Investigație de Iulia Roșu și Cătălin Tolontan
Episodul 1: Armata SUA și SMURD nu și-au trimis, din cauza vremii, elicopterele de salvare la accidentul de lângă Baza Kogălniceanu. MApN a făcut-o și au murit 7 oameni
Pe 2 martie 2022, puțin înainte de ora 20.00, un avion MiG de la baza Kogălniceanu dispare de pe radar. Aflat în aer exact la acea oră, pentru că se întorcea dintr-o misiune, un elicopter american Black Hawk a întors și a încercat să plece spre pilotul de MiG, dar n-a putut, din cauza vizibilității foarte scăzute.
Echipajul US Army a revenit la bază, în siguranță. Puțin mai târziu, tot din cauza vremii, erau condiții de givraj, SMURD nu și-a ridicat aparatul.
Tot atunci, generalii români au ordonat elicopterului IAR 330 Puma să plece pe aceeași vreme foarte grea ca să-l caute pe pilotul MiG-ului. Elicopterul s-a prăbușit și el. Numărul victimelor a crescut la 8, în doar 30 de minute.
Ce s-a întâmplat mai departe? Episodul 1 AICI.
Episodul 2: De 7 luni, Parchetul militar nu i-a chemat la audieri pe capii Aviației. „Generalul Vrăjescu ordonă ca elicopterul să nu decoleze”. „Domnul general Pană a grăbit decolarea”
Nici Parchetul și nici armata nu au ajuns la nicio concluzie, după 7 luni de la cele două accidente. Nemulțumiți, oamenii din Armată au luat legătura cu Libertatea.
Un set extins de documente în posesia cărora a intrat ziarul arată că primii doi generali din Aviația României, șeful de Stat Major Viorel Pană și adjunctul său, Valerică Vrăjescu, au dat ordine care s-au bătut cap în cap.
Consecința? Evenimentele s-au înlănțuit într-un fel care poate fi sintetizat într-o singură frază, cu potențial comic, dacă n-ar fi vorba de viața atâtor oameni:
Comanda ca elicopterul să nu decoleze din cauza vremii a fost dată în timpul decolării, iar ordinul să revină acasă a fost dat după ce elicopterul căzuse.
MApN a susținut în comunicatul oficial, de după accident: „Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază”. În realitate, ordinul nu a venit către elicopter cât timp echipajul era în viață.
Intervievată de ziar, soția pilotului, Leyla Bogdan, a declarat: „Suntem familii de militari. Ideea că noi suntem niște văduve și părinți isterici, care nu înțeleg riscul, este jignitoare. Îți asumi riscul acestei meserii, dar nu și când mori din greșeala cuiva care a dat o comandă, jucându-se cu viețile oamenilor”. Episodul 2 AICI.
Episodul 3: Ministrul apărării spune că l-a dat afară pe comandantul bazei de unde a decolat elicopterul, iar acesta afirmă: „Habar n-am cine a dat ordinul de decolare”
Familiile celor 7 militari morți în elicopter susțin că au fost tratate cu dispreț de comandantul bazei Kogălniceanu, comandorul Adrian Popescu. Intrevievați de ziar, ministrul apărării și comandantul bazei au venit cu propria versiune asupra faptelor. Episodul 3 AICI.
Episodul 4. Daniel Moise, pilotul celui de-al doilea MiG, confirmă că a avertizat: „Am spus: «Ninsoare puternică, aveți grijă!»”
Când MiG-ul a căzut, în aer mai era încă un avion de vânătoare, care a reușit să aterizeze. Ziarul a discutat cu Daniel Moise, „Motanul”, pilotul acestui MiG, care a spus cum și el i-a auzit pe militarii americani încercând să se îndrepte spre zona unde dispăruse colegul său. La scurt timp, a ascultat pe comunicații cum elicopterul Black Hawk al US Army s-a întors, din cauza vremii.
Atunci, pilotul Daniel Moise, „Motanul”, a transmis, pe frecvența comună, atât turnului de control, cât și elicopterului: „Aveți grijă, e ninge destul de puternic în nord”. Apoi a auzit cum elicopterul Puma a decolat. Episodul 4 AICI.
Episodul 5. ÎNREGISTRĂRILE CUTIEI NEGRE a elicopterului Puma, cu ultimele clipe ale echipajului, arată că Armata a mințit: „Înclinat… înclinat, nașpa de tot! Nu mai avem pământ”. Le-au spus să se întoarcă când deja muriseră
Înregistratorul de zbor (cutia neagră) a fost descoperit de echipa care a investigat situl accidentului, loc aflat la 11,5 kilometri de baza Kogălniceanu. Ziarul a publicat pasaje din stenograma discuțiilor din elicopter, care arată că niciun moment nu li s-a transmis echipajului să se întoarcă. Discuțiile conținute de înregistratorul de bord au fost publicate și de Recorder, în articolul intitulat: „Cutia neagră a haosului din Armata Română: cum s-a prăbușit elicopterul care nu trebuia să decoleze”. Episodul 5 AICI.
