„Nu ne mai rămâne nici măcar o fărâmă de timp pentru noi, pentru ceea ce ne place să facem. Suntem extenuați”, spune unul dintre elevii care au participat la studiul „Salvați Copiii” numit „Cum se simt copiii la școală”.
Copii și adolescenți au fost puși să aleagă, de pe o scară de la 1 la 10, diferite stări: obosit, stresat, furios, singur, plictisit. Oboseala a primit cele mai mari scoruri.
Vacanța de Paști, care ține până pe 1 mai, este o pauză binemeritată, dar psihoterapeuta Madeleine Negoiță crede că atenția părinților trebuie să fie constantă, fiindcă oboseala copiilor vine la pachet cu diminuarea memoriei, instabilitate, tulburări de somn.
Școala 9: Din punct de vedere psihologic, cum afectează un program încărcat viața unui adolescent?
Madeleine Negoiță: Un program încărcat afectează viața oricui, cu atât mai mult al adolescenților care traversează o perioadă plină de provocări. Efectele sunt diferite în funcție de natura și solicitările programului, de perioadele în care programul este încărcat, de prezența sau absența unor perioade de pauză, de recuperare, de relaxare.
În general, pot apărea modificări comportamentale – reducerea performanței școlare, reducerea capacității de decizie, intoleranța, degradarea relațiilor interpersonale, pasivitate sau agresivitate.
Uneori se observă efecte în zona cognitivă – de exemplu: diminuarea memoriei operative, instabilitate în manifestarea atenției, sensibilitate sau efecte în zona fiziologică – de exemplu: dureri de cap, tulburări de somn, tulburări de apetit, oboseală, tensiuni musculare.
– Ce abilități dezvoltă activitățile extrașcolare?
– În funcție de tipul activității extrașcolare, aș spune că orice abilitate. În plus, un adolescent care are și alte activități în afara școlii învață să își gestioneze, organizeze timpul mai bine. Învață să prioritizeze. Își dezvoltă abilități sociale, de comunicare, de relaționare, își extinde orizontul.
– Ce ajutor le poate oferi școala într-o astfel de situație, a unui program plin de activități?
– Școala îi poate sprijini în multe feluri. O direcție ar fi să îi învețe „să învețe”, să îi pregătească pentru viitor. Scopul educației nu sunt notele mari, ci învățarea și utilizarea cunoștințelor la nevoie. Școala îi poate ajuta să învețe să facă alegeri.
„Recomand părinților să își observe (nu să își controleze) constant copiii”
– Care ar fi programul ideal pentru un adolescent?
– Fiecare adolescent este diferit, ei nu sunt tipare. E de dorit să luăm în considerare unicitatea fiecăruia. Din perspectiva mea, este important să se țină cont de interesele adolescentului, de ceea ce dorește să studieze, să profeseze în viitor. De asemenea, ar ajuta un echilibru între zona academică și activități sportive, artistice sau din alte zone de interes și zona de relaxare.
– Cum își pot ajuta părinții copiii, în momentul în care observă stresul și oboseala care sunt provocate de program?
– Adolescența este o perioadă de formare. În această perioadă, copiii au nevoie de suport emoțional, de atenție, apreciere, afecțiune, valorizare. Uneori au nevoie de sfaturi, sugestii, îndrumare. Au nevoie să fie învățați să identifice corect și adecvat resursele necesare pentru a face față provocărilor.
Recomand părinților să își observe (nu să își controleze) constant copiii, în acest caz, adolescenții. Să mențină un dialog deschis cu ei, să îi respecte. Recomand un echilibru între îndrumare și ghidaj și asumarea deciziilor.
Părinții își ajută copiii atunci când îi susțin, le respectă deciziile, alegerile și veghează la sănătatea emoțională a acestora. Ne educăm copiii pentru ca ei să ajungă să se comporte conform propriilor convingeri.
– În ziua de azi, foarte mulți adolescenți au un job part-time. Care este părerea dumneavoastră despre acest lucru?
– Un job part-time poate fi o modalitate de învățare, de dobândire de abilități noi, de exersare practică a unor activități. Poate fi și un loc în care cunoști persoane noi, faci „networking”. Uneori poate să fie o modalitate prin care adolescentul își ocupă mintea și timpul cu altceva în afară de școală.
Totuși, recomand echilibrul și măsura și aici. Mai degrabă un job pe perioade scurte – de exemplu în vacanța de vară.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro