Scheletul unui Tyrannosaurus rex, scos la licitație de casa Christies în Hong Kong, a fost retras de la vânzare, după ce au apărut suspiciuni de fraudă. Evenimentul, prevăzut pentru 30 noiembrie, era primul de acest gen în Asia, iar profitul preconizat de casa de licitație era între 15 și 25 de milioane de dolari.

Asta ar fi însemnat să se apropie de recordul realizat de o vânzare anterioară a unui schelet de T-rex. Denumit Stan, scheletul a fost vândut în urmă cu doi ani, pentru 31,8 milioane de dolari, tot de casa de licitații Christies.

Actualul schelet de dinozaur, numit Shen, a fost scos din catalogul licitației cu câteva zile înainte de vânzare. Peter Larson, paleontolog și președintele Institutului de Cercetări Geologice Black Hills, din Dakota de Sud, a declarat că are suspiciuni rezonabile că anumite bucăți din Shen sunt identice cu cele din Stan. Adică, proprietarul anonim al lui Shen și-ar fi completat scheletul de dinozaur cu mulaje realizate după Stan.

Deși Stan a fost vândut, Institutul Black Hills și-a păstrat drepturile de proprietate asupra specimenului, astfel că a continuat să vândă piese din poliuretan ale scheletului, cu un preț de 120.000 de dolari bucata.

„Îl folosesc pe Stan ca să vândă un dinozaur care nu e Stan. E foarte înșelător”, a declarat Peter Larson într-un interviu citat de The New York Times. Acesta a spus că a observat, într-o fotografie cu Shen, similitudinile privind craniul dinozaurului, inclusiv niște găuri în stânga mandibulei, care erau specifice lui Stan.

EXCLUSIV. Consiliul Concurenței investighează prețurile mari ale energiei de pe piața de echilibrare, unde electricitatea a ajuns să coste 68.000 de lei pe MWh

Sue, primul dinozaur scos la licitație

Această istorie a dinozaurului „peticit” pune într-o lumină proastă această piață, unde oasele de sauropode concurează cu aurul. Povestea începe în 1997, cu Sue, un T-rex vândut Muzeului de Istorie Naturală Field, din Chicago, pentru 8,4 milioane de dolari.

Cum au ajuns scheletele de dinozauri „jucării” pentru miliardari. Licitații la prețuri astronomice și fraude cu oase de T-rex
Sue, considerat unul dintre cele mai mari și bine păstrate schelete de tiranozaur este dezvelit pentru prima dată la Chicago Field Museum în 16 mai 2000. Foto: Profimedia

Cu patru ani în urmă, filmul „Jurassic Park” era vizionat de milioane de oameni, doborând recordurile de box office. De atunci, fascinația pentru dinozaurul fioros, cu capul gigantic și cu membrele anterioare scurte, dar incredibil de puternice, a crescut permanent. La fel s-a întâmplat și cu vânzările, care au atins prețuri astronomice.

Iar piața nu se rezumă la T-rex. Specii precum Triceratops sau Allosaurus costă astăzi pe piață câteva milioane de dolari. Dinozaurii mai mici, precum Iguanodon, se rezumă la doar o jumătate de milion.

Cine își dorește să achiziționeze astfel de fosile? Oameni cu averi impresionante care folosesc scheletele de dinozauri ca să-și împodobească vilele sau muzeele personale – precum prințul Al Thani al Qatarului, staruri de la Hollywood sau afaceriști, magnați din tehnologie și miliardari.

Medicii ies în stradă. „Baronizarea clinicilor și a secțiilor din spitalele importante s-a accentuat prin implicarea politicului”, spune liderul APMA, dr. Cosmin Alexandrescu

„Acești oameni au mult spațiu. Iar unii dintre ei își doresc să facă realitate visurile copiilor”, explică Eric Mickeler, curator în noul muzeu al dinozaurilor din Praga, care lucrează și el cu case de licitații. A fost implicat în vânzarea unui Allosaurus către Turnul Eiffel, în 2018, iar un an mai târziu, a vândut un Diplodocus pentru Aeroportul Heathrow din Anglia.

Cele mai multe schelete, descoperite în SUA

În prezent, înflorește o adevărată industrie în SUA – țara T-rex. Legea e clară: ce găsești în curtea ta e al tău. În Wyoming sau Utah, goana după aur a devenit goana după fosile de dinozauri. Chiar există cazuri când lupta pentru proprietatea asupra dinozaurului descoperit durează ani. Scheletul dinozaurului denumit Sue a fost dezgropat jumătate pe pământ privat, jumătate pe pământ Sioux. A fost confiscat de FBI, iar după câțiva ani, a fost vândut la licitație unui muzeu din Chicago.

Pe lângă toate astea, există contrabanda și piața neagră – în țări ca Maroc și Argentina. China și vecinii săi au început să reglementeze mai puternic piața. Asta a trăit și actorul american Nicolas Cage, când a fost nevoit să returneze în Mongolia – de unde fusese furat – craniul său de Tiranozaur, pe care îl achiziționase la o licitație.

Londra va permite folosirea rachetelor Storm Shadow în teritoriul Rusiei, scrie The Guardian. „Un răspuns la escaladarea lui Putin”

Dinozaurii, metodă de investiții

Dacă un miliardar excentric decide să cumpere un T-rex, muzeele nu pot să câștige licitația în fața lui. De aici furia exprimată de comunitatea științifică. „Vindem obiecte de istorie naturală pentru a face opere de artă și, mai rău, investiții, din moment ce le spunem oamenilor: cumpără-ți dinozaurul astăzi, îl vei vinde cu mai mulți bani mâine”, spune Lionel Cavin, paleontolog la Muzeul de Istorie Naturală din Geneva. „Nu mă deranjează oamenii care găsesc o fosilă și o vând, pentru că scoaterea din pământ și pregătirea ei necesită multă muncă. Dar dacă e de interes științific, ar trebui să meargă mai întâi la instituții.”

Semnalul de alarmă tras de paleontologi este că, din cauză că dinozaurii devin jucăriile miliardarilor, scheletele nu mai sunt în circuitul de cercetare.

Uneori, sunt publicate studii despre un dinozaur înainte de a fi vândut. Astăzi, însă, dacă un cercetător vrea să le analizeze sau să le completeze, nu mai are acces la obiectul de studiu. E delirant.

Lionel Cavin, paleontolog la Muzeul de Istorie Naturală din Geneva:

Eric Mickeler nu e atât de radical. „Toți dinozaurii pe care i-am vândut au ajuns în muzee, împrumutați sau oferiți de cumpărători, care vor să-și împărtășească pasiunea. De exemplu, Allosaurus din Turnul Eiffel se află astăzi în Muzeul Regal din Bruxelles, unde poate fi studiat.” Totuși, Mickeler regretă gestionarea unor licitații care oferă obiecte incomplete, „câteva oase într-un schelet de rășină”. „T-rex Shen, retras de la vânzare, avea doar 80 de oase, în timp ce totalul este de 380”, subliniază expertul.

Urmărește cel mai nou VIDEO