Românii au amânat cumpărarea de bunuri de folosință îndelungată după declanșarea războiului și s-au concentrat asupra lucrurilor de bază și asupra siguranței personale. Între timp, de la finalul lunii martie, comportamentul de consum a revenit la normal.
Reprezentanții eMAG arată că în jurul datei de 24 februarie au observat un interes crescut pentru produse precum cafea, scutece și șervețele pentru copii, hrană pentru animale, produse de îngrijire personală și de curățenie.
Am observat creșteri ale vânzărilor de aproape 10% pentru unele branduri de scutece, 35% pentru anumite branduri de cafea și aproape 45% la produse de îngrijire pentru copii.
eMAG:
„Însă este dificil de corelat aceste tendințe cu momentul izbucnirii conflictului militar din Ucraina”, punctează reprezentanții companiei.
Lanterne și generatoare
Există însă categorii de produse care pot fi legate direct de conflagrația din țara vecină.
„Numărul de comenzi pentru lanterne s-a triplat, iar pentru generatoare a fost înregistrată o creștere de 3,5 ori a cererii la nivelul întregii categorii. Credem că această creștere se datorează, în bună măsură, și donațiilor efectuate în acea perioadă de diferite companii sau ONG-uri către populația ucraineană”, arată reprezentanții eMAG.
Donații de peste un milion de lei
De asemenea, românii au făcut donații către Crucea Roșie prin intermediul platformei eMAG.
Peste 21.000 de oameni au donat mai mult de un milion de lei în mai puțin de o lună.
Concomitent, eMAG a donat 550.000 de lei.
Comportamentul de consum a revenit la normal
În ultimele săptămâni însă, retailerul a observat că oamenii au început să revină la obiceiurile de consum de dinainte de izbucnirea conflictului militar.
„Din punctul de vedere al comportamentului de consum, în primele zile de după izbucnirea conflictului militar din Ucraina am observat că oamenii au amânat achiziția unor bunuri de folosință îndelungată și s-au concentrat asupra lucrurilor de bază și asupra siguranței personale. Începând cu finalul lunii martie, oamenii au revenit treptat la obiceiurile de consum de dinainte de izbucnirea acestei crize”, arată eMAG.
Trenduri pentru perioada următoare
Compania a identificat o serie de trenduri pentru perioada următoare:
- Românii pun mai multe produse în coșul de cumpărături online. Conform datelor eMAG, numărul clienților care au comandat din peste 30 de categorii a crescut cu 72% în primele luni ale anului. În medie, la nivelul anului 2021, un client a plasat cu 22% mai multe comenzi decât în anul precedent.
- Cresc livrările la Easybox, datorită faptului că produsele pot fi ridicate la orice oră din apropierea locuinței sau locului de muncă. Rețeaua Easybox a fost dezvoltată de Sameday Courier și cuprinde peste 2.400 de unități la nivel național.
- Alegeri sustenabile. O livrare prin Easybox permite reducerea emisiilor de carbon cu 95%, respectiv doar 14 grame pe comandă. Acest lucru este posibil datorită numărului redus de drumuri pe care o mașină trebuie să le parcurgă pentru a îndeplini o comandă.
- Plata cu cardul crește, chiar și la sate. Numărul de comenzi plătite cu cardul a ajuns în ianuarie 2022 la 51% din total, față de 43% în 2021.
- Cumpărături în rate. În 2022, eMAG anticipează că va crește adopția serviciilor financiare care permit eșalonarea plăților de tipul „buy now, pay later”.
- Economia circulară. Conform companiei, produsele resigilate sunt la mare căutare, vânzările fiind cu 26% mai mari în ultimul an. Prin intermediul acestora este prelungit ciclul de viață al produselor, diminuându-se astfel și cantitatea de deșeuri.
- Rabla la electrocasnice, populară. De asemenea, a crescut interesul românilor pentru programele de tipul buy back sau pentru inițiativa guvernamentală Rabla pentru electrocasnice, care contribuie la înlocuirea echipamentelor electro-IT cu unele mai prietenoase cu mediul.
- Atenți la review-uri. În fine, decizia de cumpărare a românilor este influențată din ce în ce mai mult de recenziile și ratingurile clienților anteriori. Numărul de recenzii a ajuns la 4,1 milioane pe eMAG, din care un milion în ultimul an. De asemenea, peste jumătate de milion de clienți au oferit recenzii unui număr de aproximativ 12.500 de selleri din marketplace în 2021.
Peisajul concurențial
Pe lângă site-ul și aplicația omonime, eMAG deține și aplicația Fashion Days, retailerul de electronice PC Garage, societatea de transport Sameday, service-ul Depanero, serviciul de livrări Tazz și cel alimentar Freshful.
Grupul eMAG este prezent și în Bulgaria, dar și în Ungaria, unde a cumpărat Extreme Digital în 2019.
Compania este deținută de gigantul olandez Prosus, controlat de grupul sud-african Naspers.
Principalii competitori ai eMAG sunt Altex și Flanco în domeniul electronicelor și electrocasnicelor, lanțurile de hipermarketuri Kaufland, Auchan și Carrefour în domeniul alimentar și lanțurile de magazine Zara, H&M, LC Waikiki și aplicația About You în domeniul vestimentar.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro