1.500 de lei înseamnă mai mult atât și față de salariul minim pe economie, cât și față de pensia medie. Salariul minim brut este 2.080 de lei, dar după plata taxelor și impozitelor, omul primește în mână 1.265 de lei. Pensia medie era, în martie, de 1.180 de lei. Pentru acești oameni, există și posibilitatea de a nu putea plăti toți banii odată.
Situația din Cisnădie ne-a fost semnalată de o persoană care ne-a cerut să îi protejăm identitatea.
Revoltată de situație, persoana în cauză a fost la un punct Electrica pentru a cere o reeșalonare. Inițial, un reprezentant local al Electrica i-a răspuns afirmativ. A plătit 600 de lei din factura de 1.500 de lei, dar apoi a fost informată că nu mai poate achita în rate.
“Când am revenit la dânsul cu chitanța aferentă plății, mi s-a răspuns senin că «nu se mai pot face eșalonări, contractul de furnizare s-a schimbat privind politica de citire a contorului de la 3 la 6 luni și că n-avem decât să plătim, că asta e… ANRE știe și e cu acordul lor toată această modificare»”, ne-a spus persoana care ne-a semnalat situația.
Potrivit acestui client al Electrica, pe lângă Cisnădie, sunt afectate și alte localități unde oamenii primesc cu întârziere facturile, printre care Sadu și Tocile.
“Sunt persoane care au de plată 3.000-5.000 de lei pe regularizările făcute pe o perioadă de un an și jumătate”, a mai spus clientul Electrica.
Electrica Furnizare recunoaște că citirea nu se face la 3 luni
Furnizorul este Electrica Furnizare, iar consumatorii din Cisnădie sunt racordați la rețeaua Societății de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Sud. Filiala de furnizare are contract cu cea de distribuție, dar aceasta a externalizat citirea contoarelor.
Am întrebat Electrica Furnizare despre această situație și ne-a confirmat că există o problemă cu citirea contoarelor în zona respectivă.
“Periodicitatea de citire a contoarelor de energie electrică, în baza căreia se face decontarea consumului de energie electrică al consumatorilor casnici, este de 3 luni. Există cazuri în care citirea contoarelor nu se poate executa la acest interval, de obicei în acele situații în care contorul se află în interiorul proprietății consumatorului și nu a fost posibil accesul la acesta”, spun reprezentanții Electrica.
Numai că în Cisnădie contoarele care măsoară energia consumată se află, de regulă, într-un loc accesibil. Orașul este construit după tipicul săsesc, casele sunt fortificate, iar zidurile lor sunt până în stradă. Într-o astfel de casă locuiesc chiar și câte 5-6 familii, iar contoarele se află într-un loc accesibil, tocmai pentru a nu exista probleme cu citirea consumului de energie electrică.
Compania spune că a dispus deja analizarea situației din zona respectivă.
Despre modificarea contractelor, Electrica Furnizare spune că, dacă se va lua o astfel de decizie, clienții vor fi notificați.
ANRE spune că se poate cere reeșalonarea plății
Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) susține, într-un răspuns trimis Libertatea, că intervalul de citire nu poate depăși 6 luni, potrivit unui regulament aprobat de instituție încă din 2014.
Mai mult, orice modificare a contractului se face cu acordul consumatorilor.
Dacă abonații se află în sistemul reglementat, adică acolo unde costurile sunt stabilite de stat, au dreptul să ceară reeșalonarea în 30 de zile de primirea facturii.
În cazul în care consumatorii au contracte de furnizare a energiei electrice pe piața liberă, pot cere reîntoarcerea în sistemul reglementat.
Ce pot face clienții afectați
Electrica susține că se poate face eșalonarea plăților, în baza unei cereri. Solicitarea trebuie însă făcută de titularul abonamentului, nu de soț/soție, de rude, prieteni sau de chiriași.
Electrica mai spune că există posibilitatea să trimită consumatorii indexul, prin Call Center la numărul 0800800048 (cu apel gratuit și serviciu disponibil non-stop), prin aplicația MyElectrica sau în centrele de relații cu clienții.
Transmiterea consumului prin telefon sau prin intermediul internetului este posibilă și la ceilalți mari furnizori de energie electrică din țară.
Intervalul de citire a consumului la energia electrică nu poate depăși șase luni. Potrivit articolului 72, alineatul 3 din Ordinul președintelui ANRE nr. 64/2014, „intervalul de citire a contoarelor în vederea emiterii facturii pentru clienții casnici și pentru locurile de consum mici poate fi mai mare de o lună, dar fără a depăși 6 luni“.
În România există nouă milioane de consumatori casnici de energie.
Electrica alimentează cu electricitate Transilvania și nordul Munteniei, iar Enel distribuie energie în Dobrogea, Banat și sudul Munteniei. E.ON are sub oblăduire Moldova, iar CEZ este responsabilă de Oltenia.
Citește și: