Traficul aerian în Europa a scăzut cu 57% în intervalul 1-27 octombrie față de aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a pandemiei și a măsurilor sanitare luate de autorități, potrivit unui document al Eurocontrol, agenția pan-europeană care se ocupă de controlul traficului, ajuns în posesia Libertatea.
În data de 27 octombrie au fost efectuate 11.917 zboruri aeriene, echivalent cu doar 42% din numărul zborurilor realizate în aceeași zi a anului trecut. Dintre acestea, 9.558 de zboruri erau pe rute interne, în scădere tot cu 57% față de aceeași zi din octombrie 2019.
Transportul de marfă e pe plus
În funcție de tip, transportul de marfă a înregistrat un plus de 4% față de aceeași lună a anului 2019, în vreme ce segmentul de afaceri a consemnat un minus de 19%.
Zborurile low-cost, după o recuperare rapidă pe perioada verii, au consemnat un minus de 68% față de octombrie 2019, în vreme ce zborurile tradiționale au un minus de 64%. Zborurile charter consemnează o scădere de 35%.
Turkish Airlines, cea mai mare companie din Europa
Cea mai mare companie aviatică după numărul de zboruri este Turkish Airlines, urmată de Ryanair, Air France, Lufthansa, Wideroe, KLM și British Airways.
Turkish Airlines era cea mai mare companie din lume în funcție de numărul țărilor deservite încă dinainte de pandemie.
Documentul nu prezintă informații despre TAROM sau BlueAir, nici despre aeroporturile din România.
Cea mai mică scădere, la un operator din Norvegia
Față de 2019, compania cu cea mai mică scădere o are Wideroe, un operator aerian din Norvegia, care a consemnat un minus de “doar 13%”. Wideroe este cea mai mare companie aviatică din zona scandinavă.
Norvegia este unul dintre statele europene care a gestionat cel mai bine pandemia de coronavirus. Potrivit Worldmeters.info, aceasta are doar 19.600 de cazuri înregistrate în șapte luni, iar noile cazuri sunt în jurul a 50-60 pe zi.
Aceasta este urmată de Pegasus (Turcia), cu un minus de 39%, WizzAir (-48%), KLM (-51%), Turkish Airlines (-56%), Air France (-57%), British Airways (-64%), Ryanair (-78%), Lufthansa (-76%) și easyJet (-85%).
Raportul notează că WizzAir dorește să extindă baza sa de la Cluj, să deschidă o alta în Trondheim, Norvegia, și să opereze mai multe curse pe Aeroportul Gatwick din Londra.
Germania, în centrul zborurilor
Cele mai aglomerate rute au fost Germania – Marea Britanie, Germania – Italia, Franța – Germania și Turcia – Rusia.
Germania a fost țara cu cele mai multe zboruri în data de 27 octombrie (2.112), urmată de Franța (1.823), Marea Britanie (1.752), Turcia (1.237), Italia (1.133), Norvegia (1.011).
Heathrow, în continuare cel mai aglomerat aeroport
Cel mai aglomerat aeroport este în continuare Heathrow din Londra, urmat de cel din Amsterdam, Aeroportul Charles de Gaulle din Paris, Frankfurt, două aerogări din Istanbul (iGA și Sabiha), Oslo, München și Madrid.
Cea mai mare scădere față de 2019 a fost observată pe aeroportul din Madrid (-74%), urmat de cele din Roma (-71%), Frankfurt (-66%), Paris Charles de Gaulle (-62%), Amsterdam (-61%), iGA Istanbul (-61%), Heathrow (-60%) și Atena (-53%).
Aproape 200 de aeroporturi stau să moară
ACI Europe, o organizație care grupează principalele aerogări, avertiza recent că 193 de aeroporturi sunt amenințate de insolvență în lunile următoare, dacă traficul de pasageri nu își revine.
Acestea au 277.000 de angajați și contribuie cu 12,4 miliarde de euro la Produsul Intern Brut (PIB) european.
Eurocontrol notează că un “număr mare‟ de operatori aerieni au notificat organizația de intențiile lor de a reduce și mai mult cursele în lunile noiembrie și decembrie.
Aeroportul Gatwick din Londra a anunțat că personalul său va fi cu 40% mai mic la final de octombrie, iar estimările arată că va opera doar la 10-15% din capacitate la iarnă.
Din aceeași notă, aeroportul din Helsinki a anunțat că va închide o pistă.
Există însă și vești bune: aeroportul Leipzig/Halle din Germania a anunțat o creștere de 18% a traficului de avioane cargo în luna septembrie.
Teste de coronavirus înainte de îmbarcare
O serie de aeroporturi au anunțat posibilitatea de testare pe loc. Unul dintre acestea este Aeroportul Heathrow din Londra, iar facilitatea este disponibilă pe zborurile lungi, respectiv cel spre Hong Kong.
O facilitate similară a fost anunțată de aeroportul Narita, din Tokyo, care a deschis un centru de testare. Rezultatele sunt disponibile în două ore, iar testarea costă 400 de dolari.
Cum e situația în SUA
Raportul Eurocontrol are informații și despre alte regiuni ale globului.
Traficul aerian din SUA a scăzut cu 48% în octombrie față de aceeași lună din 2019, în vreme ce numărul pasagerilor era cu 65% mai mic.
Media de încărcare a avioanelor era de 61% în SUA săptămâna trecută, față de 88% cu un an în urmă.
China o duce cel mai bine
Datorită izolării virusului, economia Chinei își revine rapid, iar țara asiatică este așteptată să înregistreze creștere economică în acest an.
Datorită acestui fapt și a respectării măsurilor sanitare, situația sanitară este mult mai bună comparativ cu Europa sau SUA.
Drept urmare, acest lucru se vede și în situația zborurilor.
Numărul intern de zboruri din China era de 11.734, scăderea fiind de doar 11% față de ianuarie 2020.
Pe de altă parte, zborurile internaționale ale Chinei sunt în continuare cu 67% mai puține decât la început de an.
Document EUROCONTROL by Daniel Ionascu on Scribd