Un colecționar privat de artă din Valencia, care a plătit 1.200 de euro, a făcut imprudența să încredințeze lucrarea unui restaurator de mobilă.
Cum a fost desfigurată Fecioara Maria de un restaurator de mobilă
Omul a făcut ce s-a priceput la celebra pictură ”Inmaculada Concepción” (”Neprihănita Zămislire”), iar rezultatul a fost catastrofal: chipul Fecioarei Maria a ajuns de recunoscut, ”desfigurat”, după cum au constatat experții.
Potrivit ABC, restauratorul a curățat pictura atât de mult, încât figura a dispărut și, pentru a încerca să rezolve dezastrul, a pictat-o din nou.
Proprietarul a riscat și o a doua restaurare, care a fost mai ”rea” decât prima.
Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682) a fost un pictor spaniol din secolul al 17-lea, una dintre cele mai importante figuri ale picturii baroce spaniole.
Originalul operei lui Murillo, din 1678, se păstrează la Muzeul Prado din Madrid. Copia colecționarului spaniol are, de asemenea, o mare valoare, fiindcă e realizată tot de autor.
Fernando Carrera, profesor la Școala Galică pentru Conservarea și Restaurarea Patrimoniului Cultural, a declarat că un astfel de caz necesită ca lucrările să fie realizate ”doar de restauratori instruiți corespunzător”.
Acesți oameni nu ar trebui să fie denumiți restauratori. Mai degrabă, ei distrug opere de artă de o valoare inestimabilă.
Fernando Carrera:
”E ca și cum ai pune un om venit de pe stradă să facă operații în spital”
Carrera, care fost președinte al Asociației Profesionale a Restauratorilor și Conservatorilor din Spania (ACRE), a recunoscut că legea le permite în prezent oamenilor să se angajeze în proiecte de restaurare, chiar dacă nu au pregătirea necesară: ”E ca și cum un om venit de pe stradă ar face operații în spitale. Sau e ca cineva care vinde medicamente fără permis de farmacist. Sau cineva care nu este arhitect, dar construiește clădiri”.
Sectorul de restaurări ar trebui să fie strict reglementat în folosul istoriei culturale din Spania. ”Înainte de a vorbi despre bani, trebuie să ne asigurăm că oamenii care întreprind acest tip de muncă au fost instruiți”, mai spune Carrera.
Din cauza restauratorilor neinstruiți, ”operele de artă suferă pagube ireversibile”
María Borja, unul dintre vicepreședinții ACRE, a spus, de asemenea, că incidente precum distrugerea picturii de Murillo au fost ”mult mai frecvente decât s-ar putea crede”.
Intervențiile neprofesioniste ”înseamnă că operele de artă suferă și pagubele pot fi ireversibile”, a completat Borja.
Conform celor doi specialiști, Spania nu ar avea resurse financiare pentru a proteja ”toate comorile din trecutul nostru, dar trebuie să atragem atenția asupra acestui lucru, chiar dacă, poate, domenii precum sănătatea sunt mai importante azi. Noi aducem în discuție cultura, pentru ca politicienii să pună problemele de patrimoniu cultural pe agenda lor”.
Când Isus Hristos a devenit maimuță
Un alt caz de operă de artă ”schilodită” s-a consemnat în 2012, când un paroh a avut o tentativă personală neautorizată de a restaura fresca ”Ecce Homo” (”Iată omul”), de Elias Garcia Martinez, aflată pe pereții bisericii ”Santuario de Misericordia de Borja”, Zaragoza.
Cecilia Gimenez, despre care s-a scris că ar fi avut și probleme cu vederea, s-a ocupat de restaurare, folosind o pensulă și vopsea, iar rezultatul a fost șocant.
Portretul lui Isus Hristos, ”cândva demn”, semăna cu o schiță în creion a unei maimuțe păroase.
Ulterior, Juan Maria Ojeda, consilierul municipal responsabil pe probleme de cultură, a luat decizia de a acoperi fresca, folosind o fotografie a picturii.
Elias Garcia Martinez (1858-1934) a realizat superba pictură din biserica din Borja în 1930.