Episodul 6. Disperarea turnului de control când, după MiG, a dispărut de pe radar și elicopterul cu 7 oameni: „Nu-l mai vedem nici pe ăsta și nu vreau să spun, mai dă-o dracu!”
Convorbirile din turnul de control arată cum au fost prinși controlorii de zbor între ordinele superiorilor.
Pe măsură ce tensiunea a crescut, ordinele de la București (centrul de la Moara Vlăsiei) erau tot mai întârziate față de realitatea din teren.
Stenogramele convorbirilor din turn probează, și ele, ca și alte documente, faptul că la echipaj a ajuns doar ordinul de decolare. Nu și cel de revenire la bază. Episodul 6 AICI.
Episodul 7. O armată obosită, la granița cu un război proaspăt. Echipajul care s-a prăbușit cu elicopterul lucrase 15 ore pe zi, în medie, în luna anterioară accidentului. Ce a scris medicul despre ei?
După accident, ancheta a început să scoată la lumină date despre condițiile de muncă ale personalului din aviația românească. Sute de ore lucrate lunar în plus, „libere” care nu mai ajung să fie luate și „o oboseală operațională” care crește riscul de accidente aviatice, toate apar în documentele publicate de ziar. Episodul 7 AICI.
O investigație pe care o vom continua, în zilele următoare. Mulțumim!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Bubulabogumil • 15.10.2022, 13:39
Exista o intrebare pe care nu a pus-o inca nimeni: care era urgenta misunii pilotilor MiG si daca nu cumva dupa semnarea informatiilor meteo de catre acestia, decizia de a zbura nu a fost luata la vreo presiune, alta decat a datoriei militare? Intrebare bonus: ce stiti despre "zborurile de spor", o practica ce nu le este deloc straina lucratorilor din armata (atat piloti cat si personal tesa)? Zboruri facute tocmai pentru scopul de a incasa sporuri pt diferite conditii vitrege. Poate merita cercetat cand sunt acordate aceste sporuri, ce valoare au si cat de mare este incidenta misiunilor in conditii "prielnice" acordarii acestor sporuri... asta daca nu cumva sunt informatii top secret. P.s: nu pun absolut deloc la indoiala simtul datoriei echipajului elicopterului! Intrebarea mea se refera strict la misiunea pilotilor MiG!
bubuifraierii • 16.10.2022, 09:08
Bubulabogumil • 15.10.2022, 13:39
Exista o intrebare pe care nu a pus-o inca nimeni: care era urgenta misunii pilotilor MiG si daca nu cumva dupa semnarea informatiilor meteo de catre acestia, decizia de a zbura nu a fost luata la vreo presiune, alta decat a datoriei militare? Intrebare bonus: ce stiti despre "zborurile de spor", o practica ce nu le este deloc straina lucratorilor din armata (atat piloti cat si personal tesa)? Zboruri facute tocmai pentru scopul de a incasa sporuri pt diferite conditii vitrege. Poate merita cercetat cand sunt acordate aceste sporuri, ce valoare au si cat de mare este incidenta misiunilor in conditii "prielnice" acordarii acestor sporuri... asta daca nu cumva sunt informatii top secret. P.s: nu pun absolut deloc la indoiala simtul datoriei echipajului elicopterului! Intrebarea mea se refera strict la misiunea pilotilor MiG!
Mig ul era în misiune de patrulare aeriana deasupra Dobrogei. Tu crezi ca doar americanii trebuie sa facă misiunile astea? Dacă mai citești odata, o sa descoperi ca și americanii aveau în aer un elicopter care se întorcea din misiune. Eu nu înțeleg, de ce piloții Mig urilor nu se catapulteaza de avem asa mulți morți în astfel de incidente.
MikeDX • 15.10.2022, 21:58
Bubulabogumil • 15.10.2022, 13:39
Exista o intrebare pe care nu a pus-o inca nimeni: care era urgenta misunii pilotilor MiG si daca nu cumva dupa semnarea informatiilor meteo de catre acestia, decizia de a zbura nu a fost luata la vreo presiune, alta decat a datoriei militare? Intrebare bonus: ce stiti despre "zborurile de spor", o practica ce nu le este deloc straina lucratorilor din armata (atat piloti cat si personal tesa)? Zboruri facute tocmai pentru scopul de a incasa sporuri pt diferite conditii vitrege. Poate merita cercetat cand sunt acordate aceste sporuri, ce valoare au si cat de mare este incidenta misiunilor in conditii "prielnice" acordarii acestor sporuri... asta daca nu cumva sunt informatii top secret. P.s: nu pun absolut deloc la indoiala simtul datoriei echipajului elicopterului! Intrebarea mea se refera strict la misiunea pilotilor MiG!
Carevasăzică... în mintea unora... în armată e ca la glovo, eh? Spor de zbor pe vreme rea... Văzând așa comentatori, ar trebui să mulțumim statului că nu mai lasă pe oricine să pună mâna pe o armă. Fără supărare, dar cu greu putea fi pusă o întrebare mai aiurea.