Steven Taylor, psiholog clinician, profesor la University of British Columbia și autorul lucrării “Psihologia pandemiilor”, a explicat, pentru CNN, care este mecanismul din spatele acestei isterii a cumpărării de hârtie igienică – unul dintre lucrurile esențiale într-o locuință, dar nu atât de importante ca, să spunem, pâinea ori laptele.

“În situații cum este cea a unei epidemii sau,
mai rău, a unei pandemii, oamenii se panichează. Cumpărarea de hârtie igienică
este unul din rezultatele acestei panici, o reacție disproporționată la bombardarea
cu informații despre un virus care se răspândește la nivel global și bagă țări întregi
în carantină”, spune prof. Taylor.

Covid-19 e ceva nou, e o amenințare de care omenirea nu s-a mai lovit. Un dușman nemaivăzut, care împinge oamenii să ia măsuri speciale de precauție.

Prof. Steven Taylor:

Specialistul este de părere că teama că ar
putea rămâne fără lucruri esențiale în timpul carantinei e unul dintre declanșatorii
acestei isterii a cumpărăturilor. Apoi, ar mai fi dorința de a nu depinde de
autorități.

Dacă știi că urmează să intri în carantină, e normal să-ți faci stoc. Degeaba dau autoritățile asigurări că magazinele vor fi aprovizionate fără oprire și că persoanele care vor avea nevoie de ajutor îl vor primi – știm, din experiență, că autoritățile spun multe și nu se țin mereu de cuvânt.

Prof. Steven Taylor:

Comportamentul imitativ s-ar mai număra printre factorii declanșatori ai cumpărăturilor “isterice”.

Când vezi câteva persoane cu coșurile de cumpărături pline de hârtie igienică, în plină epidemie, te gândești că se va termina hârtia, și atunci cumperi și tu, ca să nu rămâi fără. Omul e un animal social. Panica e contagioasă, se răspândește cât ai zice pește. Acum ai trei cumpărători de hârtie, peste o jumătate de oră ai 30 și așa se epuizează stocul din magazin. Cei de acasă, când văd la știri că rafturile de hâtrie igienică se golesc, fug și ei la magazine să se aprovizioneze. Așa se creează o falsă criză a hârtiei igienice.

Prof. Steven Taylor:

“Rețelele de socializare joacă un rol important în răspândirea panicii, în cazul epidemiei de coronavirus, acolo se postează repede și des și nu întotdeauna sunt informații verificate”, mai susține prof. Taylor.

Și Frank Farley, profesor la Temple University
și fost președinte al American Psychological Association, pune isteria cumpărării
de hârtie igienică pe seama anxietății generate de răspândirea coronavirusului
la nivel global.

Epidemia a declanșat un mecanism care se numește psihologia supraviețuirii. Fiecare dintre noi își face planuri pentru a supraviețui cât mai mult în casă, fără ajutor din exterior, și acționează în consecință, își cumpără ceea ce crede că îi va fi necesar.

Prof. Frank Farley:

 
 

Urmărește-ne pe Google News