În primul rând, trebuie să știi că, pentru a primi de la stat cei 45.245 lei, sumă nereturnabilă, trebuie să dispui, la rândul tău, de o sumă considerabilă, pe care ești obligat s-o aloci din propriile buzunare pentru demararea afacerii.

Poți lua un credit

Dacă nu ai această sumă, poți lua un credit de la o bancă, pe care guvernul urmează s-o aleagă drept partener în acest program. Legat de finanțare, Direcția Politici Antreprenoriale din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri precizează: „Pentru întocmirea Contractelor de Finanțare, beneficiarii trebuie să prezinte dovezi certe privind capacitatea de cofinanțare a proiectului, respectiv prezentarea de: extras de cont semnat de catre ofițerul bancar (eliberat cu cel mult 3 zile lucrătoare înainte de data depunerii) care să demonstreze că beneficiarul dispune de suma necesară cofinanțării, de un contract sau o linie de credit, emise de o instituție financiară bancară din Romania și care vor acoperi cel puțin valoarea finanțării proprii a proiectului, respectiv procentul de cofinantare din cheltuielile eligibile (adică, 50% din cheltuieli- n.red)”.

Dovada capacității de finanțare/cofinanțare a proiectului va fi prezentată la sediul Oficiului teritorial pentru IMM-uri (OITIMMC) la momentul semnării contractului de finanțare de către părții.

Condiții de eligibilitate

Potrivit procedurii, prin Programul SRL-D se acordă ajutorul financiar nerambursabil de circa 10.000 de euro microintreprinderilor nou-înființate, conduse de intreprinzatorii debutanți în afaceri, care desfașoară pentru prima dată activitate economică, prin intermediul unei socieăți cu răspundere limitată debutantă (SRL-D). Firma trebuie să fie înfiițată de un intreprinzator debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 intreprinzatori asociați, toți debutanți.

Așadar, nu au acces la această finanțare cei care au mai avut firme sau au derulat o activitate economică, inclusiv în calitate de persoană fizică autorizată (PFA), precum și cei care au sau au avut părți sociale sau acțiuni la alte companii. Firma beneficiară trebuie să aibă în obiectul de activitate cel mult 5 (cinci) grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităților din economia națională în vigoare (CAEN Rev 2).

Toate investițiile inițiale, din fonduri proprii

Trebuie precizat un lucru extrem de important: dacă opteazi pentru acest program, vei fi nevoit să plătești inițial, din banii tăi, toate investițiile necesare pentru demararea afacerii ( achiziționarea terenului, a clădirii, a utilajelor, a materialelor necesare ș.a.m.d. ), urmând ca, ulterior, statul să-ți deconteze cheltuielile, în limita celor 10.000 de euro alocați.

Practic, pentru a obține ajutorul financiar nerambursabil de 10.000 de euro, trebuie să ai, din start, 20.000 de euro, bani proprii sau împrumutați de la bancă. Dar, toate detaliile, inlusiv cele privind înscrierea în acest program, procedurile, domeniile de activitate admise, modul de completare a planului de afaceri și sistemul de punctaj în vederea obținerii finantarii se găsesc pe site-ul www.aippimm.ro.

Întrebări frecvente

Programul a fost aplicat și anul trecut. Pe site-ul https://www.planul-de-afaceri.ro, sunt redate cele mai frecvente întrebări adresate de cei interesati:

  • Este nevoie să am toţi cei 10.000 de euro în momentul în care semnez contractul?

– Nu, nu este nevoie, trebuie să ai doar jumătatea ta aferentă fiecărei trageri în parte în momentul în care ai de gând să o faci.

  • Dacă vreau să obţin finanţare cu credit bancar, înseamnă că nu trebuie să am niciun ban?

– Din păcate, chiar şi finanţarea cu credit bancar presupune prezenţa unei contribuţii proprii pentru acoperirerea TVA-ului aferent şi evident, o sumă de bani necasară asigurării unui cash flow pozitiv.

  • Cei 10.000 de euro, sunt din fonduri europene?

– Nu, cei 10.000 de euro sunt asiguraţi de bugetul de stat.

  • Care sunt codurile CAEN eligibile pentru a infiinta un SRL-D?

– Toate, cu exceptia celor precizate în ghidul solicitantului

  • Pot obţine finanţarea de la stat şi în acelaşi timp să accesez şi fonduri europene?

– Da, dar trebuie să se respecte regulile de minimis (să nu depăşească cumulativ 200.000 de euro) şi să nu se solicite finanţare pentru aceeaşi activitate.

  • Pot aplica şi pentru Programul SRL-D şi pentru Programul START în acelaşi timp?

– Da, chiar şi la restul programelor.

  • Contează dacă am sau nu activitate în cadrul SRL-D-ului în momentul în care solicitat finanţare?

– Nu contează, depunerea planului de afaceri se poate face şi a doua zi după ce se obţin actele oficiale de înfiinţare ale firmei.

  • În cadrul programului se finanţează activităţi agricole: livadă, ciupercărie, fermă de animale, cereale?

-Aceste activităţi de producţie primară agricolă nu sunt eligibile.

  • Pot să aplic pentru finanţare dacă firma este plătitoare de TVA ?

– Da.

  • Pot să înfiinţez un SRL-D şi să nu aplic la finanţarea de 10.000 de euro?

-Da, evident. Beneficiile SRL-D-ului nu sunt obligatorii, aplicarea la obţinerea finanţării, garantarea creditului şi neplata contribuţiilor sociale din partea angajatorului sunt opţionale. Cu toate acestea, în momentul în care se obţine unul din aceste trei avantaje, societatea este obligată să angajeze minimum 2 angajaţi. Pentru finantarea însă puteţi aplica atât timp cât sunteţi SRL-D. Deci pentru 3 ani.

  • Cât timp trebuie să ţin numărul de angajaţi declaraţi în planul de afaceri?

– În momentul în care faceţi prima tragere de bani, trebuie să aveţi un minimum de 2 angajaţi. În momentul în care efectuaţi ultima tragere, trebuie să aveţi numărul de angajaţi declaraţi în planul de afaceri şi să-i menţineţi până la pierderea statului de SRL-D (nu mai mult de 3 ani). Dar atenţie, vorbim de număr de angajaţi. Persoanele care vor ocupa posturile respectiva pot varia.

  • Salariile sunt cheltuieli eligibile în valoarea lor brută sau netă?

– Salariile sunt eligibile în valoarea lor netă. Cu toate acestea, şi contribuţiile sociale sunt cheltuieli eligibile.

  • Ce se întâmplă dacă am cheltuieli diferite de cele trecute în planul de afaceri?

-Acestea nu se decontează şi vor fi suportate doar de către întreprinzător.

  • Ce se întâmplă dacă valoarea cheltuielilor diferă de cele trecute în planul de afaceri?

– Dacă de exemplu, doriţi să achiziţionaţi un laptop, trecut în planul de afaceri cu 3.000 de lei fără TVA, şi veniţi cu o factură proformă de 3.500 de lei fără TVA, atunci vi se decontează doar 1.500 de lei din valoarea acestuia, reprezentând 50% din suma declarată iniţial de 3.000 de lei. Dacă însă veniţi cu o factură de 2500 de lei, atunci vi se decontează 1250 de lei, reprezentând 50% din valoarea facturii prezentate.

  • Ce se întâmplă dacă la finalul tragerilor, nu reuşesc să îndeplinesc procentul de investiţii declarat în cadrul planului de afaceri?

-Trebuie să daţi toţi banii înapoi. Insă acest lucru nu se va intampla. Trebuie ca în orice moment al implementarii proiectului, sa aveţi îndeplinit acel procent de 40% investitii. Pe scurt, nu va elibereaza ei oricum banii dacă nu începeţi intâi să faceţi investitii.

  • Cum pot face tragerile de bani?

Acestea se pot face în două moduri:

În primul mod, vă prezentaţi la CEC Bank cu cererea de tragere şi facturile proforme ale cheltuielilor dorite. Aceasta va trimite mai departe către Agenţie cererea, pentru ca aceasta să certifice că tipul cheltuielilor ce se doresc a fi efectuate corespund cu cele  trecute în planul de afaceri. În momentul în care CEC-ul va primi un semnal pozitiv, va efectua plata către furnizori în felul următor: va lua din contul agenţiei aferent SRL-D-ului, jumătate din suma de plată şi apoi va lua din contul SRL-D-ului deschis la CEC cealaltă jumătate, plus TVA-ului.

În al doilea mod, puteţi efectua cheltuielile din banii proprii (dar toate operaţiunile trebuie făcute prin CEC) iar apoi, mergeţi la CEC cu cererea şi tragere şi facturile finale şi aşteptaţi să primiţi inapoi în contul firmei, jumătatea aferentă AFN-ului.

În ambele cazuri, cererea de tragere pe lângă facturi trebuie să fie insoţită de documente justificative. În cazul investiţiilor, vorbim de un dosar de achiziţie, în care să fie ataşate 3 cereri personalizate de ofertă către trei furnizori, cele trei oferte primite şi un proces verbal prin care se justifică alegerea făcută.

  • Ce se întâmplă dacă îţi pierzi statutul de SRL-D în timpul derulării programului?

-Trebuie daţi banii înapoi.

  • Dacă am semnat contractul de finanţare, dar din diverse motive vreau să renunţ la finanţare, o pot face şi să aplic din nou anul următor?

-Dacă nu aţi făcut nicio tragere, puteţi renunţa şi aplica din nou anul următor.

  • Dacă sunt asociat unic, mă pot angaja în firmă?

– Bineînţeles.

  • Pot face achiziţii din UE?

– Da.

  • Pot achiziţiona echipamente Second Hand?

-Nu, orice investiţie sau cheltuială trebuie făcută pentru echipamente şi materii prime noi.

  • Chiria este decondată şi dacă este plătită unei persoane fizice?

-Da.

  • Ce se întâmplă dacă dau faliment?

-Statul este interesat să menţineti numarul de locuri de muncă declarat în planul de afaceri. Deci puteţi avea pierderi, dacă vă plătiţi taxele şi contribuţiile la timp, nu este nicio problema. Însă dacă nu mai puteţi să faceţi nici măcar acest lucru, ei vor veni să vă executa bunurile societăţii pentru a-şi recupera cei 10.000 de euro. Nu se vor îndrepta asupra persoanei fizice, a asociatului.

  • Care sunt condiţiile pentru un credit la CEC?

-Credit până la 5 ani, primul an de graţie (se plăteşte doar dobanda), 80% garantat de Fondul National de Garantare, la finalul celor 5 ani, ajungeţi să plătiţi cu aproximativ 25% mai mult decât aţi obţinut. Restul de 20% trebuie garantat prin alte modalităţi. Vă recomandăm să mergeţi la un CEC să discutaţi mai pe larg condiţiile, si foarte important, la un CEC care a mai implementat asemenea programe.

  • Cum se poate face plata pentru consultanţă?

-Există mai multe variante de plată, la alegerea clientului, incluzând şi posibilitatea plăţii integral după obţinerea finanţării, fără a se plăti niciun avans.

 
 

Urmărește-ne pe Google News