Pentru a obține o copie a datelor personale trebuie să faceți următoarele.

Întâi de toate trebuie să dați clic pe Settings. Ulterior, din General trebuie să dați clic pe ”Download a copy of your Facebook data”.

Durează o vreme până când se realizează arhiva, iar datele vă sunt trimise pe adresa de email folosită la logarea pe Facebook.

Ce aplicații au acces la contul de Facebook

Partea cea mai surprinzătoare este să aflăm cât de multe aplicații sau site-uri au acces la datele de pe Facebook.

Dacă vă logați pe Facebook pe diverse servicii online, atunci să știți că toate acestea au acces la contul vostru și pot posta în locul vostru.

O să fiți surprinși cât de multe sunt pentru că, probabil, ați folosit și schimbat multe aplicații din 2009-2010 încoace, de când a devenit foarte popular Facebook, și este posibil să fi uitat de ele.

Acestea se găsesc în Settings, apoi Apps.

Te spionează chiar și când nu ești pe Facebook

Dar colectarea de date nu se oprește niciodată. Facebook spionează chiar și oamenii care nu au cont de Facebook. Și asta prin intermediul butoanelor de Share și Like integrate în aproape toate site-urile de pe internet.

Din această cauză, Facebook are nenumărate procese în toată Uniune Europeană. Iar de câteva zile are de înfruntat un proces și în scandalul Cambridge Analytica.

De asemenea, autoritatea anticartel din Germania a demarat la începutul acestui an o investigație împotriva Facebook, acuzând compania de concurență neloială prin colectarea de date.

Mai precis, Facebook adună date despre utilizatori și face profit din asta, pe când companiile mici nu au la dispoziție acest ocean de informații la care are acces Facebook, așa că veniturile și profiturile lor sunt afectate.

Ce spune legea

Legea 677/2001 privind protecția datelor spune clar că utilizatorii pot revoca accesul Facebook la datele lor personale.

Iată ce spune articolul 15 din aceasta:

”Art. 15: Dreptul de opoziţie
(1)Persoana vizată are dreptul de a se opune în orice moment, din motive întemeiate şi legitime legate de situaţia sa particulară, ca date care o vizează să facă obiectul unei prelucrări, cu excepţia cazurilor în care există dispoziţii legale contrare. În caz de opoziţie justificată prelucrarea nu mai poate viza datele în cauză.

(2)Persoana vizată are dreptul de a se opune în orice moment, în mod gratuit şi fără nici o justificare, ca datele care o vizează să fie prelucrate în scop de marketing direct, în numele operatorului sau al unui terţ, sau să fie dezvăluite unor terţi într-un asemenea scop.

(3)În vederea exercitării drepturilor prevăzute la alin. (1) şi (2) persoana vizată va înainta operatorului o cerere întocmită în formă scrisă, datată şi semnată. În cerere solicitantul poate arăta dacă doreşte ca informaţiile să îi fie comunicate la o anumită adresă, care poate fi şi de poştă electronică, sau printr-un serviciu de corespondenţă care să asigure că predarea i se va face numai personal.

(4)Operatorul este obligat să comunice persoanei vizate măsurile luate în temeiul alin. (1) sau (2), precum şi, dacă este cazul, numele terţului căruia i-au fost dezvăluite datele cu caracter personal referitoare la persoana vizată, în termen de 15 zile de la data primirii cererii, cu respectarea eventualei opţiuni a solicitantului exprimate potrivit alin. (3)”.

Reamintim, începând cu data de 25 mai va intra în vigoare în toată Uniunea Europeană, inclusiv în România, directiva GDPR privind protecția datelor. Aceasta permite amenzi de 4% din cifra de afaceri pentru companiile care nu au grijă de datele utilizatorilor sau consumatorilor.

Ce spune un hacker despre rețelele sociale

Andrei Avădănei, un ”hacker alb”, a explicat pentru Libertatea ce înseamnă această colectare de date pe care o fac rețelele sociale.

”Cred că e mai grav la alte rețele sociale și alte platforme decât e la Facebook. Pentru că Facebook e atât de popular încât a fost bombardat de tot felul de cereri venite din partea guvernului de a limita accesul la date și așa mai departe. Alte rețele sociale, din plan secund, nu sunt la fel de pregătite ca Facebook, de exemplu. Mai mult decât atât, și magazinele virtuale au informații despre noi, platforme pe care le folosim în diferite scopuri, platforme de management în interiorul companiilor. Toate au informații despre noi”, a spus acesta.

Google, Amazon, Microsoft, Uber și Netflix colectează date despre noi

Astfel, pe lângă Facebook, au date personale despre noi rețeaua Instagram, care e deținută tot de către Facebook, dar și companii precum Twitter, Snapchat sau Verizon, care deține Tumblr.

La capitolul magazine online, au informații despre noi și companii precum Amazon sau eMag. De asemenea, are date personale despre noi și Microsoft, care deține motorul de căutare Bing și rețeaua profesională LinkedIn.

De asemenea, deține date despre noi și Google, posesorul celui mai popular motor de căutare din lume, al celui mai mare site video (YouTube) și aceeași companie care deține servicii precum Gmail, Google Maps, Waze.

Site-urile video precum Netflix colectează la rândul lor informații, ca și platformele online care fac legătura între șoferi și consumatori, precum Uber sau Taxify.

În fine, aproape orice aplicație instalată pe smartphone, tabletă sau calculator colectează informații personale despre utilizator.

Educația cibernetică

Una dintre soluțiile pentru conștientizarea extinderii colectării de date ar fi educația cibernetică. Avădănei este pentru introducerea acesteia.

”Imaginează-ți că, în momentul de față, copiii au acces la foarte multe lucruri pe internet, își fac profile online și ar trebui măcar să știe că o parolă la un astfel de profil este a lor și atât, nu ar trebui să o împartă cu alții.

Este cel mai simplu exemplu. Dacă acel profil le va fi luat sau stricat, ei vor suferi foarte mult, iar când ești clasa a doua sau a treia, impactul emoțional este destul de grav”, punctează specialistul IT.


Citește și:

VIDEO/ Partea nevăzută a Facebook. Un hacker alb ne explică ce se ascunde în spatele aplicațiilor de pe rețelele de socializare

 
 

Urmărește-ne pe Google News