Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, s-a adresat miercuri din nou Congresului SUA. Acesta a evocat atacul asupra Pearl Harbor și l-a parafrazat pe Martin Luther King jr în celebrul său discurs „I have a dream”. Zelenski a spus că are nevoie de ajutorul Statelor Unite.

Iar președintele Joe Biden a anunțat un nou ajutor militar acordat Ucrainei, în valoare de 800 de milioane de dolari.

Din noiembrie 2021, Statele Unite au trimis în Ucraina trei transporturi militare cu echipamente din bazele sale aflate în Europa.

Transport militar vs retail modern

The Conversation compară transportul militar cu logistica din retailul modern. Analiza este semnată de Vincent E. Castillo, asistent universitar la Universitatea de Stat din Ohio.

În primul rând, un furnizor vinde și livrează materialele brute către un producător. Transportul de pe acest segment este cunoscut sub numele de „prima milă”.

Apoi, producătorul transformă materialele brute în produse finite. Acestea sunt apoi livrate către retaileri precum Amazon sau Walmart, în depozitele și centrele lor de distribuție. Această porțiune este numită „mila de mijloc”.

Când un client plasează o comandă online, aceasta este livrată din centrul aflat în aceeași arie geografică. Aceasta este „ultima milă”.

Un criteriu de performanță este timpul dintre primirea comenzii și livrarea ei, continuă sursa citată.

Însă în cazul livrărilor dintre bazele Statelor Unite și Ucraina contează durata totală a transportului.

Cum Ucraina luptă cu o forță invadatoare, armata sa are nevoie de arme cât mai rapid. Pe de altă parte, livrarea trebuie făcută în siguranță.

Armele trebuie mutate rapid, fără ca serviciile secrete să afle traseele, în caz contrar, convoaiele putând fi atacate.

Prima milă

Echipamentele militare americane sunt stocate în baze americane din Europa. Odată ce ordinul este dat, acestea sunt transportate aerian, cu camionul sau pe cale ferată. Deși o milă are 1,6 kilometri, „prima milă” poate avea o lungime de 1.000 – 1.100 de kilometri, până la locații NATO din țările care se învecinează cu Ucraina, inclusiv Polonia, Slovacia, Ungaria și România, precizează articolul.

Mișcările trebuie ascunse extrem de bine pentru a preîntâmpina ca Rusia să prezică destinația finală a materialului.

De regulă, acesta ajunge într-o bază sau depozit militar. Poate fi folosită o bază sau mai multe, în funcție de zona din Ucraina unde echipamentele sunt necesare.

Alte condiții sunt starea drumurilor și podurilor, plus zona de unde vin materialele.

Folosirea mai multor baze necesită un plan mai complex, dar acest lucru scade riscul, căci Rusia va avea mai multe locuri pe care să se concentreze.

Convoi de transport militar pe o autostradă din Germania. Foto: Profimedia

Mila de mijloc

Odată ce decizia privind baza de destinație este luată, planurile sunt apoi coordonate cu armata Ucrainei.

Aceasta devine apoi responsabilă de transport. Importanța acestui pas crește drastic și complică totul.

NATO a refuzat impunerea unei zone de excludere aeriană, ceea ce permite ca Rusia să aibă superioritate aeriană deasupra Ucrainei. Acest lucru preîntâmpină ca transporturile să fie făcute aerian.

Forțele ucrainene trebuie să folosească astfel convoaie de la granița vestică spre următorul loc din lanțul logistic. Dacă sunt folosite convoaie mari, acestea pot fi lovite de elicopterele de atac și avioanele ruse.

Astfel, echipamentul trebuie separat în mai multe convoaie mici. În acest mod se reduce riscul unui atac masiv al Rusiei.

Cum Ucraina nu poate folosi avioane sau elicoptere pentru a proteja convoiul, armata sa trebuie să îl securizeze prin poziționarea de soldați având rachete sol-aer la dispoziție în zone-cheie ale traseului.

Aceștia trebuie ca, la rândul lor, să fie departe de drum pentru a nu expune convoaiele unui atac.

Acestea vor trebui la rândul lor să aibă elemente de securitate: arme antitanc, vehicule dotate cu arme și infanterie, ca să le protejeze de atacuri terestre pe drum.

Mai trebuie să aibă și unități care să curețe drumul de obstacole, precum mașini ce ard sau tancuri distruse.

Ultima milă

Segmentul final este cel mai probabil în marile orașe ucrainene.

Odată ce un convoi ajunge, livrările vor fi sparte în cantități mai mici ce vor fi apoi distribuite către soldații de pe front. Livrările din această „milă finală” într-o zonă de conflict sunt și mai periculoase deoarece există atacuri ruse, aeriene și terestre.

Astfel că și aceste transporturi au nevoie de întăriri, precum infanterie și arme antitanc.

Odată ajuns pe front, echipamentul va fi distribuit soldaților.

Mizele sunt mult mai mari decât în retailul tradițional: o livrare eșuată nu înseamnă un client nemulțumit, ci o națiune suverană care nu se poate apăra în fața unei forțe invadatoare, conchide sursa citată.

 
 

Urmărește-ne pe Google News