Dacă la taxi dai în jur de 550 de lei pe lună (la un tarif pe km de 1,4 lei), cu maşina personală nu cheltuieşti mai mult de 260 de lei. Aşadar, anual, vei scoate din buzunar vreo 6.600 de lei pentru taxi şi circa 3.100 de lei pentru drumurile făcute cu maşina personală. Să nu ne pripim!…
Calculul se referă strict la kilometrii parcurşi. Atenţie – în cazul maşinii personale, va trebui să ţii cont şi de costurile de întreţinere, care nu sunt deloc mici (CASCO, RCA, impozit anual, inspecţia tehnică periodică ITP, reviziile care se fac la fiecare 15.000 de kilometri, cauciucurile de vară şi de iarnă, spălătoria etc.).
Deloc de neglijat este consumul în mediul urban, aproximat la 10%, şi preţul carburanţilor, pentru care am luat drept etalon cel mai mic preţ de la benzinării – 4,3 lei pe litru. Astfel, pentru parcurgerea zilnică a 20 de kilometri, adică 7.200 km pe an, este nevoie de 720 litri de benzină, adică echivalentul a aproximativ 693 de euro pe an.
La aceasta se adaugă CASCO, aproximativ 250 euro/an, RCA-ul obligatoriu – 100 euro/ an, impozitul – 15 euro (pentru o capacitate de 1.600 cmc se plătesc 64 de lei), ITP – 15 euro (în funcţie de service, valoarea ITP variază între 90 şi 150 de lei, dar se face o dată la doi ani). Cumulate, toate aceste costuri trec de 1.100 de euro.
Faţă de acestea – sunt doar cheltuielile previzibile, nu şi eventuale reparaţii -, folosirea taxiului zilnic ajunge să fie cu mai puţin de 400 de euro pe an mai scumpă, preţ pe care mulţi preferă să-l plătească pentru a scăpa de grija proprie-i maşini şi a nervilor din trafic. Comparaţia taxi vs maşina personală e pur orientativă. Cel mai ieftin este să călătoreşti cu transportul în comun – vei plăti aproximativ 1.500 lei pe an ( circa 335 euro), atât pentru abonamentul la autobuz, cât şi la metrou.