- Judecătorii au dispus achitarea daunelor din cauza lipsei unui parapet despre care purtătorul de cuvânt al CNAIR spunea la momentul accidentului că „nu se justifica”.
- Ulterior, CNAIR a montat parapeți pe toată lungimea drumului de pe malul Dunării.
Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat la finalul lunii februarie 2024 sentința finală în procesul intentat de familia Ancăi Pop, cântăreața de muzică pop moartă într-un accident rutier în decembrie 2018. Femeia și-a pierdut viața după ce a plonjat în Dunăre cu mașina pe care o conducea. Familia a cerut CNAIR să plătească daune morale de un milion de euro pentru tată, aceeași sumă pentru sora victimei și câte 200.000 de euro pentru fiecare dintre cei doi nepoți (copiii surorii).
Judecătorii de la Tribunalul Caraș-Severin, Curtea de Apel Timișoara și Înalta Curte de Casație și Justiție, unde recursul CNAIR a fost anulat, au decis în final să-i acorde familiei despăgubiri în valoare totală de 65.000 de euro. Alții 7.000 de euro urmează să fie achitați de către compania de drumuri în contul mașinii distruse.
Filmul tragediei
Accidentul în care a murit Anca Pop (34 de ani) a avut loc în seara de 16 decembrie 2018. Tina Pop, sora cântăreței, a rememorat pentru Libertatea filmul evenimentelor. Artista conducea dinspre București spre Moldova Nouă, județul Caraș-Severin, unde locuiau părinții ei, la volanul mașinii personale Subaru Forester. Când mai avea aproximativ 90 de minute până la destinație, i-a trimis surorii sale un mesaj prin intermediul WhatsApp. I-a spus că se află la intrarea în Orșova. Din acel punct, mai avea aproximativ 100 de kilometri până acasă, pe DN 57, șoseaua spectaculoasă, dar înfricoșătoare pe alocuri, construită de-a lungul Clisurii Dunării.
„De atunci nu am mai știut nimic despre ea. Am primit mesajul la ora 8.29 seara. Eu eram în Timișoara. Dimineața la 8.00 m-a sunat mama să-mi spună că Anca n-a mai ajuns. A așteptat-o până la miezul nopții. Când o suna, intra mesageria vocală din Serbia. Am început s-o sun și eu. Primeam același mesaj automat”, rememorează Tina Pop.
Plecată de urgență la Moldova Nouă, Tina a mai așteptat până la prânz, în speranța că „poate s-a oprit undeva să doarmă la vreo pensiune, fiindcă era o iarnă foarte grea”. Văzând că nu mai primesc niciun mesaj de la Anca, iar telefonul este în continuare închis, Tina și tatăl ei au plecat spre Orșova, pe traseul pe care Anca ar fi trebuit să ajungă la destinație.
„Nu am observat nimic. Era zăpadă pe marginea drumului, dar n-am văzut nici urme ale mașinii, n-am observat nimic. Atunci am mers la secția de poliție din Orșova, pentru că sunasem și la 112 și mi-au spus să vorbesc, totuși, la poliție la Orșova, că doar ei mă pot ajuta”, rememorează Tina.
Sora femeii dispărute a mers cu agenții de poliție pe la pensiuni în speranța c-o vor găsi. „I-am bătut la cap să încerce să facă ceva și au zis că pot să-i localizeze telefonul, doar că se face așa un triunghi, nu le dă exact locul. Au făcut chestia asta și le apărea că ar fi mai spre malul sârbesc al Dunării telefonul”, mai explică sora victimei.
„Era numărul ei de înmatriculare”
Tina își mai aduce aminte că, în timp ce se afla la secția de Poliție din Orșova, a văzut cum trec pompierii și descarcerarea și „toată lumea era foarte agitată”.
„Mi-au spus într-un final că a căzut o mașină în Dunăre, pe la Svinița (n.r. – localitate din județul Mehedinți aflată pe traseul DN57, aproximativ la jumătatea distanței între Moldova Nouă și Orșova). Am întrebat dacă este vorba despre ea, mi-au răspuns că nu știu. Atunci eu și cu tatăl meu am zis «Hai să mergem încolo să vedem despre ce mașină e vorba»”, își mai aduce aminte sora victimei.
Ajunși la locul accidentului, cei doi au întrebat din nou despre ce mașină este vorba. „Un pompier sau nu știu ce era, mi-a zis: «Avem plăcuța de înmatriculare B-84-HSX». Era numărul ei la mașină. Tatăl meu a zis «Eu nu pot să-mi văd copilul scos din Dunăre». Și am plecat spre casă. Trebuia să-i dăm vestea mamei, care era cu copiii mei acasă”, mai arată sora mai mare a tinerei decedate.
La cinci luni de la moartea Ancăi Pop, a murit și mama acesteia. „A fost o perioadă grea. A fost foarte, foarte greu și este în continuare foarte greu. Mama n-a mai putut să reziste. A fost o suferință teribilă pentru ea. Cu procesul a trebuit să trec prin tot felul de documente de-ale Ancăi, să-i văd scrisul, semnătura, să depun la dosar tot ce trebuia să depun. Foarte greu, foarte greu”, povestește Tina Pop.
Victima, găsită vinovată în anchetă
În urma accidentului în care Anca Pop și-a pierdut viața, conform procedurilor, a fost deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă. Procurorul a clasat dosarul, ajungând la concluzia că „principala cauză a producerii accidentului a constituit-o culpa exclusivă a victimei, prin neatenţia în conducere şi neadaptarea vitezei la condiţiile de drum”.
Expertul asistent, desemnat de familia victimei, a ajuns totuși la concluzia că, la locul accidentului, „nu au fost identificate indicatoare rutiere, partea carosabilă era acoperită cu gheaţă, acostamentul era acoperit în totalitate cu zăpadă şi nu era consolidat, iar locul în care autoturismul a căzut în Dunăre, raportat la direcţia de mers, este marcat de sfârşitul unei curbe şi ieşirea de pe viaduct, loc în care nu era montat parapet de protecţie”.
„Gravitatea evenimentului rutier reprezintă efectul direct al neîndeplinirii culpabile a obligaţiilor stabilite în sarcina administratorului drumului public, respectiv, în sarcina Companiei Naţionale de Administrare a infrastructurii Rutiere”, a fost concluzia expertului Gheorghe Nacev. După producerea accidentului, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a declarat pentru Știrile Pro Tv că montarea unor parapeți în locul producerii accidentului „nu se justifica”.
Mai mult, oficialul CNAIR considera că virajul în care Anca Pop a ieșit în afara șoselei reprezintă doar „o curbă lină”. Imaginile realizate la fața locului imediat după accident arată că drumarii au neglijat complet semnalistica rutieră și orice măsura de a avertiza șoferii în privința pericolului. În punctul respectiv n-a existat nici măcar un indicator care să atenționeze cu privire la faptul că urmează un viraj. Potrivit imaginilor actualizate de Google Maps în iunie 2023, a fost montat unul între timp, deși CNAIR i-a negat necesitatea în declarațiile post-tragedie.
„În zona respectivă configurația drumului este într-o curbă lină, aproape drept. Distanţa dintre drum şi Dunăre, în sine, este undeva la 20 de metri, chiar peste 20 de metri. Ca atare, în această zonă nu se justifică montarea parapetului. Noi, după accidentul de anul trecut (n.r. – în care au murit patru persoane), tot de pe clisură, am identificat 26 de puncte negre între Orşova şi Sviniţa şi am montat parapete pe aceste puncte negre, dar aici, repet, nu era o zonă în care aveau loc accidente”, declara purtătorul de cuvânt al CNAIR pentru sursa citată, în 2018, imediat după producerea accidentului.
Familia, acuzată de CNAIR că încearcă să se îmbogățească
După clasarea dosarului penal privind accidentul, familia artistei a deschis un proces civil în care a cerut CNAIR, în calitate de administrator al drumului, daune morale de 2,4 milioane de euro. În proces, CNAIR a acuzat familia victimei că încearcă să se îmbogățească de pe urma tragediei. „Juristul de la CNAIR a declarat că noi am găsit această ocazie să ne îmbogățim. Pe mine m-au lăsat cu un gust amar. Nici nu știu ce au mai băgat pe acolo. Încercau să dea vina pe ea, că a fost obosită, că nu se justifica montarea parapetului acolo”, a declarat Tina Pop pentru Libertatea.
„Reclamanţii au solicitat sume exorbitante, fiind evident scopul urmărit, respectiv acela de îmbogăţire fără justă cauză, asigurarea unui trai confortabil și nu acela de alinare a suferinţei. Dacă prin moartea victimei cei rămaşi în urmă consideră că, prin aceste sume exorbitante, reuşesc să-şi aline suferinţa, rezultă că valorile morale, sentimentele umane, sunt grav compromise”, a arătat CNAIR în întâmpinarea depusă la dosar.
Compania a mai arătat că „prin acordarea sumei totale de 2.400.000 de euro şi contravaloarea autoturismului Subaru Forester, bugetul de stat va înregistra o pierdere substanţială, ce se va reflecta în deficitul bugetar”. Referitor la lipsa parapetului, CNAIR a arătat că „exista, la data producerii evenimentului rutier (după cum există și în prezent) parapet de protecţie pe rampă, pe sensul de mers al victimei, care ar fi ajutat-o la ghidare, având elemente reflectorizante aplicate/condiţia esenţială fiind aceea de a le acorda atenţia cuvenită”.
Verdictul judecătorilor
Tribunalul Caraș-Severin, unde dosarul s-a judecat în primă instanță, a obligat CNAIR să le achite surorii, tatălui și nepoților tinerei decedate daune morale de 65.000 de euro (30.000 de euro tatăl, 15.000 sora, câte 10.000 nepoții). De asemenea, CNAIR a fost obligată să achite și contravaloarea mașinii Subaru în valoare de 7.000 de euro. „Fapta ilicită este reprezentată de omisiunea pârâtei (n.r. – CNAIR) de a asigura viabilitatea drumului, de a monta parapet de protecţie şi semne rutiere de avertizare, iar rezultatul vătămător reprezintă efectul ambelor cauze (acţiunea şoferului şi omisiunea ilicită a apelantei) şi, în acelaşi timp, rezultatul vătămător ar fi fost exclus în lipsa oricăreia dintre acestea”, se arată în sentința Tribunalului Caraș-Severin, menținută de Curtea de Apel Timișoara și Înalta Curte de Casație și Justiție. „S-a constatat încălcarea de către CNAIR a obligațiilor care îi revin conform legii pentru menținerea viabilității drumului public, respectiv obligația de a monta indicatoare rutiere, de a marca partea carosabilă și de a instala parapete de protecție pe malul Dunării. Toate aceste circumstanțe au contribuit la producerea tragicului accident care s-a soldat cu decesul victimei”, a declarat avocatul familiei victimei, Nenad Uduli, pentru Libertatea.
Efectul cazului „Anca Pop”
Cu un an înainte de accidentul în care a murit Anca Pop, o familie întreagă, doi părinți și copiii lor, au murit după ce au căzut în Dunăre, singurul supraviețuitor fiind șoferul. După acel accident, mai mulți angajați ai CNAIR au fost sancționați disciplinar pentru că „nu și-au îndeplinit corespunzător sarcinile de serviciu”. De asemenea, în mai multe puncte considerate periculoase, au fost montate parapete de protecție. „Încă acolo unde s-a produs accidentul (n.r. – surorii sale) este dublu parapetele pe toată porțiunea aceea. De acolo, toată clisura, până la Moldova Nouă, are parapete de protecție”, a explicat Tina Pop pentru Libertatea.
O viață fără inhibiții
Născută pe 22 octombrie 1984, la Moldova Nouă, Anca Pop s-a făcut remarcată în România prin intermediul emisiunilor TV de lifestyle. În mai multe ocazii, a promovat public o viziune diferită asupra sexualității. Tânăra spunea că este bisexuală, dar că preferă femeile. „Am făcut amor și în instituții publice cum ar fi Casa Poporului sau Guvern”, susținea cântăreața. Și-a lansat primul album de muzică pe 12 iulie 2017, în Japonia. Include piese precum „Free Love”, „Super Cool”, „Ring Around”, „Loco Poco” și „Ederlezi”, ultima în colaborare cu Goran Bregovici. În 2008, tânăra a mai colaborat cu celebrul artist sârb pe albumul Champagne for Gypsies pentru care a scris două dintre piese. La data de 27 iulie 2015, Anca Pop a lansat o altă versiune al videoclipului piesei „Free Love”, exclusiv pentru revista Playboy. De asemenea, a apărut pe coperta revistei respective în numărul aferent lunilor iulie-august din acel an.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Mihai21 • 27.03.2024, 14:28
Nu mai luati apararea la CNAR si cu asta basta!Intr-o tara civilizata ,membra UE ,trebuie sa existe autostrazi,drumuri decente,semnalizate ,parapeti samd!!!Asta fara discutie!!!CNAR probabil nu mai au ce sa fure dupa asa ceva,cum sa isi mai imparta banii!In tari civilizate ,nu se sta la discutie mai ales in astfel de cazuri!Vina e a drumarului si nu a mortului cum se obisnuieste in Romanikkk!!!!
AndreyRlz • 26.03.2024, 22:25
Pai și dacă de exemplu nu avea cauciucuri de iarna sau punea frâne agresiv în curbe tot vina CNAIR era? Dacă era o groapa mare în curba era de înțeles, dar dacă drumul era lin și curățat de zăpadă, nu vad problema.
Aura1 • 26.03.2024, 22:18
Când mergi cu viteză și este iarnă, și nu știi să-ți stăpânești mașina, asta pățești, mai vrei și bani de la populație, că da, ai avut viteză excesivă...