Cea mai bună soluție ca să ajungă de la București la Predeal e să circule noaptea. A explicat Theodor Stolojan, la Digi24.
„E un coșmar! De aceea merg numai noaptea sau o iau pe Săcele. E un drum ocolit, e mai lung, dar nu ai nebunia aia de stat în trafic. De regulă noaptea circul, pentru că altfel e dezastru. Acum nu mai e vorba numai de vineri sau sâmbătă sau duminică, acum în orice zi în care te duci e o circulație foarte înghesuită acolo. S-a înmulțit foarte mult numărul de mașini. Nu e vorba numai de mașini mici, e vorba de faptul că o bună parte din importul și exportul țării se face cu TIR-uuri, cu camioane foarte mari, pentru care noi nu suntem pregătiți”, a explicat europarlamentarul.
Theodor Stolojan crede că Sibiu-Pitești este „fără discuție ruta de care România are nevoie pentru tot ce înseamnă exportul românesc. Comarnic-Brașov, sigur, e și ea o prioritate, pentru traseul acesta, și poate fi făcută. La noi se discută foarte mult că e zonă de munți. Păi italienii au făcut autostrăzi prin munți. În Tadjikistan dacă te duci treci prin N tuneluri, nu au autostrăzi, dar au șosele, au străbătut munții.”
Fostul premier în anii 1991-1992 a spus că în România prioritatea 0 este construcția infrastructurii,, fie ea de transporturi, din sănătate sau din educație.
Theodor Stolojan a spus că îi pare rău că „s-a nimerit în România să avem un an 2020 cu atâtea complicații din punct de vedere politic”, pentru că trebuia să fie un an pe care țara noastră „trebuia să se concentreze pe o gândire strategică”.
Speranța pentru dezvoltarea României o reprezintă fondurile europene, a spus Stolojan.
„Sperăm ca României să îi revină măcar același volum de fonduri europene ca și în 2014-2020, având în vedere ieșirea Marii Britanii din UE. În 2020 ar trebui ca guvernul să elaboreze un program pe aceeași perioadă, 2021-2027, și să definitiveze – și poate pentru asta era nevoie de un consens politic mai larg – programul public de investiții pe 2021-2027, în care să se coreleze pe de o parte prioritățile, pe de altă parte resursele – resursele din bugetul țării, din fonduri europene, din credite externe și eventual, dacă reușim să facem și noi, din parteneriate public privat pentru proiecte de investiții”, a spus fostul premier.
Stolojan a explicat de ce nu s-au construit autostrăzi în 30 de ani de la Revoluție.
„Deja e vizibil acest obstacol pentru România!” El a adăugat că România n-a avut resurse în anii 90 pentru dezvoltarea infrastructurii, de aceea s-a luat decizia de a face câteva drumuri expres: „N-am avut intuiția, nici sfaturile, să fi făcut desenul autostrăzilor, pe care îl aveam să fie blocat restituirea terenurilor pe traseele de autostradă. Acest lucru a creat complicații ulterior. Orice lucrare necesită să treci în propritatea statului, apoi am pierdut capacitatea de a construi obiective complexe, sigur în alte condiții, de dictatură. Au plecat mulți constructori în afară, mulți ingineri”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro