Dincolo de anvelopele de iarnă, care nu trebuie să lipsească sub nici o formă de pe mașina ta, mai sunt și alte aspecte de care trebuie să ții cont atunci când conduci pe un drum alunecos.
În acest articol îți vom da câteva sfaturi de cum trebuie să conduci în siguranță pe drumurile acoperite cu gheață sau polei care, sperăm noi, te vor ajuta și te vor feri de necazuri.
Cuprins:
Nu circula cu viteză mare!
Atunci când conduci pe un drum acoperit cu gheață sau cu polei în primul rând va trebui să reduci viteza suficient de mult încât să poți manevra mașina în condiții de siguranță. Când șoseaua este alunecoasă, aderența este foarte scăzută, iar distanțele de frânare se multiplică de 10 ori. Trebuie să știi că pericolul numit „derapare” poate apărea și la viteze mici, mai ales atunci când bruschezi direcția, frâna ori accelerația.
Folosește doar frâna de motor!
Pentru ca mașina să nu derapeze este foarte important să folosești frâna de motor. Când drumul este acoperit cu gheață sau cu polei, aderența este foarte mică, iar o frânare violentă va bloca roțile și automat mașina va derapa. De aceea, îți recomandăm să folosești cât de mult poți frâna de motor, chiar și atunci când mașina derapează. Manevra te va ajuta să recapeți tracțiune. La urcarea unei pante, folosește o treaptă de viteză superioare celei cu care s-ar circula pe uscat, iar la coborâre folosește o treaptă inferioară.
Păstrează distanța față de mașina din față!
Distanța pe care trebuie să o menții pe timp de iarnă trebuie să fie mai mare decât atunci când circuli pe drumuri uscate. Explicația este aceea că aderența roților scaade invers proporțional cu perioada de frânare. Dacă drumul este aglomerat, evită să accelerezi în curbe ca să nu riști să intri pe contrasens. Folosește frâna de motor înainte de a aborda un viraj, rotește volanul în direcția de deplasare fără să apeși pedala de accelerație și, astfel, mașina se va „așeza” perfect în curbă. Vei putea accelera doar la ieșirea din viraj, în linie dreaptă.
Nu brusca în nici un fel mașina!
Chiar și atunci când circuli cu viteză redusă există riscul ca mașina să derapeze când șoseaua este acoperită cu gheață sau cu polei. Mașina va derapa dacă vei brusca volanul, pedala de frână ori pedala de accelerație. Îți recomandăm ca toate comenzile să le efectuezi cu blândețe pentru că, astfel, vei reduce riscul de a derapa. De asemenea, la pornirea de pe loc, în condiții de drum cu polei, folosește treapta a doua a cutiei de viteze și ridică progresiv şi lent piciorul de pe ambreiaj.
Ține ambele mâini pe volan!
Indiferent de condițiile de drum, dar mai ales în condiții de drum cu polei, este recomandat să ții ambele mâini pe volan. Poziția acestora este la ora 9 şi la ora 3. Sub nici o formă nu lua mâinile de pe volan pentru a răspunde la telefon ori pentru a butona sistemul audio. Dacă mașina derapează, nu o vei mai putea controla. Dar, dacă vei avea în permanență mâinile pe volan, o vei controla mai ușor și mai bine și vei putea, astfel, ieși dintr-o situație la limită.
Nu te panica dacă mașina derapează!
Poleiul este mult mai periculos comparativ cu gheața deoarece își dă impresia că asfaltul este doar umed, nu și înghețat. De aceea, acest fenomen mai este cunoscut și sub denumirea de „gheața neagră”. Dacă se întâmplă să derapezi, încearcă să-ți păstrezi calmul. Tot ceea ce trebuie să faci este să fii foarte atent la cum derapează mașina. Fără să te precipiți, privește în sensul de deplasare și rotește volanul în aceeași direcţie în care „pleacă” spatele mașinii, reducând total sau parţial accelerarea, însă fără să frânezi. Dacă spatele începe să derapeze în cealaltă direcţie, redu bracarea roţilor până reușești să stabilizezi maşina.
Nu circula noaptea!
Îți recomandăm ca, pe timpul iernii, să încerci să nu circuli niciodată pe timp de noapte. În sezonul rece noaptea sunt cele mai mici temperaturi, care favorizează formarea poleiului. De asemenea, nu este recomandat să pornești la drum nici la primele ore ale dimineții. Afară este încă frig și odată cu primele raze de soare, solul începe să se încălească și apare și fenomenul de ceață. De aceea, în sezonul rece, cel mai bine este să circuli după prânz când există toate șansele ca poleiul și ceața să dispară.