În 1854, Elisha Otis făcea o demonstrație la expoziția universală de la New York a unei așa-numite „șine verticale” care putea transporta oamenii la înălțime. Liftul de azi. Ca să arate lumii că invenția sa este sigură, a ridicat o platformă deasupra unor oameni și apoi a tăiat cu un topor funia cu care era ținută. Un sistem de clicheți a ținut platforma pe loc și niciun om de dedesubt n-a fost rănit.

167 de ani mai târziu, la pavilionul companiei DP World de la expoziția mondială din Dubai este prezentată o capsulă care va transporta oameni cu viteza pe care azi o prind doar avioanele. 

Printr-un sistem de vacuum, capsulele cu călători dezvoltate de compania Virgin ar putea să parcurgă cei 150 de kilometri de la Dubai la Abu Dhabi în 12 minute. 

Pe autostradă, astăzi, se ajunge într-o oră jumătate. „Va fi la fel de sigur ca mersul cu liftul”, a spus Josh Giegel, CEO și cofondator al Virgin Hyperloop, când a vizitat, la final de septembrie, pavilionul ce avea să se deschidă la World Expo Dubai la 1 octombrie. 

Capsule care merg cu 1.000 de kilometri la oră

Liftul lui Otis a fost montat într-un magazin din New York în 1857, dar scos din funcțiune trei ani mai târziu, fiindcă oamenii refuzau să-l folosească. Am căpătat mai multă încredere în tehnologie de atunci? Dacă te uiți la câți oameni se înghesuie la pavilionul care prezintă capsula Virgin, ai zice că da. 

La intrare se găsește o capsulă de zece metri care îi va plimba la viteze amețitoare pe locuitorii Emiratelor până în 2030. Deocamdată stă pe loc pentru pozele vizitatorilor.

Pe lângă capsula din afară, care arată ca o pastilă uriașă de durere de cap, în interiorul pavilionului este și una în secțiune, care arată cât de confortabil este totul pe interior. Așa că oamenii fac coadă în a se poza pe scaunele gri, cu design minimalist. Pe ecranul din față rulează un video care îți prezintă cum ar putea arăta fratele mai mare al trenurilor de mare viteză.

Deși a avut prima călătorie-test cu oameni la bord, la World Expo, capsula Hyperloop este doar pentru selfie-uri

Capsulele vor goni prin niște tuburi, puse în mișcare de un sistem de vacuum. Cu o aplicație instalată pe un telefon poți să-ți cumperi bilet, să-ți rezervi ce loc vrei, ca în avion și tot pe telefon primești toate notificările cu privire la cât timp mai e până la plecare și din ce loc. Nu are orar fix, pleacă atunci când are suficientă cerere. Ecrane inteligente îți spun viteza și timpul până la destinație. 

Capsula a fost deja testată cu oameni la bord în noiembrie anul trecut, dar mai este de muncă până să devină realitate.

După ce mi-am făcut și eu poză în capsula care va prinde viteze amețitoare – la propriu, fiindcă amețeala pe care ar putea să o simtă călătorii la viteză atât de mare este o altă chestiune căreia cercetătorii trebuie să-i găsească o soluție – am făcut restul turului, gândindu-mă cât de bine ar fi să scap de turbulențele care apar în zborul cu avionul. „Nu vei vărsa nicio picătură de cafea”, promit constructorii. 

DP World este o companie de logistică din Emirate care lucrează în parteneriat cu Virgin. Până să transporte oameni, cele două companii vor să folosească sistemul hyperloop pentru mărfuri.

Amna este o tânără emirateză care lucrează ca remote control supervisor în portul Jebel Ali, al nouălea cel mai aglomerat din lume. „Controlul la distanță ne ajută să mutăm containerele de la o distanță sigură cu ajutorul unor joysticks și butoane care le ridică automat în loc să urcăm scări de 50 de metri înălțime. Camere, senzori, toate ne ajută să verificăm containerele cu riscuri mult mai puține”, explică tânăra, de pe un ecran în mărime umană, pe care îl vezi în restul turului expoziției.

