Kitul de distribuţie al motorului reprezintă partea sistemului de propulsie, care îndeplineşte funcţia de transmitere și transformare a mișcării de rotație produsă mecanic în mișcare de translație către supapele de admisie și evacuare ale motorului, fiind acționat de arborele cotit al motorului, prin intermediul curelei de distribuție, a roților dințate sau a unui lanț. Mai exact, rolul său este de a sincroniza umplerea cilindrilor motorului cu amestec carburant, abur sau aer, precum şi cel de a evacua gazele produse sau aerul rezultat în ciclul de funcţionare al motorului.
Sistemul este utilizat pentru toată gama de motoare instalate pe vehiculele aflate astăzi în circulaţie pe drumurile mapamondului, respectiv cele în patru timpi cât şi cele în doi timpi.
Care sunt caracteristicile unui kit de distribuţie auto
În funcţie de tipul de motor pe care este instalat, kitul de distribuţie auto are şi unele caracteristici diferite. De exemplu, pentru motoarele în doi timpi, kitul de distribuţie nu are supape, iar ferestrele cilindrilor sunt acţionate de forţa produsă de deplasarea pistonului aferent, tip de distribuţie denumită „distribuţie prin lumini”. Totodată, motoarele in doi timpi, au, în general, doar supape de admisie sau evacuare.
În schimb, distribuția motoarelor în patru timpi, folosește mecanismul de distribuție cu supape, acţionate în diferite moduri: mecanic, pneumatic, magnetic sau hidraulic. Cele mai multe modele utilizează fie acţionarea mecanică, fie pe cea hidraulică, supapele fiind deplasate de culbutori sau în mod direct de arborele cu came al motorului.
Tipuri de kituri de distribuţie
Pentru angrenarea în lucrul mecanic a arborelui cu came există două mari tipologii, fiecare cu avantajele şi dezavantajele sale.
În cazul angrenajului cu lanţ sau roţi dinţate, avantajul major este reprezentat de siguranţa conferită de rezistenţa materialului utilizat, precum şi de presiunea scăzută la care sunt supuşi arborii. În acelaşi timp, această metodă furnizează un randament ridicat, iar rata de transfer a puterii transmise nu are de suferit.
Dezavantajul major este reprezentat însă de faptul că toata acţiunea produce un nivel de zgomot ridicat, în special dacă lungimea lanţului utilizat este una mai mare, precum şi faptul că elementele unui mecanism de distribuţie pe lanţ necesită o atenţie sporită în ceea ce priveşte gresarea/ ungerea acetsuia pentru funcţionarea la un nivel optim.
Pe de altă parte, angrenajele care utilizează curele dinţate, produc un nivel de zgomot mult mai scăzut.
Dezavantajul major este reprezentat de existenţa riscului de rupere a curelei, motiv pentru care specialiştii consideră necesară schimbarea frecventă a acesteia, de regulă odată la 50 000 de kilometri de rulaj al maşinii.
Printre cauzele de rupere frecvente a curelei de distribuţie se regăsesc cedarea datorată îmbătrânirii, care poate surveni ca urmare a diferenţelor de temperatură exterioară, datorită suprasarcinii apărute la utilizarea excesivă a motorului, sau datorită atacului diverselor substanţe ce intră în contact cu aceasta.
Un dezavantaj major al ruperii curelei de distribuţie este reprezentat de pagubele produse într-o asemenea situaţie, putându-se ajunge chiar la dauna totală a motorului.
În funcţie de modelul de autoturism utilizat şi de tipul de distribuţie instalat pe acesta, precum şi de regimul de utilizare al autovehiculului, este indicată schimbarea distribuţiei fie în funcţie de numărul de kilometri parcurşi, fie la un anume interval de timp întrucât nu toţi şoferii utilizează maşinile în acelaşi regim.
Întrucât alegerea kitului de distribuţie auto potrivit propriului autoturism este condiţionată de marca maşinii, anul de producţie, regimul de utilizare şi chiar stilul de condus, o documentare temeinică în prealabil, sau chiar solicitarea sfatului unui specialist este recomandată anterior efectuării acestei operaţiuni.