, când s-a instituit starea de urgență în România. „Principala mea preocupare a fost să mă asigur că toți copiii vor avea echipamente digitale și conturi pe platforme de învățare”, explică inspectoarea.
În ultimii trei ani, județul Cluj a ocupat primul loc din țară datorită procentului elevilor promovați atât la Evaluarea Națională, cât și la Bac. În acest an, 85% dintre elevi au luat peste 5 la Bacalaureat și aproape 93% la Evaluare.
În cazul absolvenților de clasa a VIII-a, numărul mediilor de 10 a ajuns la 17, după contestații. La Bacalaureat, în schimb, sunt 8 medii de 10, înainte de recorectare.
„Notele de 10 sunt meritele unor copii care fac performanță”, precizează Marinela Marcu. Procentul cel mai mare însă, peste 60%, este al elevilor cu medii peste 8, explică aceasta.
„Nu s-a întâmplat nimic numai pe hârtie”
Cu toate că și în 2019, Clujul a avut primul loc la Bac, cu aproape 81% dintre elevi promovați, și al doilea la Evaluare, cu 87%, diferențele în raport cu acest an sunt vizibile. Cum s-au descurcat profesorii și elevii în contextul pandemiei?
„Toată lumea a muncit și și-a făcut treaba”, precizează Marinela Marc. Inspectorii școlari au intrat în inspecții la cursurile online, inclusiv la așa-numitele ore remediale, pentru recuperarea materiei, mai spune Marinela Marc. La Cluj chiar s-au ținut, subliniază aceasta.
„Nu s-a întâmplat nimic numai pe hârtie, cum poate s-a întâmplat în alte locuri. Am cerut rapoarte de progres din școli și mulți colegi din rural, unde s-au desfășurat aceste ore remediale la clasa a VIII-a, erau bucuroși că elevii care au participat au rezultate peste nivelul celor din anii anteriori la clasă, dar și la examen”, spune inspectoarea.
Profesorii vor să învețe să se descurce cu tehnologia
La fel de importante, mai explică aceasta, au fost cursurile de formare pentru profesori, la începuturile pandemiei, astfel încât să afle cum să predea online. Au avut loc tot în mediul virtual cu sprijinul Casei Corpului Didactic din Cluj. „Pe termen scurt, am format o persoană din cadrul fiecărei unități de învățământ care să le asigure asistență celorlalți colegi”, precizează inspectoarea. „După care s-au constituit grupe de formare care și-au desfășurat activitatea, în ultimii ani, pentru inițiere sau avansați, iar acum avem solicitări și pentru folosirea tablelor interactive”.
În prima parte din 2020, mai ales elevilor din rural le era dificil să studieze online, căci conexiunea la internet era slabă și n-aveau nici laptop sau tabletă. „Împreună cu primarii am identificat soluții, au schimbat operatorii de internet, au negociat un nou abonament prin care să mai acorde echipamente elevilor”, spune Marinela Marc despre primul an de pandemie. „Nu aveau nici primăriile bugete pentru a achiziționa tablete și laptopuri, iar achizițiile din bani guvernamentali s-au întâmplat târziu”. Inițial, școlile din Cluj s-au bazat pe campanii de donații și au apelat la ONG-uri și la companii.
În cele din urmă, încă un aspect care contribuie la rezultatele bune ale elevilor clujeni, mai spune inspectoarea, are legătură cu părinții: „Rămân aproape de școală și urmăresc evoluția copilului”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro