Vrei sa intri in show-biz, dar nu stii de unde sa incepi? Avem noi cateva sfaturi pentru tine. In primul rand, trebuie mentionat faptul ca cea mai importanta conditie sa ajungi vedeta este sa vrei asta foarte mult. Apoi, trebuie sa actionezi in functie de categoria in care te afli: cu sau fara voce si har.
Daca arati asa
Daca arati asa, este destul de simplu sa ajungi vedeta in Romania. Nu ai nevoie de voce si nici chemare catre muzica. Fizicul atragator, eventual silicoanele sunt aproape suficiente.
1. Iti gasesti un unchi sau un sponsor cu bani.
2. Cu acesti bani platesti un compozitor sau producator in voga pentru a-ti pune pe tava 10 piese. Vocea se face “din butoane”. Costul unei piese in acest caz variaza intre 1.000 si 3.000 de euro.
3. Incropesti o garderoba provocatoare. Cost aproximativ: 2-3.000 euro.
4. Filmezi 2 videoclipuri ultimul racnet. Cost 10-15.000 euro.
5. Iti lansezi albumul si platesti un distribuitor sa-l puna pe taraba. Cost: 5.000 euro.
Avantaje si dezavantaje
Secretul succesului in acest caz este sa distragi atentia de la calitatile vocale si sa o indrepti catre silicoane, rochii, efectele din videoclip, miscarile din buric si partenerul cu care te afisezi la petrecerile mondene. Avantaj: In cateva luni ajungi in vizorul presei. Dezavantaje: nu vei figura in istoria muzicala si peste un an nimeni nu va fredona vreun hit de-al tau.
Daca arati asa
Daca arati asa, ai voce si har, vei munci mai mult, dar viata ta de vedeta va dura, cu conditia sa faci pasii care trebuie.
1. Trebuie sa devii special pentru a starni interesul cuiva: o casa de discuri, un manager/ producator. Nu trimite demo-uri costisitoare. Sunt sute de persoane care fac acelasi lucru, asa ca nu vei iesi in evidenta.
2. Mergi la canto: la Scoala de Arte, liceu, Palatul Copiilor sau profesor particular. Informeaza-te permanent cum stau lucrurile in show-biz. Cost: 0 -10 euro/sedinta lei pe luna.
3. Participa la concursuri, festivaluri, emisiuni. Castigi experienta si iti cresc sansele sa te remarce cineva important din show-biz. Costuri: transport, cazare sau masa, taxa de inscriere.
4. Nu rata castingurile pentru solisti/ trupe. Sunt ocazii foarte rare.
5. Este momentul sa convingi o casa de discuri si sa lansezi un album. Fa un demo impecabil.
6. Interesea-za-te care sunt cei mai buni manageri, impresari, producatori muzicali. Trimite-le demo-ul si anunta-i despre asta telefonic sau macar pe e-mail si solici-ta-le politicos un raspuns.
7. Daca ai primit telefonul, ai grija ca echipa pe mana careia ai nimerit sa fie una de profesionisti. Cost: stilist consultant- minimum 300 euro, PR consultant – minimum 300 euro, impresar si manager – 10-20% din onorariile concertelor.
Avantaje si dezavantaje
Secretul reusitei este sa rezisti presiunilor, emotiilor, programului intens, adica sa ai o vointa de fier si sa nu cedezi in fata celor care nu-ti acorda nici o sansa. Dezavantaj: dureaza mult timp. Avantaj: vei rezista pe piata muzicala, pentru ca poti sa te consideri pregatit.
Ce spun casele de discuri „Daca nu ai un atu, inventeaza-l”
Cel mai scurt drum de la cantatul sub dus pana la scena este sa impresionezi o casa de discuri, lucru nu tocmai usor in zilele noastre.
Razvan Marc, International Manager, Cat Music: “Pentru a ajunge vedeta trebuie sa ai ceva al tau, care sa te diferentieze de ceilalti. Daca nu ai un atu de la natura, inventeaza-l, exerseaza-l si incearca sa te simti bine cu acest ceva unic, pe care numai tu il poti darui publicului. Altfel spus, publicul trebuie sa te iubeasca pentru ceva ce iti apartine. Trebuie sa fii confortabil cu ceea ce faci si sa nu pari fals sau fortat in nici o imprejurare. E greu? Cu siguranta. Dar merita!
Trimiteti un demo la casa de discuri. Un demo e un CD sau DVD ce contine cateva piese in interpretarea artistului aspirant. Nu e neaparata nevoie sa fie piese originale. Cu cat demo-ul contine mai multe date – poze sau chiar un videoclip – cu atat cei de la casa de discuri pot sa-si dea seama mai repede de calitatile viitorului artist. Nu strica nici atasarea unui CV care trebuie neaparat sa contina datele de contact. La Cat Music, absolut toate demo-urile sunt ascultate.
In caz ca suntem interesati de un artist, il contactam, iar restul e treaba noastra. Cu unii artisti se poate lucra, cu altii nu. Oricum, nu toata lumea ajunge vedeta. Statutul de vedeta, nu uitati, vine si din acel ceva unic pe care il are artistul debutant. Casa de discuri nu poate muta muntii din loc – dar asta nu inseamna ca nu incearca”.
Ce scoli poti urma
O modalitate relativ simpla de a patrunde in show-biz este de a te inscrie la cursurile uneia dintre scolile care formeaza vedete. In Bucuresti sunt doua destul de cunoscute: una este Starscool, iar cealalta – Essenza School. La prima predau Andreea Balan, Mihai Traistariu, Dana Mladin si Andra, iar cea de-a doua o are la carma pe Julia Chelaru de la Sexxy. Avantajele urmarii unei astfel de scoli este ca te pregateste si iti da o idee despre viata din show-biz, dezavantajul este acela ca nimeni nu-ti garanteaza ca dupa ce vei termina o astfel de scoala vei deveni automat vedeta.
„Fereste-te de obsesia de a deveni VIP”
Crina Novac, manager Starscool: “Trebuie sa te feresti de obsesia de a deveni vedeta cu orice pret. Sunt cazuri nenumarate in piata muzicala, oameni care nu au nimic de spus, care intra in vizorul paparazzilor si se autodistrug doar pentru ca nu au ce sa sustina, nu au ce sa spuna, nu au ce sa arate.
Sa te feresti sa cumperi piese de la primul compozitor care iti iese in cale, doar pentru ca studioul se afla langa blocul in care locuiesti. Piesele se creeaza doar dupa ce compozitorul/ producatorul a cunoscut bine artistul si a inteles mesajul care trebuie sa transpara din piese”.
Julia promite o cariera pentru elevii ei
Julia Chelaru, manager Essenza School: “Dupa un an-doi de munca, deoarece la scoala noastra de muzica se porneste cu pregatirea cursantilor de la zero, cei care vor obtine rezultate bune si se vor afirma, atunci vom alege, cu atentie, piesele pentru elevii respectivi, vom apela chiar la compozitori pentru a le compune piese in prima auditie si ii vom indruma catre diverse festivaluri de muzica din tara. In urma rezultatelor obtinute de catre acestia, managerul Bogdan Jianu le va gasi si o casa de productie”.
Articol realizat cu sprijinul Luminitei Lupascu, Music Business Consultant al agentiei Box Office, autoarea manualului “Tot ce trebuie sa stii despre Industria Muzicala din Romania” (editor: Box Office)