Aceștia se lovesc însă de un impediment major: trebuie să vină cu adeverințe de la companiile la care au lucrat pentru a-și demonstra anii de cotizație. Iar multe dintre societăți au dispărut după Revoluția din 1989.

Însă chiar dacă au dispărut companiile în sine, arhivele se găsesc în continuare.

„Persoanele care doresc să li se elibereze adeverințe privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare trebuie să se adreseze, conform legii, operatorului economic autorizat prestator de servicii arhivistice sau structurilor teritoriale ale Arhivelor Naționale ale României, care au în păstrare arhiva entităților angajatoare (întreprinderi de stat – anterior anului 1990, societăți, regii, companii) desființate”, arată Arhivele Naționale, pentru Libertatea.

Arhivele se găsesc fie la firme private de profil, fie la Arhivele Naționale.

Baza de date pentru identificare

Pentru a vedea unde se află arhivele firmelor se poate consulta o bază de date pe site-ul Arhivelor Naționale. Aici se pot găsi inclusiv firme private, desființate, în faliment sau care și-au schimbat denumirile.

Entitatea de stat spune că pe site-ul său, în secțiunea Servicii publice, cetățenii pot consulta o evidență cu informații relevante: denumirea unor angajatori, inclusiv eventuale denumiri anterioare cunoscute, localitatea în care aceștia și-au desfășurat activitatea, datele de contact ale firmei de arhivare care a preluat documentele și anii.

Baza de date se poate consulta AICI:

„Această evidență se actualizează de Arhivele Naționale ale României, în baza notificărilor primite de la operatorii economici, care au astfel obligații de informare în conformitate cu prevederile Legii arhivelor naționale nr.16/1996, republicată. Informațiile relevante identificate de structura teritorială sunt puse la dispoziția cetățenilor interesați”, mai menționează Arhivele Naționale.

2.800 de lei, pentru un dosar cu adeverințe de pensie

Blocul Național Sindical (BNS) a arătat recent că un pensionar trebuie să achite 2.800 de lei fără TVA pentru a obține toate adeverințele necesare pentru dosarul de recalculare.

Consiliul Concurenței a declanșat în luna iunie o investigație privind Patronatului Întreprinderilor de Arhivare Fizică şi Electronică din România (PIAFER) și o serie de companii din domeniu.

Conform autorității de concurență, au fost efectuate inspectii inopinate la sediile PIAFER și ale companiilor Arhivatorul CBMS SRL, Danielle Digital SRL, Viltehnica SRL, Stefadina Comserv SRL, Uberum SRL, SDA – Servicii De Depozitare Și Arhivare SRL și Global Archive Management SRL.

Arhivele Naționale nu au dorit să comenteze investigația, afirmând că nu are competențe legale pentru a emite opinii cu privire la investigația Consiliului Concurenței, nici de a participa la dezbateri privind tarifele arhivistice.

Consultări pentru stabilirea tarifelor maxime

Are, în schimb, alte obligații, intrate în vigoare recent.

„Obligațiile de dată recentă, mai exact începând cu data de 25 iulie 2024, când a intrat în vigoare Legea nr. 237/2024, vizează doar consultarea operatorilor economici autorizați în prestarea serviciilor arhivistice, cu ocazia stabilirii limitelor maxime ale tarifelor aferente serviciilor arhivistice prestate”, arată instituția.

Astfel, a fost constituită Comisia pentru stabilirea tarifelor pentru serviciile arhivistice prestate de operatorii economici autorizați, care, în data de 29 august 2024, a început consultări cu reprezentanții legali ai firmelor de arhivare.

Foto: Dumitru Angelescu

Urmărește-ne pe Google News