„Postul scos la concurs are atribuții specifice în fișa de post, în comparație cu atribuțiile celorlalți angajați ai ICR și, implicit, ai Direcției de Promovare și Comunicare a ICR, candidatul admis fiind primul absolvent de studii de comunicare din cadrul acestei structuri”, subliniază ICR.
Reacția vine după ce Libertatea a publicat vineri, 2 decembrie, mărturiile mai multor angajați ai ICR, care susțin că instituția a aranjat un concurs în favoarea Ioanei Apostolescu. Aceasta a fost detașată de la Parlament, la începutul anului, în fruntea departamentului de comunicare al institutului, post pe care exista deja un titular.
Ziarul a arătat și că acest concurs a fost organizat în condițiile în care, potrivit Ordonanței de Urgență nr. 80/2022, concursurile pentru posturile la stat sunt suspendate până la finalul anului. Cu excepția celor unice.
Sursele Libertatea susțin că, pentru a justifica acest concurs, ICR „a inventat scuza că este post de purtător de cuvânt”. Asta pentru că în Direcția de Promovare și Comunicare a Institutului, toate posturile sunt identice.
ICR: „Nu este post de purtător de cuvânt”
În dreptul la replică, instituția spune că a respectat legea și că „postul respectiv nu este de purtător de cuvânt, iar concursul, condițiile de concurs și bibliografia au fost publice, fiind afișate pe pagina de internet a instituției”.
„Articolul prezintă informații ca fiind reale, când, de fapt, alegațiile puse pe seama unor «surse din ICR» au fost deja infirmate în răspunsul oferit de ICR anterior publicării articolului. Conducerea ICR nu a primit nicio sesizare cu privire la organizarea concursului”, mai notează instituția.
- Singura informație pe care ICR a negat-o în răspunsul oferit anterior publicării articolului este cea referitoare la denumirea de purtător de cuvânt, fapt consemnat în textul publicat.
ICR susține și că „nu a existat niciun refuz din partea niciuneia dintre juristele ICR cu privire la avizarea concursului și/sau la a face parte din comisia de contestații, așa cum este menționat în articol”.
Libertatea a scris că una dintre juristele institutului, având rezerve legale cu privire la organizarea concursului, nu a vrut să semneze avizul și a decis să-și ia concediu medical, pentru a evita să fie implicată.
La ce nu a răspuns
În dreptul la replică, ICR nu face nicio referire la faptul că nu a făcut public baremul de corectare.
„La proba scrisă au inclus și un subiect care nu se regăsea în bibliografie. Ulterior, am cerut baremul de corectare, care, în mod normal, la orice concurs din instituțiile publice se afișează la sediu, însă secretara comisiei de concurs mi-a spus că ei nu-l afișează”, a declarat pentru Libertatea Marta Oprea, contracandidata Ioanei Apostolescu pentru postul scos la concurs.
Institutul nu răspunde nici la acuzația surselor Libertatea că din comisia de concurs nu a făcut parte niciun reprezentant al Direcției de Comunicare, așa cum prevede legea.
Pentru o corectă informare a cititorilor, Libertatea publică mai jos atât dreptul la replică integral, cât și răspunsurile ICR la solicitarea făcută anterior publicării articolului:
Drept la replică din partea ICR
„În atenția redacției Libertatea Referitor la articolul «O afacere de partid. Mai mulți angajați din ICR acuză nereguli la un concurs cu dedicație. Jurista a intrat în concediu medical, ca să nu semneze», publicat în data de 02.12.2022, ora 06:55 a.m., semnat de Ada Constanda, Institutul Cultural Român face următoarele precizări:
• Institutul Cultural Român a organizat concursul în temeiul H.G. nr. 286/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor O.U.G nr. 80/2022. Postul scos la concurs este de Expert gradul I A și, conform articolului unic, alin. (2) din ordonanța menționată mai sus: «În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin post unic se înțelege: a) acel post ale cărui atribuții, prin conținutul și natura lor, sau responsabilități stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;», cu respectarea cerințelor legale și a organigramei instituției.
Ca urmare, afirmațiile «surselor» citate în articolul dumneavoastră, potrivit cărora «Acest concurs, organizat ilegal, este o afacere de partid. S-a inventat scuza că este post de purtător de cuvânt. În organigrama ICR nici nu există așa ceva», sunt incorecte și false. Postul scos la concurs are atribuții specifice în fișa de post în comparație cu atribuțiile celorlalți angajați ai ICR și, implicit, ai Direcției de Promovare și Comunicare a ICR, candidatul admis fiind primul absolvent de studii de comunicare din cadrul acestei structuri. ICR a subliniat, în toate răspunsurile solicitate de Libertatea, că postul respectiv nu este de purtător de cuvânt, iar concursul, condițiile de concurs și bibliografia au fost publice, fiind afișate pe pagina de internet a instituției. De asemenea, organigrama ICR este publică.
• Articolul prezintă informații ca fiind reale, când, de fapt, alegațiile puse pe seama unor «surse din ICR» au fost deja infirmate în răspunsul oferit de Institutul Cultural Român anterior publicării articolului. Conducerea ICR nu a primit nicio sesizare cu privire la organizarea concursului.
• Nu a existat niciun refuz din partea niciuneia dintre juristele ICR cu privire la avizarea concursului și/sau la a face parte din comisia de contestații, așa cum este menționat în articol.
• Institutul Cultural Român nu a organizat concursuri din 2016, fapt relatat de cotidianul Libertatea în investigația https://www.libertatea.ro/stiri/angajari-icr-fara-concurs2887133, iar o treime din posturile prevăzute de Legea ICR sunt în prezent neocupate.
• Concursul a fost organizat în mod legal, transparent și în condiții de deplină echitate pentru candidați. Organizarea concursului este legitimă și temeinică, mai ales având în vedere și concluziile misiunii de audit financiar a Curții de Conturi a României din 2018: «Conducerea ICR nu a organizat concurs pentru ocuparea posturilor vacante și temporar vacante prevăzute în statul de funcții, optând, în schimb, pentru detașarea de personal de la alți angajatori, astfel că în anul 2017 au fost detașate de la alte entități – în principal, societăți cu răspundere limitată (SRL) – 70 de persoane cu diverse calificări pe posturi vacante aprobate în statul de funcții.
Nu au fost organizate examene de promovare în gradele profesionale superioare pentru personalul din cadrul ICR, promovarea în gradul profesional superior a salariaților ICR efectuându-se fără susținerea examenelor de promovare. Totodată, fără a organiza concurs, ICR a încheiat contracte individuale de muncă cu jumătate de normă. Au fost identificate 11 contracte cu jumătate de normă, pe durată determinată și neterminată, dintre care cele mai multe erau încheiate cu personal deja angajat în instituție», despre care au existat relatări și în presă.”
Răspunsul ICR la întrebările Libertatea
Ca urmare a solicitării dumneavoastră în baza Legii 544/2001, cu modificările și completările ulterioare, înregistrată la Institutul Cultural Român cu nr. RG 311/14/07.11.2022, vă comunicăm următoarele:
1. Având în vedere OUG 80/2022, privind suspendarea ocupării prin concurs a posturilor vacante până la finalul anului, care este baza legală pentru organizarea concursului anunțat pe site în data de 19 octombrie, pentru ocuparea a două posturi în cadrul Compartimentului Informații Clasificate și al Direcției Promovare și Comunicare?
Baza legală este menționată în anunțul public de concurs și include actul normativ menționat, O.U.G. 80/2022. Cităm din articolul unic al acestui act normativ:
„(1) În perioada cuprinsă între data de 1 iulie 2022 și data de 31 decembrie 2022 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice din:
a) instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;
b) instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
(2) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin post unic se înțelege:
a) acel post ale cărui atribuții, prin conținutul și natura lor, sau responsabilități stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;
b) un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.
(3) Pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor sau examenelor anterior datei de 1 iulie 2022, se continuă procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la acea dată.”
2. Dacă argumentul este că aceste posturi sunt unice, vă rog să-mi indicați exact pe care dintre aceste două prevederi le întrunește, potrivit OUG 80/2022, citez: Prin post unic se înţelege:
a) acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţi stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;
b) un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.
Excepțiile din actul normativ menționat de dumneavoastră privesc și alte situații, dar în cazul celor două posturi menționate sunt incidente ambele prevederi menționate de dumneavoastră, după caz.
3. Potrivit surselor Libertatea, posturile scoase la concurs sunt de purtător de cuvânt și de manipulator documente secrete, deși aceste posturi nu există în organigrama instituției. Îmi puteți confirma aceste informații, în special pe ultima?
Nu. Posturilor scoase la concurs sunt cele menționate în anunțul de concurs, care este public și se regăsește pe pagina de internet a instituției:
Organigrama ICR este publică și se poate consulta tot pe pagina de internet a instituției, iar structurile organizaționale se regăsesc, după cum puteți observa, accesând secțiunea dedicată acesteia: ORGANIGRAMA ICR 2022.
4. Câte posturi există în prezent și câte posturi sunt ocupate în Departamentul de Comunicare al ICR?
În prezent, în cadrul Direcției Promovare și Comunicare există 10 posturi, din care doar 6 sunt ocupate.
5. Câte posturi există în prezent și câte posturi sunt ocupate în Compartimentul Informații Secrete al ICR?
Nu există în structura organizatorică a ICR un Compartiment de Informații Secrete. Dacă vă referiți la Compartimentul Informații Clasificate, acesta cuprinde două posturi și niciunul nu este ocupat.
6. Cine sunt membrii comisiei de concurs și ce competențe au ei în domeniile vizate de cele două posturi scoase la concurs?
Potrivit Deciziei nr. 37 din 7 decembrie 2015 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 25.01.2016, „numele și prenumele unei persoane reprezintă informații referitoare la date cu caracter personal, indiferent dacă într-o situație dată sunt sau nu suficiente pentru identificarea unei persoane” și nu pot fi făcute publice, fiind exceptate de la liberul acces, conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare.
Conform prevederilor REGULAMENTULUI (UE) 2016/679 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI, din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), «„date cu caracter personal” înseamnă orice informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă („persoana vizată”); o persoană fizică identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un număr de identificare, date de localizare, un identificator online, sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identității sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale».
7. Cine face subiectele de concurs?
Concursul se desfășoară conform prevederilor legale și regulamentare, iar art. 17 lit. a-d ale regulamentului de concurs reglementează aceste aspecte:
„Comisia/Comisiile de concurs are/au următoarele atribuţii principale:
a) selectează dosarele de concurs ale candidaţilor;
b) stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
c) stabileşte planul probei practice şi realizează proba practică, după caz;
d) stabileşte planul interviului şi realizează interviul; (…)”
8. Cine este în acest moment șeful departamentului de comunicare din cadrul ICR?
Funcția de director în cadrul Direcției Promovare și Comunicare este ocupată pe perioadă nedeterminată prin concurs de doamna Mărgărita Geică. În prezent, doamna Ioana Apostolescu exercită această funcție, pe durata numirii temporare a doamnei director Geică într-o altă funcție.
9. La concurs s-au înscris și persoane care sunt detașate în ICR?
Fiecare candidat înscris primește un număr unic de înregistrare al dosarului, iar acesta este utilizat pe parcursul concursului pentru fiecare candidat, pentru afișarea rezultatelor etc. Ca urmare, nu deținem informațiile privind persoanele înscrise la concurs, accesul la aceste informații fiind limitat doar la nivelul membrilor comisiei de concurs.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
SimplyMe • 03.12.2022, 23:52
Ce fals zâmbește *** asta... Si voi credeți minciunile lor? Pai, ''unde e libertatea cuvântului, tovarășe?''
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.