Prețurile biletelor sunt mari în comparație cu cele din România, însă sunt raportate oricum la salarii mult mai mari. Astfel că un bilet cu transportul public, tramvai, autobuz, metrou, cu o valabilitate de o oră pentru zona principală din Oslo costă cam 17 lei. Ești încurajat în permanență să îți cumperi biletele online, primind o reducere dacă folosești aplicația mobilă. Dacă vei cumpăra bilete de la șofer, atunci trebuie să adaugi vreo 10 lei la costul tichetului.
La București, prețul unui bilet de autobuz este 1,3 lei, iar o călătorie cu metroul costă 2,5 lei.
În afara prețului și condițiilor din mijloacele de transport, te mai lovește ceva, de asemenea foarte diferit de România (și de alte țări din sudul Europei!): liniștea. Nu se vorbește la telefon sau cu voce tare în mijlocul de transport.
Trenul
Ca să ajungi în Oslo, va trebui să iei un tren sau un autobuz de la aeroport. Oricum ar fi, te costă în jur de 2.500 – 2.800 de coroane (125 – 140 de lei) un bilet. Poți să îți cumperi biletul de la automatele din aeroport sau direct de la controlor. Cum Norvegia este țara fără cash, în care sub 10% din populație mai folosește bancnote sau monede în tranzacții, e bine să ai cardul la îndemână. Dacă plătești cash, dai cu câteva coroane în plus.
Trenul este curat, cu afișaj electronic, cu automate de dulciuri și cafea în interior, scaune confortabile, o temperatură potrivită.
Metroul
Un mijloc de transport eficient și la îndemână, metroul din Oslo te poartă prin tot orașul, pe la suprafață sau prin subteran, foarte rapid. În fiecare stație sunt afișe explicite cu stațiile și direcțiile și bineînțeles panouri electronice. Biletele le poți cumpăra de la automate sau anumite magazine din stații și trebuie validate înainte de a intra în tren, dar nu-ți este restricționat accesul cu turnicheți. Este bine să validezi biletul, amenzile pornind de la 500 de lei. Controalele se fac prin sondaj, ca și la noi.
Tramvai, autobuz
Există un bilet universal pentru toate mijloacele de transport în comun din Oslo. În stații există automate de bilete și aparate pentru validat. Unele autobuze au în interior aparatele de validat, dar nu te baza pe asta. Pot și să nu aibă. Afli de pe panourile electronice cât timp mai este până vine următorul autobuz sau tramvai.
Feribot
Norvegia are 90.000 de kilometri de coastă și o flotă comercială de peste 700 de vapoare. Evident că și transportul pe apă este organizat pe măsură. Există feriboturi cu viteză normală și feriboturi rapide care leagă țărmul de insule. Cele mai multe au și o cafenea de unde îți poți cumpăra băuturi calde, dulciuri și ziare, să treacă timpul mai repede. Infrastructura maritimă din Norvegia s-a clasat pe locul 25 din 140 de țări.
Citește și:
Mica Românie de la Cercul Polar:
- VIDEO / Iubirea româno-norvegiană topește zăpezile Nordului. La nunta Alinei cu Pål, invitații au venit cu mâncare de acasă!
- VIDEO / Drumul peștelui din Norvegia până la restaurantul Ikea din România. Salarii de la 2.000-4.000 de euro și, bonus, respect
- VIDEO/ Primarul norvegian al comunei cu 400 de români de la Cercul Polar: „Nu e un lucru bun pentru România, dar pe mine mă bucură dacă oamenii se stabilesc aici!”
- FOTO&VIDEO/ Alexandru Cuc e românul care a pus tricolorul la Cercul Polar în urmă cu 18 ani: „În interior tot mor de dor…”
- VIDEO / Iubirea româno-norvegiană topește zăpezile Nordului. La nunta Alinei cu Pål, invitații au venit cu mâncare de acasă
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro