Efbet este un client de publicitate în Gazeta Sporturilor, însă Libertatea și publicațiile Ringier nu-și protejează clienții de publicitate.
Redacțiile ziarelor Libertatea și GSP au anchetat în mai multe situații proprii clienți de publicitate, atunci când mesajele lor susțineau că vindecă cancerul, iar compania de media Ringier a renunțat la contracte de 2 milioane de euro, dacă a apreciat că banii publici ar da senzația că pot influența independența editorială.
Imediat după apariția publicității din 16 decembrie, cîteva siteuri din Bulgaria, inclusiv importantul 24chasa.bg, pe vremuri ținând de grupul nemțesc WAZ, au citat textul publicitar de pe libertatea.ro ca și cum acesta ar fi fost o dezvăluire a ziarului din România. Incorectitudinea e cu atît mai mare cu cât textul din libertatea.ro era clar marcat cu PUBLICITATE, deci mesajul aparținea clientului și nu redacției.
Există câteva elemente pe care am putut să le punem cap la cap într-un timp relativ scurt:
- Textul publicitar ajuns în România este scris într-un stil nejurnalistic, plin de judecăți de valoare și de enunțul unor fapte fără dovezile aferente. Nu știm dacă e adevărat sau nu, cert e că nu e deloc probat.
- Cu câteva săptămâni înainte, reporteri ai ziarului Gazeta Sporturilor au fost contactați și li s-au oferit aceste informații, pe care ei au început să le verifice, însă un proces jurnalistic durează și are alte filtre decât cele la care se așteptau difuzorii informațiilor, care erau extrem de grăbiți.
- Prin urmare, acești emisari au vrut să ofere bani jurnaliștilor gsp, ”ca să dăm informațiile pe siteuri mai mici”, fiind refuzați.
- Am identificat un proces de diseminare a unor articole asemănătoare, de pe siteuri obscure din Anglia cu o revenire pe siteuri din Bulgaria sau circularea acelorași informații pe siteuri mici din Grecia, Malta și Italia. Textele seamănă foarte mult, vehiculează aceleași informații și fotografii, ca în cazul textului publicitar apărut în România și citat mai apoi la Sofia.
Comanda publicitară pentru libertatea.ro a venit de la agenția românească de conținut de SEO cu numele FFX.
Textul a mai apărut și în România Liberă, Ziarul de Iași, Curierul Național sau Gazeta de Cluj și pe alte siteuri mici, dar nemarcat cu publicitate! Clientul care a plătit ca textul să fie expus în România vine din Anglia și se numește CITM, o companie a FINSBURY Media.
Gazeta Sporturilor și Libertatea vor încerca să afle, cu rigoare jurnalistică, cum a ajuns piața de media, de publicitate și de pariuri din România în mijlocul acestui război cu origini în Bulgaria.
Foto: Shutterstock