Toti cei care au mers macar o data cu avionul stiu ce au de facut din momentul cand au cumparat biletul. Ce trebuie sa faca, in schimb, o companie aeriana pentru a pune avionul la dispozitia calatorilor? Libertatea a patruns in culisele pregatirii unei curse aeriene a companiei BlueAir, pe Aeroportul Baneasa, din Bucuresti.
Formula pregatirii unei curse aeriene e simpla. Doua elemente asigura un zbor placut, mai exact prelucrarea pasagerilor si serviciul de rampa, realizate cu succes.
Prelucrarea pasagerilor se refera la traseul pe care pasagerul il urmeaza din momentul cand a cumparat biletul pana cand ajunge la bordul avionului. Sirul evenimentelor e simplu. Biletul a fost cumparat, iar in ziua zborului, pasagerul trebuie sa se prezinte la aeroport cu doua ore inaintea decolarii. Merge la serviciul de check-in al companiei respective, unde preda bagajele si primeste toate datele despre locul in avion, poarta pe unde se face imbarcarea sau ora decolarii. Urmeaza controlul actelor si filtrul antitero, dupa care pasagerul se poate imbarca la ora fixata.
Peste 20 de oameni aranjeaza aeronava
E un traseu cunoscut, care poate fi aflat chiar in momentul achizitionarii biletului, de pe Internet sau din aeroport. Interesant e ce se intampla pe pista. Cum se face ca mereu pasagerii gasesc avionul curat, cu toate lucrurile la locul lor, la doar o ora de la finalizarea unei alte curse? ‘Peste 20 de oameni au grija ca intr-o ora avionul sa fie gata de decolare, si pasagerii sa se bucure de un zbor sigur’, ne-a explicat Catalin Ilie, director operational al Blue Air.
Din interior sunt testate aparatele de bord si comenzile. O echipa verifica scaunele, toaletele, bucatariile si se ocupa de curatenie
Dupa terminarea verificarilor exterioare si interioare o cisterna de petrol alimenteaza avionul cu combustibil
Serviciul in-flight pregateste ziarele si pliantele. In acest moment sunt aduse si alimentele, intr-o bucatarie de cativa metri patrati
Dupa ce zborul se inchide in aeroport, bagajele predate sunt aduse in cala avionului. Acestea sunt incarcate si asezate dupa instructiunile capitanului. Pentru ca avionul sa fie in echilibru, bagajele sunt dispuse uniform si asigurate cu o serie de plase
Capitanul si secundul acestuia introduc datele zborului in computerul avionului: greutate, destinatie, distanta si chiar informatii legate de conditiile meteorologice
Avionul e alimentat cu apa, iar o echipa asigura vidanjarea reziduurilor de la zborul precedent. Avionul e alimentat cu cate 40 de litri de apa potabila si 35 pentru apa menajera
Urmeaza imbarcarea pasagerilor. Sunt inchise usile, iar un operator se conecteaza cu un set de casti cu microfon la avion pentru a tine la curent echipajul de la bord cu ce se intampla in jurul aeronavei
Se porneste mai intai motorul din dreapta comandantului, urmat de cel din stanga. In acest moment sunt indepartate sigurantele de la rotile avionului
El se „conecteaza” prin casti la aeronava
Un procedeu mai mult decat interesant are loc in partea a saptea a pregatirii cursei aeriene, imediat dupa imbarcarea pasagerilor. Catalin Ilie, directorul operational, se conecteaza direct la avion, printr-o priza de casti aflata in exteriorul fuselajului. ‘Castile se conecteaza chiar la avion, iar eu tin legatura cu comandantul pana se cere permisiunea de pornire. Practic, il tin la curent pe capitan cu tot ce se intampla in jurul avionului, pentru a avea o decolare lipsita de incidente’, ne-a explicat Catalin Ilie, directorul operational Blue Air. Cand agentul il asigura pe capitan ca totul este in regula, acesta il anunta ca se poate deconecta de la avion. Agentul se indeparteaza pana cand capitanul il are in raza vizuala si da semnalul final inainte de decolare.