Dacă ai deja un business, știi foarte bine că lucrurile nu sunt chiar roz și că problemele apar, adesea, pe mai multe fronturi deodată. 

Printre cele mai frecvente situații neplăcute sunt cele financiare, iar sursa acestora este, de multe ori, clientul. Cu toate că depindeți unul de celălalt, pe parcursul colaborării este posibil să ai surprize din partea acestuia. Află cum le poți evita pe cele neplăcute. 

Cunoaște-ți clientul înainte de prima întâlnire

Documentează-te! Poți afla informații și păreri despre orice firma și potențial client pe internet, dar ai grijă ca sursa să fie de încredere. Odată ce te-ai convins că firma clientului este serioasă – prin verificarea datelor companiei, a informațiilor financiare și a incidentelor de plată, cercetează-i domeniul de activitate. Cu cât înțelegi mai bine cu cine vei avea de-a face, cu atât îți va fi mai ușor să decizi dacă vrei să începi o colaborare.      

Clarifică nevoile și așteptările clientului de la tine, urmând regula celor 3 C

Prima întâlnire e menită să vă fie de ajutor amândurora, așa că vorbiți deschis despre cum doriți să decurgă lucrurile. Astfel, îți va fi clar dacă poți și vrei să îți oferi serviciile persoanei din fața ta. 

1. Contract

Înainte de a începe un proiect, asigură-te că ai un contract semnat de ambele părți. Atrage atenția asupra termenilor și condițiilor și asigură-te că sunt bine înțelese. Răspunde întrebărilor pe care le primești, explică și susține-ți punctele de vedere și nu te teme să pui întrebări, la rândul tău. Nu în ultimul rând, nu te sfii să refuzi negocierea unor termeni și condiții, dacă sunt în detrimentul tău.  

2. Comunicare

Comunicarea este cheia relațiilor bune, iar în relația cu clientul aceasta poate fi uneori  dificil de gestionat. Abordează situațiile cu diplomație, chiar și atunci când e vorba de întârzierea plăților. Contactează-ți clientul, află motivul întârzierii și dă-i un nou termen de plată. Dacă din nou nu își achită datoria la timp, poate că este cazul să contribui la completarea profilului său online, printr-un incident de plată.  

3. Corectitudine

În mod ideal, respectul este reciproc în interacțiunile cu toții clienții. Indiferent de situațiile în care te vei găsi, confruntă-le cu demnitate și nu permite nimănui să abuzeze de bunăvoința ta. Dacă nu găsești înțelegere și munca ta nu este apreciată, ia decizia corectă pentru tine și adu-le clienților tăi la cunoștință ce ai hotărât și motivele pentru care faci alegerea respectivă. 

Toate aceste sfaturi sunt mai ușor de aplicat atunci când știi de la bun început cu cine ai de-a face. Verificarea profilului unui potențial client te ajută să filtrezi rău-platnicii și să contribui la responsabilizarea deținătorilor de firme, prin recenziile tale sincere. Nimeni nu își dorește o reputație proastă pentru următorii cinci ani, nu-i așa? 

Sursa foto: Pexels

Cum arată buletinul de vot pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!
 

Urmărește-ne pe Google News