Zborul cu avionul, peste 50 de ani

În paralel, sunt îmbunătățite și avioanele. Compania aeronautică Emirates are un pavilion special în care te plimbă printr-o experiență aviatică din 2071. Primești de la început o bilă care funcționează ca un card personalizat cu care te loghezi la fiecare din stațiile demonstrative. 

La standul Emirates, vizitatorii pot experimenta, cu căștile VR, cum va arăta un zbor în 2071

Brațe robotice îți arată materiale mai sigure și mai ecologice din care vor fi construite avioanele, apoi ești purtat cu ajutorul căștilor de realitate virtuală într-o călătorie cu avionul, când pe culoare nu se vor mai plimba însoțitorii de zbor, ci un fel de roboți care îți pot servi o masă personalizată în funcție de profilul tău. 

Zboruri fără oameni la manșă?

Românca Ingra le prezintă vizitatorilor cum pot să-și „creeze” singuri un avion

La următoarea stație din pavilion, Ingra este cea care te ghidează cum să-ți creezi pe niște ecrane tactile propriul tău avion, să-ți alegi materialele, combustibilii și designul. „În aeroportul viitorului, totul va fi automatizat, cu drone, nu vor mai exista oameni în turnul de control sau la sol care să ghideze sau să controleze avioanele. Asta peste 50 de ani, preconizează oamenii de știință”, spune tânăra în română de data asta. 

Deocamdată, forurile care reglementează zborurile aviatice, unul dintre cele mai sigure domenii de transport, sunt extrem de reticente în a elimina factorul uman din rândul celor care asigură călătoria cu avionul. 

„Sunteți primii români care au venit la pavilionul nostru, mă bucur că sunteți aici”, spune Ingra. Până în martie, românca îi va ghida pe vizitatori prin lumea SF a aviației viitorului.

Reveniți pe pământ, aflăm că la pavilionul Elveției sunt prezentate aplicații care vor fluidiza parcările din zonele aglomerate și care vor ajuta pentru economisirea apei în orașe. 

Rusia a venit cu o aplicație de recunoaștere facială care identifică dacă un șofer este obosit sau stresat și îi poate da indicații întocmai. Compania chineză SAIC prezintă o mașină care poate să se transforme și în submarin, și în avion.

Vertiporturi se numesc zonele pentru taxiurile aeriene

Dubai a fost, de altfel, dintotdeauna și un laborator imens de testare. Au deja în funcțiune taxiurile aeriene pentru World Expo. 

Împreună cu Uber vor să construiască în tot orașul vertiporturi pe clădiri, de unde elicopterele să decoleze și să aterizeze. Pasul următor, dronele pentru călători. Sistemul de transport public promite că vor avea primele taxiuri aeriene autonome. N-au lansat și o dată probabilă, dar ne asigură că se va întâmpla în curând. Companiile se duc să-și dezvolte ideile îndrăznețe în Dubai, fiindcă acolo sunt bani și voință politică. Autoritățile investesc în tot ce e nou. O expoziție mondială e un prilej bun să arăți cum vrei să arate orașele viitorului.

Telefonul, aparatele cu raze X, transmisiunile televizate, aerul condiționat, mașinile de tuns iarba, videotelefoanele, ecranele IMAX, telefoanele mobile, toate au fost prezentate la diferite expoziții în cei 170 de ani de când aceste evenimente se organizează.

Odată cu lăsarea întunericului, încep spectacolele de lumini. Pavilionul Marii Britanii prezintă un mesaj lumii, din pavilionul-poem. Printr-un algoritm matematic, pe frontispiciul clădirii care a costat 44 de milioane de lire sterline apar diferite cuvinte sau propoziții, pornind de la cele pe care le introduc vizitatorii în sistem. Un fel de exercițiu de dadaism hightech. Conceptul a fost inspirat de ultimul proiect al fizicianului Stephen Hawking care voia să transmită un mesaj în spațiu pentru populațiile extratereste.

Înapoi pe Pământ, la difuzoarele de pe aleile din World Expo Dubai se aude chemarea la rugăciunea de seară, trimițând parcă un alt mesaj pentru lume: oriunde pe pământ cineva a avut o idee, a fost nevoie întâi de un sâmbure de credință.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 25

Urmărește-ne pe Google News