1. Renovează casa pentru a o vinde mai rapid
Pe piața
autohtonă există potențiali cumpărători interesați de imobile care nu dispun de
îmbunătățiri, în ideea de a obține un preț de vânzare mai mic – și de a face,
apoi, o reamenajare în funcție de propriile gusturi. În momentul de față, însă,
mulți dintre cei care caută o casă la curte (pentru uzul propriu) își doresc să
se mute cât mai repede în ea. De aceea, este foarte important ca locuința pe
care o ai la vânzare să se găsească într-o bună stare de funcționare. Acordă
atenție, așadar, eventualelor lucrări de reparație (la instalațiile electrice,
sanitare etc.), dar și lucrărilor de renovare mai ample de care ar fi nevoie
(zugrăvirea pereților, înlocuirea parchetului sau a unei ferestre defecte
ș.a.m.d.). În funcție starea în care se găsește locuința, dar și de dimensiunea
acesteia, costurile se pot situa sub pragul de 1.000 de euro, dar îl pot și
depăși cu ușurință. Vestea bună este că aceste cheltuieli suplimentare pot fi
recuperate în momentul încheierii tranzacției, când vei putea obține un preț
mai bun din partea unui cumpărător mulțumit.
2. Furnizează o descriere a casei pentru un anunț imobiliar
Pe lângă
caracteristicile concrete ale unei anumite proprietăți și prețul solicitat
pentru aceasta, este foarte important ca respectiva ofertă să fie cât mai
vizibilă în piață. Pentru aceasta va trebui nu doar să formulezi o descriere
atractivă a casei, ci și să găsești canalul potrivit de promovare.
Imobiliare.ro îți pune la dispoziție o multitudine de instrumente utile pentru
clienții vânzători, inclusiv o serie de specificații prestabilite, pe care le
poți bifa (sau nu) în anunțul
de vânzare.
Potențialii cumpărători vor putea vedea, astfel, mai clar, care sunt
beneficiile oferite de locuința ta.
3. Realizează fotografii de calitate, care să ilustreze casa cât mai bine într-o aplicație de imobiliare
Pentru că achiziția
unei locuințe este o decizie profund emoțională, prima impresie contează foarte
mult – iar aceasta se creează încă din faza de căutare online. Este, prin
urmare, foarte important ca anunțul tău de vânzare să includă, pe lângă o
descriere profesionist (și onest!) realizată, și o serie de fotografii
de calitate, atât la exterior,
cât și la interior. În funcție de ceea ce vede în prezentarea online, un
potențial cumpărător poate lua decizia de a stabili – sau nu! – o vizionare. Opțiunea Video/Foto 360, dezvoltată de Imobiliare.ro,
permite cumpărătorilor să facă, practic, un „tur virtual” al locuinței –
ajutându-te, totodată, să pui cât mai bine în valoare atuurile proprietății
tale. Aceasta este disponibilă atât pe site, cât și în aplicația pentru mobil a
site-ului, disponibilă în mod gratuit, atât
în App Store, cât și în Google Play.
4. Stabilește un preț corect
Pentru
mulți potențiali cumpărători, prețul solicitat de către vânzător rămâne unul
dintre cele mai importante criterii de selecție în procesul de căutare a unei
locuințe. Pentru o persoană nefamiliarizată cu ce se întâmplă pe piața
imobiliară, o evaluare realistă a unui imobil, în vederea stabilirii unui preț
„corect”, se poate dovedi destul de dificilă – mai ales că un proprietar
rămâne, de regulă, atașat emoțional de locuința sa. Este important, așadar, să
rămâi informat cu privire la tendințele din piața imobiliară, incluzând aici evoluția
prețurilor, dar nu
numai. De mare ajutor în poziționarea corectă a ofertei îți va fi, însă, și un
agent imobiliar profesionist, bun cunoscător al zonei, dar și al segmentului de
piață în care se încadrează proprietatea ta.
5. Pregătește actele de care ai nevoie înainte de a vinde casa
Dacă vrei
să știi cum poți încheia o tranzacție fără bătăi de cap, imediat ce găsești un
cumpărător interesat, mai trebuie să pregătești din timp actele pe care va
trebui să le prezinți la notar, în calitate de vânzător, la încheierea
contractului de vânzare-cumpărare. Iată, mai exact, de ce ai nevoie când vinzi
o casă:
- actul/actele de identitate;
- certificatul de căsătorie și, dacă este cazul, eventualele convenţii matrimoniale;
- dacă este cazul, procura în baza căreia îți dorești să fii reprezentat la semnare de către altcineva;
- actele de proprietate pentru imobilul pe care dorești să-l înstrinezi;
- documentaţia cadastrală și încheierea de intabulare a imobilului (pentru care va trebui să te adresezi reprezentanților ANCPI);
- certificatul de atestare fiscală – reflectă îndeplinirea obligațiilor de plată a taxelor și impozitelor de către vânzător (pentru a obține acest document va trebui, desigur, să achiți toate acestea);
- adeverinţa de la asociaţia de proprietari, dacă locuinţa face parte dintr-un imobil care are așa ceva;
- ultimele facturi de la furnizorii de utilităţi şi chitanţele care atestă achitarea integrală a acestora (dacă clientul cumpărător este dispus să achite el însuşi anumite datorii lăsate în urmă de vânzător, acest lucru trebuie stipulat într-o clauză din contract);
- orice acte din istoricul proprietăţii deţinute de către vânzător – acestea nu sunt obligatorii, dar sunt recomandate (ele îți vor fi un sprijin în stabilirea unei relații oneste cu potențialul cumpărător);
- certificatul de performanţă energetică a imobilului.
6. Planifică termenul-limită de vânzare
În general vorbind,
atunci când ai de îndeplinit o sarcină sau de realizat un proiect – în domeniul
profesional, dar nu numai –, un termen-limită te
poate ajuta să fii mai conștiincios și să tratezi cu maximă seriozitate ceea ce
ai de făcut. Se aplică și când vine vorba de un țel precum vânzarea unei case:
chiar dacă nu tot ceea ce ține de atingerea acestuia țin, efectiv, de tine, vei
vedea că, odată ce ai făcut partea ta, în timpul pe care ți l-ai alocat, te vei
simți mult mai bine – iar cumpărătorul potrivit va apărea la momentul potrivit!
7. Pregătește-te de vizionări
Dacă proprietatea ta a trecut de „proba”
prezentării online, următorul pas, decisiv în încheierea unei tranzacții, este
vizionarea propriu-zisă. Dacă „prima impresie” se creează acum în mediul
online, în momentul vizualizării unui anunț imobiliar, aceasta va fi confirmată
– sau infirmată – la vizitarea locuinței. Pentru că există destule lucruri care
pot alunga potențialii clienți, asigură-te că vila pe care dorești să o vinzi
este, mai întâi de toate, curată, bine întreținută și ordonată. Evită, pe cât
posibil, „aglomerarea” spațiului cu piese de mobilier, ca și expunerea
lucrurilor personale. Pentru a te pregăti cât mai bine de vizionare, poți apela
la așa-numitul home
staging („punerea
în scenă” a proprietății, n.red.) – o strategie foarte populară în SUA, care a
început, în ultimii ani, să fie practicată și în România.
8. Fii pregătit să negociezi
Dacă
pentru vânzarea casei tale vei decide să colaborezi cu un agent imobiliar profesionist
în regim de reprezentare, printre sarcinile acestuia se va număra și negocierea
prețului, în avantajul tău. Dacă vei opta pentru încheierea unei tranzacții pe
cont propriu, va trebui să te ocupi tu însuți de asta. Probabil că ești
familiarizat deja cu cel puțin un (binecunoscut) truc de negociere, anume
solicitarea unui preț inițial mai mare –
pentru a avea, apoi, de unde să scazi. Trebuie să ai grijă, însă, ca prin
aplicarea unui asemenea „tampon financiar” să nu de îndepărtezi prea mult de media
pieței. Dincolo de avantajele
cuantificabile oferite de o parte sau alta, în procesul de negociere
contează mult să ai o atitudine flexibilă și respectuoasă față de cel cu care
discuți.
9. Planifică eliberarea locuinței
Așa cum am
arătat mai sus, mulți dintre cei care doresc astăzi să cumpere o casă pentru
uzul propriu își doresc să se mute în aceasta cât mai repede. De aceea, este
important ca, înainte să găsești un potențial cumpărător, să-ți faci deja
planul cu privire la eliberarea locuinței, stabilind unde te vei muta, o marjă
de timp, precum și ce ar necesita procesul de mutare. Desigur că, dacă poți
părăsi proprietatea chiar înainte de vânzare, va fi cu atât mai bine: pentru
cumpărător, dar, implicit, și pentru tine – pentru că nu va trebui să faci
lucrurile sub presiunea timpului.
Sursă
foto: Unsplash.com