Zeci de profesori din toată țara îi învață pe elevii lor să își dea seama când au în fața ochilor o știre falsă. Și se folosesc pentru asta de operele literare care se studiază în mod normal. Așa ajung să vorbească despre drepturile constituționale încălcate ale lui Harap Alb sau despre condiția femeii de-a lungul timpului, pornind de la ”Enigma Otiliei”, potrivit publicației Școala 9 BRD, o platformă publicistică având ca temă educația, fondată și finanțată de BRD, dar scrisă de jurnaliști independenți.
Profesorii au învățat, la rândul lor, ce înseamnă educație media în cadrul programului ”Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) începând din 2017.
La Colegiul Silvic Bucovina din Câmpulung Moldovenesc, două profesoare de română predau educație media, inserată în orele lor. Lidia Mîrzac este una dintre ele și s-a angajat să-i ajute pe elevi să gândească cu capul lor.
Au ajutat-o și textele literare. ”De exemplu, la clasa a X-a, avem basmul lui Harap Alb și aici am făcut 3 redacții de ziar, o redacție al cărei patron era spânul, o redacție al cărei patron era craiul și una cu patron independent. Și fiecare redacție trebuie să facă un articol despre episodul de la fântână. Și fiecare a făcut articolul să țină partea patronului. Și de acolo am pornit discuția”, a spus profesoara. Tot la Harap Alb, elevii au fost puși să vadă ce drepturi prevăzute în Constituție i s-au încălcat personajului.
Una dintre cele mai interesante lecții a fost la ”Enigma Otiliei” a lui George Călinescu. ”Am insistat foarte mult pe anumite elemente de discriminare, am discutat cu ei despre condiția Otiliei și despre drepturile femeii. Și atunci împreună am înțeles mai bine personajul Otilia. Până acum nu mă duceam cu elevii până acolo”, a spus profesoara.
Citește continuarea, pe Școala 9 BRD.