Un proiect se referă la posibilitatea ca păgubiții să poată primi banii, chiar dacă falimentul City Insurance nu este pronunțat definitiv în justiție, iar altul vizează modul de stabilire a prețurilor.
Sunt două Ordonanțe de urgență în avizare. Am discutat și astăzi cu Consiliul Concurenței, ar trebui să fie pe masa Guvernului săptămâna viitoare. O ordonanță se referă la prețurile asigurărilor RCA, iar alta, la situația City Insurance, dacă se ajunge acolo, pentru a asigura că nu se ajunge ca oamenii să aibă un claim și să nu poată fi plătit, deci ne asigurăm că se vor putea plăti banii de la Fondul de Garantare.
Florin Cîțu:
Epopeea City Insurance
Posibilitatea ca păgubiții să primească rapid banii vine în contextul în care City Insurance, liderul sectorului de asigurări RCA, se află aproape de faliment. Presa a relatat că atelierele de reparații auto refuză deja clienții care trebuie să-și repare autoturismele în baza polițelor emise de companie.
Compania se afla în administrare specială și trebuia să vină cu o majorare de capital de 150 de milioane de euro până în data de 6 septembrie.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a fost informată de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), care este administratorul temporar al City, că în conturile companiei nu au fost depuși banii.
Vehiculul olandez de investiții i3CP HOLDING BV a anunțat recent că a subscris toate acțiunile emise de City, însă nu a plătit nimic.
Din cauză că majorarea de capital nu a avut loc, City nu are destui bani ca să acopere polițele emise.
ASF nu a anunțat însă și declanșarea falimentului oficial al companiei.
În caz de faliment, polițele de asigurare emise de companie vor fi valabile în continuare.
Plăți rapide
Ordonanța va permite ca Fondul de Garantare să poată începe plata despăgubirilor imediat ce companiei îi va fi ridicată autorizația de către ASF.
Anterior, în perioada 2015-2016 România a mai trecut prin situații similare, după falimentele Astra Asigurări și Carpatica Asig, cele mai mari companii de asigurare din România la acea dată. Din cauza falimentelor, prețul RCA a crescut la acel moment foarte mult, ceea ce a dus la proteste ale transportatorilor și șoferilor din România.
Ulterior, Guvernul Cioloș a plafonat prețul asigurărilor RCA, iar după ridicarea plafonării a fost introdusă o nouă lege în domeniu.
Ordonanță cerută de Comisia Europeană
Potrivit Economica.net, cea de-a doua ordonanță transpune în legislație o serie de modificări cerute de Comisia Europeană. Este vorba de modificări tehnice, în sensul liberalizării modului în care companiile de asigurări își stabilesc tarifele.
Comisia Europeană a demarat o procedură de infringement la adresa României, după sesizarea asigurătorilor.
Practic, legislația se va întoarce la situația din 2017, când a fost adoptată noua lege RCA.
Tarife de referință pentru service-uri
Noutatea ar putea fi introducerea unor tarife de referință și pentru service-uri. Acestea au fost acuzate de asigurători că cer sume mari pe ora de manoperă și pe reparații.
Din cauza prețurilor mari, asigurătorii susțin că au ajuns pe pierderi, ceea ce mai departe acest lucru duce la creșterea tarifelor RCA, pentru ca firmele de asigurare să își recupereze pierderile.