Cuprins:
- ASF spune că a primit, anul trecut, 99 de plângeri cu această speță și dă sfaturi pentru a evita situația.
Daniel Ioan Florea este un cetățean din București. În anul 2020 și-a vândut mașina, un autoturism BMW, către o persoană din Iași.
Cumpărătorul, deși este obligat de lege să înmatriculeze mașina în 90 de zile, nu a trecut-o pe numele său, iar doi ani la rând și-a făcut asigurare auto obligatorie (RCA) pe numele lui Florea. Datele din contractul de vânzare-cumpărare sunt suficiente pentru a obține o astfel de poliță online, de exemplu.
Între timp, noul proprietar a fost și implicat în două accidente.
Acum, Florea a vrut să își cumpere o altă mașină, de data aceasta, o dubiță Ford Transit.
„Oferte” de 10.000 de lei pentru un RCA
Nu mică i-a fost mirarea când a primit „ofertele” asigurătorilor: aceștia îi cereau între 3.000 și 10.000 de lei pe an pentru un RCA pe un an.
Cauza? Accidentele făcute de cumpărătorul BMW-ului care apărea în continuare pe numele său. Clasa sa bonus-malus a scăzut la o categorie foarte proastă.
Florea a fost șocat. „Eu mi-am făcut toate îndatoririle. Am semnat contract de vânzare-cumpărare și am făcut toate formalitățile de scoatere a autoturismului de pe numele meu la administrația financiară”, a spus el pentru Libertatea.
Asigurătorii au emis polițe pe numele său fără ca el să știe
Dar cumpărătorul nu a înmatriculat mașina pe numele său.
„Înainte, primeai numere roșii și erai obligat să îți înmatriculezi mașina în 30 de zile. Acum, nu l-a verificat nimeni timp de doi ani. Mai mult, asigurătorii au emis polițe pe numele meu, deși eu nu mai eram proprietarul mașinii. Este incredibil!”, acuză Florea.
Din cauza complicațiilor apărute, Florea a contactat Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), pentru clarificarea situației.
De la BAAR i s-a precizat că, în 2021, City Insurance a emis o poliță pe numele său, iar în 2022, același lucru l-a făcut Asirom. Totul fără ca el să știe.
City este deja în faliment, iar la apogeul său acumulase 45% din piața RCA, adică aproape o mașină din două din România era asigurată la City.
Asirom face parte din grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG), care mai deține în România și Omniasig și BCR Asigurări de Viață.
Problema datelor
Florea a contactat și asigurătorii, trimițând dovezi că a vândut de mult timp mașina.
A reușit să își facă asigurare în ianuarie la Asirom, despre care spune că „era cu musca pe căciulă”, după ce emisese un RCA pe numele său fără ca el să aibă cunoștință.
Însă în continuare este contrariat de modul în care i-au fost folosite datele. Așa că a făcut plângere la Parchet și o sesizare către Avocatul Poporului.
El spune că problema se rezolva ușor dacă bazele de date ale autorităților erau conectate între ele.
„Vă specific că problema nu este la asigurători, problema este în aparatul de stat și în lege, deoarece instituțiile nu colaborează între ele. Degeaba legea spune că noul proprietar este obligat să-și înmatriculeze mașina în termen de 90 de zile, dacă Poliția nu ia act de vânzarea acesteia”, spune Florea.
Libertatea a întrebat instituțiile și companiile implicate cine este vinovat de situație și cum se poate modifica legislația în așa fel încât astfel de cazuri să nu se mai repete.
Asirom dă vina tot pe păgubit
Întrebată dacă a comis o ilegalitate prin emiterea unei polițe pe numele altei persoane, Asirom susține că a respectat legea.
Polița a fost emisă pe numele persoanei din certificatul de înmatriculare al autoturismului, conform prevederilor Legii nr. 132/2017 (legea asigurărilor auto – n.r.), calitatea de asigurat având-o proprietarul sau utilizatorul unui vehicul. Prin urmare, Asirom a emis polița respectând toate prevederile legale.
Asirom:
Mai mult, compania susține că este obligația vânzătorului să notifice asigurătorul că a vândut mașina.
„Asigurătorul trebuie să fie informat despre faptul că un asigurat a înstrăinat autovehiculul asigurat, proprietarului revenindu-i obligația de a notifica Asirom despre înstrăinare și de a solicita restituirea diferenței de primă de asigurare aferentă perioadei rămase neexpirate, bineînțeles dacă nu s-au avizat daune, conform art. 7 și art. 8 din Legea nr. 132/2017”, mai arată Asirom.
Ce spune legea
Florea spune însă că articolele respective nu instituie vreo obligație pentru vânzător.
Articolul 7 menționează când încetează un contract RCA, iar articolul 8 prevede condițiile în care un RCA poate fi desființat sau denunțat.
„Art. 7. – Încetarea contractului RCA
Contractul RCA încetează:
a) la data la care proprietarul vehiculului notifică asigurătorul RCA referitor la transmiterea dreptului de proprietate asupra vehiculului, însoţită de documente justificative;
b) la data la care vehiculul este radiat din circulaţie;
c) la împlinirea termenului stabilit în contractul RCA.”
Articolul 8 are un alineat (3) care instituie o „obligație”, dar este vorba de cazul în care sunt încheiate mai multe polițe:
„Asiguratul are obligaţia de a informa asigurătorul RCA despre încheierea altor contracte RCA cu alţi asigurători RCA şi poate opta pentru menţinerea în vigoare a unui singur contract RCA. Dreptul de opţiune se exercită o singură dată pe perioada unui an calendaristic şi poate opta pentru rezilierea contractelor cu data de intrare în vigoare ulterioară primului contract RCA încheiat”.
Ce spune ASF
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) susține că, potrivit legislației, este obligația cumpărătorului să înmatriculeze mașina în 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate.
Instituția menționează, la rândul său, articolul din legea RCA în care se arată că un contract încetează la data la care proprietarul notifică asigurătorul de transmiterea dreptului de proprietate asupra mașinii.
„În situația în care fostul proprietar nu a notificat societatea de asigurare la momentul înstrăinării autovehiculului, ci la o dată ulterioară, respectiv după ce ia act de producerea unui eveniment rutier de către noul proprietar sau de aplicarea unui malus, este necesar ca acesta să notifice imediat societatea de asigurare și să îi pună la dispoziție documentele justificative din care să reiasă transferul dreptului de proprietate”, potrivit instituției.
Societatea de asigurare este obligată apoi să rezolve situația fostului proprietar, astfel încât categoria sa bonus-malus „să nu fie influențată de eventualele daune întâmplate după înstrăinarea vehiculului”.
Completați în talonul mașinii că ați vândut-o!
ASF avertizează vânzătorii de mașini să treacă în talonul mașinii că aceasta a fost înstrăinată.
De asemenea, cere ca șoferii să notifice asigurătorii cu privire la vânzarea unui automobil.
ASF menționează că, în decursul anului 2022, a primit 99 de petiții pe această speță.
„ASF atrage atenția asupra faptului că situațiile de acest fel sunt de cele mai multe ori favorizate de practica, necunoașterea și buna credință ale celor care își vând vehiculele, aceștia înaintând cumpărătorului talonul, fără să completeze la rubrica specială faptul că vehiculul a fost înstrăinat, copii ale documentelor proprii de identitate, care sunt folosite de cumpărător ulterior la încheierea unui nou contract de asigurare, nu notifică asigurătorul RCA cu privire la transferul de proprietate și nu solicită încetarea contractului RCA”, se arată în răspunsul ASF.
Problema asigurărilor online
Biroul Asigurătorilor afirmă, la rândul său, că vânzătorul trebuie să notifice compania care a emis polița.
De asemenea, spune că nu poate modifica baza de date privind categoria bonus-malus, datele fiind încărcate doar de către asigurători.
Acesta mai precizează că nu se poate pronunța dacă s-a comis vreo ilegalitate, deoarece acest aspect nu intră în sfera atribuțiilor sale.
Instituția atrage însă atenția asupra platformelor online de emitere a asigurărilor.
Trebuie avut însă în vedere că în prezent există aplicații online/platforme electronice de vânzare prin intermediul cărora potențialii asigurați își pot emite singuri polițele de asigurare, prin completarea pe proprie răspundere a tuturor datelor de identificare asigurat/utilizator și vehicul, avertizează BAAR.
„Undeva se rupe firul”
Daniel Ioan Florea este însă nemulțumit de răspunsurile autorităților, deoarece RCA-ul său vechi a expirat oricum în urmă cu doi ani chiar și fără să notifice el ceva.
Florea susține că există două probleme rămase nerezolvate.
„Este o problemă că noul proprietar rămâne cu numărul (de înmatriculare – n.r.) și circulă ani de zile fără să îl deranjeze nimeni. A doua este emiterea de asigurări RCA fără să fie cerute documente suplimentare și fără verificări. Undeva se rupe firul”, acuză el.
Între timp, Florea spune că fosta sa mașină a fost vândută încă o dată, iar acum a fost sunat să i se comunice că de data aceasta are calitatea de păgubit într-un alt dosar.
Libertatea a solicitat, pe 6 februarie, un punct de vedere din partea Poliției Rutiere, dar până la momentul publicării articolului nu am primit niciun răspuns.