• Știrea despre începerea drumului a fost rostogolită în presă în mai multe feluri. Miercuri, 22 mai, Liderul PSD Liviu Dragnea anunța deschiderea șantierului. Postarea lui pe Facebook și preluată de presă a fost contrazisă de o fotografie, apărută a doua zi pe un cont de Facebook. În imagine, șantierul – cu o zi în urmă animat de oameni și utilaje – era gol.
  • CNAIR a reacționat imediat cu un comunicat: ”În acest moment 15 utilaje acționează pentru decopertarea traseului și amenajarea drumurilor tehnologice destinate accesului în șantier. Ne exprimăm regretul că există în continuare persoane care manipulează opinia publică…”
  • Un reporter Libertatea a fost pe șantier vineri, la ora 10.30. La fața locului, erau câteva utilaje specifice unor lucrări premergătoare organizării de şantier.
  • Potrivit contractului, până la sfârşitul anului ar trebui să fie gata abia proiectul tehnic!
În mai puţin de 24 de ore, trei perspective cu privire la Drumul Expres Craiova-Piteşti au circulat în spaţiul public. Libertatea a verificat situaţia în teren.

Şoseaua de mare viteză care ar trebui să lege Craiova de Piteşti înseamă în planuri aproximativ 120 de kilometri de drum cu două benzi pe sens. Spre deosebire de o autostradă, în acest caz lipsesc benzile de urgenţă iar lăţimea totală este mai mică cu aproximativ doi metri.

Acestea sunt singurele deosebiri pentru că în rest drumul trebuie să aibă o grosime de peste un metru, cu tot cu fundaţie. Asta presupune excavări masive care au loc ulterior realizării aşa numitor “lucrări de artă”. Adică pasaje, poduri şi podeţe care trebuie construite primele, potrivit procedurilor urmate de majoritatea constructorilor.

La aproape 24 de ore după ce în spaţiul public au apărut imagini cu utilaje care erau încărcate pe trailere la scurt timp de la momentul festiv, Libertatea a fost la fața locului.

A strica grâul pe pietriş

VINERI, 24 mai, ora 10.30. La câteva sute de metri de celebrele borduri, câteva utilaje decopertează un lan de grâu. Cel mai probabil astă-toamnă, când a fost însămânţat terenul, nimeni nu şi-ar fi închipuit că înainte cu o lună de recoltare lanul va fi răvăşit de utilaje.

Câteva utilaje decopertează stratul vegetal pentru a facilita accesul maşinilor de forat.

În urma lor rămâne o dungă neagră care va fi astupată la rându-i cu pietriş. Pe aici ar trebui să intre alte utilaje care să foreze găurile unde vor fi stâlpii viitorului pod care va traversa actualul drum naţional care leagă Craiova de Piteşti, dreptul localităţii Balş.

Calea de acces pentru maşinile de forat se intersectează cu drumul tehnic în mijlocul lanului de grâu.

La “kilometrul 0” al viitorului drum, lângă bordurile puse peste stratul de pietriş, găsim doar câteva utilaje specifice unor lucrări premergătoare începerii efective a construcţiei drumului.

Asta pentru că, la rândul său, o organizare de şantier presupune mai multe componente: de la un parc de utilaje, depozit de materiale şi combustibili şi până la duşuri şi sală de mese pentru muncitori.

În schimb, la faţa locului, găsim câteva maşini ale Companiei de Drumuri folosite la mentenanţa şoselelor, un greder, două compactoare, un buldoexcavator, basculante şi un cort “tehnic”.

Două compactoare, un buldoexcavator şi o basculantă asigură „fundaţia” de pietriş a drumului tehnic.

Toate acestea sunt necesare pentru asigurarea accesului pe câmp, pentru că în caz contrar echipamentele necesare construcţiei s-ar scufunda în pământul afânat.

Practic se lucrează, teoretic se proiectează

În planurile Ministerului Transporturilor, Drumul-Expres Craiova-Piteşti a fost împărţit în patru loturi. Pentru două dintre acestea contractele au fost semnate în decembrie 2018 şi stipulează că realizarea proiectului tehnic trebuie să dureze 12 luni iar şantierul propriu-zis încă 24.

Cu alte cuvinte, planşele necesare lucrărilor trebuie să fie gata până la sfârşitul acestui an iar constucţia celor două loturi să fie gata până la finalul lui 2022.

Cât despre inaugurarea cu fast a lucrărilor, Paul Dorneanu, de la Asociaţia Construim România – unul dintre ONG-urile care monitorizează proiectele de infrastructură la nivel naţional – susţine că în acest moment pot fi ridicate semne de întrebare cu privire la legalitate.

Există doar un certificat de urbanism emis în iulie 2018. Nu ştim dacă restul de avize prevăzute de certificatul de urbanism există. Abia în luna aprilie s-a emis Ordonanţa de Urgenţă pentru realizarea exproprierilor. C.N.A.I.R. este forțată în acest moment să apeleze la fel de fel de manevre pentru a simula demararea lucrărilor la acest tronson de drum expres , a explicat Dorneanu.

Cele două tronsoane pentru care au fost semnate contractele însumează 57,5 kilometri din totalul de 120 de kilometri ai viitoarei artere.

Tronsonul 1, de 17,7 kilometri, a fost adjudecat de constructorul italian Tirrena Scavi Spa pentru 76 de milioane de euro, adică 4,29 de milioane de euro per kilometru.

Cel de-al doilea tronson, de 39,8 kilometri, a fost adjudecat de consorţiul SA&PE Construct, Spedition UMB, Tehnostrade, Consitrans pentru 309 milioane de euro. În acest caz, preţul per kilometru este aproape dublu: 7,76 milioane de euro.


CITEŞTE ŞI:

Politico.eu: PSD a angajat la Bruxelles o firmă de lobby pentru a-și „curăța” imaginea. Valoarea contractului: între 25.000 și 50.000 de euro

Urmărește-ne pe Google News